جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

کارشناس مسئول گلخانه‌های جهادکشاورزی ساوه از رونق صادرات انواع گیاهان خانواده ساکولنت‌ها(کاکتوس‌ها) از این شهرستان به خارج از کشور خبر داد.

علیرضا ارباب در گفتگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی،  با اشاره به افزایش سطح زیر کشت گیاهان خانواده ساکولنت ها (کاکتوس ها) در شهرک گلخانه‌ای آوه از توابع شهرستان ساوه اظهار کرد: گیاهان این خانواده دارای برگ‌های گوشتی و آبدار و مقاوم به کم آبی هستند و از لحاظ تغذیه بسیار کم توقع محسوب می شوند.

وی با اشاره به محدودیت منابع آبی در پی وقوع خشکسالی‌های اخیر در کشور تاکید کرد: به دلیل محدودیت منابع آبی کشت سایر محصولات نظیر سبزیجات و صیفی‌جات، هزینه‌های سرسام آوری را برای گلخانه‌ها در پی دارد لذا کشت انواع کاکتوس و ساکولنت به دلیل مزیت‌های مورد اشاره نقطه امیدی برای درآمدزایی گلخانه‌داران در قالب افزایش سطح زیر کشت و صادرات این محصول است.

این کارشناس جهاد کشاورزی ساوه با اشاره به افزایش میزان سطح زیر کشت این محصول در شهرک گلخانه‌ای آوه از سال گذشته تاکنون گفت: هم اکنون بالغ بر دو هکتار از گلخانه‌های شهرک گلخانه‌ای آوه به کشت این محصول اختصاص یافته است و گلخانه داران با تکثیر و پرورش این گیاهان موجب رونق فروش و صادرات این محصول درآمدزا و ارزآور شدند.

وی به مصرف این محصول در بازارهای داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: علاوه بر صادرات این محصول در چند نوبت متوالی از ساوه به کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه، قزاقستان و ... که بصورت گلدانی بارگیری و صادر می‌شود، نیاز داخل کشور را نیز تامین می‌کند.

ارباب، نیاز آبی این محصول را بسیار کم بیان کرد و افزود: پیش بینی می‌شود با رونق و فروش این محصول دلگرمی گلخانه‌داران برای استمرار کشت‌های گلخانه‌ای بیشتر و انگیزه آنان دوچندان شود.

وی ادامه داد: گرچه اطلاع دقیقی از میزان ارزآوری ایجاد شده برای کشور از محل صادرات این محصول در دست نیست اما براساس آنچه گلخانه‌داران اعلام می‌کنند اگر هزینه کشت این محصول هزینه‌ای بالغ بر یک دلار داشته باشد ارزش صادرات آن به بیش از سه دلار می‌رسد.

وی تنوع در تولید این نوع محصول به لحاظ مصارف تزئینی که دارد را مورد ایجاد انگیزه برای خرید این محصول که ارقام آن به بیش از 60 رقم می رسد، بیان کرد و افزود: کاکتوس‌ها جزئی از خانواده ساکولنت‌هابه شمار می‌روند و کشت آنها در بزرگترین شهرک گلخانه‌ای بخش خصوصی کشور در آوه رونق یافته است.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group