پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

شهردار شهر ساوه گفت: سرانه فضای سبز این شهر متناسب با جمعیت شهری آن نیست.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، سیدمهدی حسینی در آئین جشن روز درختکاری که همزمان با آغاز هفته منابع طبيعی و روز درختكاری که در سالن ورزشی امام علی (ع) و کمربندی شمالی شهر ساوه برگزار شد، با تاکید بر اهمیت فضای سبز شهری در نشاط اجتماعی، افزود: در حوزه شهرسازی و نشاط شهری عوامل بسیار زیادی موثر است اما فضای سبز شهری و درخت، ارزان ترین و زیباترین مصالح شهرسازی برای بهره مندی مردم از این زیرساخت است.

شهردار ساوه با اشاره به کاهش سرانه فضای سبز شهری در این شهر گفت: با توجه به توسعه شهری و افزایش جمعیت شهرنشینی سرانه فضای سبز متناسب با میزان رشد جمعیت شهرنشینی نیست. هم اکنون سرانه فضای سبز شهری ساوه حدود 12 متر مربع است در حالیکه استاندارد آن به نسبت جمعیت باید 20 متر مربع برای هر نفر باشد و برای رسیدن به وضعیت مطلوب، این سرانه باید به حد استاندارد برسد که برای تحقق این امر نیاز به احداث بیش از 200 هکتار فضای سبز هست.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت فضای سبز شهری و حفاظت از آن گفت: رویکرد شورای اسلامی و شهرداری ساوه توسعه فضای سبز با وجود محدودیت منابع مالی است و در نظر داریم با کاشت درخت در کمربندی شمالی در حال احداث، شاهد ایجاد کمربند سبز باشیم.

حسینی از منابع طبیعی و فضای سبز به عنوان سرمایه های ملی جامعه یاد کرد و افزود: با توجه به صنعتی شدن جوامع امروزی کاشت درخت از اهمیت خاصی برخوردار است و نقش بسزایی در سلامت انسان ها دارد.

رییس شورای اسلامی شهر ساوه نیز با تأکید بر اینکه حفاظت از منابع طبیعی و فضای سبز به مراتب مهمتر از کاشت درختان است، اظهار کرد: حفاظت از درختان وظیفه همگانی است.

احمد حاج امینی افزود: درختکاری یکی از اساسی ترین راهکارهای توسعه اجتماعی جوامع شهری است و مجموعه مدیریت شهری ساوه نیز به این مهم نگاه ویژه ای دارد.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ساوه نیز به تشریح برنامه های این سازمان در روز درختکاری پرداخت و گفت: برگزاری آئین جشن درختکاری در 15 اسفندماه با حضور دانش‌آموزان، مدیران، مسئولان شهری و موسسات مردم نهاد و غرس نهال در کمربندی شهر ساوه از مهمترین برنامه این سازمان در این هفته است.

قاسم جبران اظهار کرد: توزیع نهال از 16 الی 20 اسفندماه به مدت 5 روز در محل پارک شهر واقع در خیابان طالقانی، کاشت نهال در محل پردیس بانوان با حضور بانوان شهر در 18 اسفندماه، کاشت نهال با حضور کانون دانشجویان، حافظان فضای سبز در کمربندی شمالی شهر در 19 اسفندماه، نواختن زنگ درختکاری در مدارس شهرستان، توزیع بیش از 15 هزار اصله نهال از انواع مثمر مانند توت و غیرمثمر مانند کاج، سرو خمره ای، زیتون تلخ، کاج مشهد و اکالیپتوس و کاشت 10 هزار اصله در کمربندی شمالی، کارخانه پردازش و سایر پروژه‌های شهری از دیگر برنامه های این هفته است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری اولین مسابقه "فضای سبز خانگی من" به همت واحد آموزش سازمان سیما، منظر و فضای سبز ساوه گفت: در این مسابقه پنج شهروند ساوجی از بین 18 شرکت کننده به عنوان پروش دهنده برتر گیاهان آپارتمانی از سوی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ساوه انتخاب شدند و از آنان در این آئین تجلیل بعمل خواهد آمد.

وی افزود: توسعه زندگی شهرنشینی، فشار زیاد زندگی روزمره، درگیری‌های ذهنی و مشغله کاری در جامعه باعث شده است تا وجود گل‌ها و گیاهان در زندگیمان کم رنگ تر شود و از آن‌ها فاصله بگیریم.

وی پرورش گل‌ها و گیاهان را راهی ساده برای رسیدن به آرامش و نوازش روح و روان دانست و تصریح کرد: با کاشتن گل و گیاه یا حتی هدیه دادن و گرفتن آن، می توان بیش از هر چیزی شادی، آرامش، مثبت اندیشی، دوری از غم و غصه و طراوت دریافت کرد.

مدیرعامل سازمان سيما منظر و فضاي سبز شهری شهرداری ساوه در ادامه از هرس درختان سطح شهر ساوه با هدف پيشگيري از بیماری های قارچی خبر داد و گفت: بر اساس اعلام نظر كارشناسان این سازمان درختان نارون سطح شهر از ساليان گذشته دچار بيماري قارچي ناتراسيا (سرخشكيدگي) شده‌اند كه در سال گذشته نسبت به پيشگيري و درمان، اقداماتی از سوی سازمان صورت گرفت.

وی افزود: اما بدليل غالب شدن بيماری در سالجاری نياز به هرس نسبتا شديد سر شاخه ها بود كه هم اینک در حال انجام است و بلافاصله از چسب پيوند به همراه قارچ كش مخصوص استاده و نسبت به پانسمان محلهای زخم و برش اقدام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مراسم روز درختکاری در ساوه با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار، معاونین و مدیران شهری به همراه سایر مسئولان ادارات شهرستان، خانواده معظم شهدا و جمعی از دانش آموزان در سالن امام علی (ع) و کمربندی شمالی شهر برگزار شد.

اجرای برنامه‌های شاد و متنوع با مفهوم صیانت از طبیعت و فضای سبز، برگزاری مسابقه، اجرای سرود دسته جمعی و موسیقی از برنامه‌های این آئین بود و در پایان به تمامی دانش آموزان گل‌های آپارتمانی اهدا شد.

در این آئین همچنین از پنج شهروند ساوجی که به عنوان پروش دهنده برتر گیاهان آپارتمانی از سوی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ساوه انتخاب شده بودند و نیز کل شرکت کنندگان با اهدای هدایایی تجلیل بعمل آمد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group