جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

رئیس گروه واحد بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه از افزایش 22.3 درصدی آمار حیوان گزیدگی در ۹ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد.

هانیه امین فرقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، اظهار کرد: بر اساس آمار موجود تعداد کل موارد حیوان گزیدگی (سگ، گربه، اسب، الاغ، سنجاب، ...) در ۹ ماهه سال ۱۳۹۶ به میزان ۴۰۸ نفر بوده است، در حالیکه این آمار در سال جاری به ۴۹۹ نفر افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: از مجموع آمار حیوان گزیدگی در سال‌جاری ۳۱۳ مورد مربوط به حوزه شهری و ۱۸۶ مورد در روستاهای تابعه شهرستان صورت گرفته است.

وی با اشاره به افزایش موارد حیوان گرفتگی از طریق سگ های صاحبدار بدون قلاده در شهرستان ساوه، افزود: آمار حیوان گزیدگی توسط سگ ها در ۹ ماهه اول سال گذشته ۳۳۸ مورد بوده است در حالیکه این آمار در سال جاری به ۴۱۳ مورد افزایش یافته و از مجموع آمار ثبت شده در سال گذشته ۲۵۴ مورد سگ گزیدگی توسط حیوانات صاحب دار صورت گرفته است، در حالی که این تعداد در سال جاری به ۳۳۳ مورد افزایش پیدا کرده و 75 الی 80 درصد آمار را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر این آسیب توسط سگ های دارای صاحب بدون قلاده صورت می‌گیرد، افزود: آمار ثبت شده حیوان گزیدگی توسط حیوانات بدون صاحب در سال گذشته ۸۴ مورد و در سال جاری ۸۰ مورد بوده است که ۲۰ تا ۲۵ درصد آمار را به خود اختصاص داده است.

این کارشناس دانشکده علوم پزشکی ساوه آمار حیوان گزیدگی گربه را طی سال گذشته در این مدت ۵۳ مورد و امسال ۶۵ مورد اعلام کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه ۸۳ مورد از گزش حیوانات به وسیله سگ اتفاق افتاده است، گفت: هزینه درمان و پیشگیری بدون در نظر گرفتن هزینه پرسنلی نقلیه و ... جهت خرید واکسن توسط وزارت بهداشت هر ویال واکسن ۷ یورو و برای هر دو میلی گرم آنتی سرم هاری ۵۶ یورو است. (آنتی سرم برای هر فرد حیوان گزیده به ازای هر کیلو وزن بیمار ۲۰ واحد تزریق می‌شود.)

وی با تاکید بر اینکه هزینه درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری فردی که دچار گازگرفتگی حیوانات شده حدود چهار الی پنج میلیون تومان است، افزود: به منظور پیشگیری از ابتلای فرد به بیماری هاری و کزاز اقدامات درمانی بلافاصله توسط آنکال شبانه روزی با تزریق واکسن و سرم انجام می‌شود.

وی از شهروندان خواست در صورت بروز هر گونه حیوان گزیدگی ابتدا محل را با آب و صابون به مدت ۱۵دقیقه شسته سپس بدون اتلاف وقت به واحدهاری واقع در اورژانس بیمارستان مدرس مراجعه کنند و سپس با شکایت از صاحب سگ به جرم عدم استفاده از قلاده، جریمه نقدی دریافت کنند تا کسانی که حیوان نگهداری می کنند با مراقبت صحیح مانع آسیب دیدن دیگران شوند.

امین فرقانی در ادامه حضور گله‌ای سگ های ولگرد در داخل شهر ساوه را زیبنده این شهر تاریخی و کهن ندانست و افزود: حضور سگ در بافت تاریخی و نقاط گردشگری شایسته نیست و همچنین در سایر نقاط شهرستان موجب آسیب رساندن به عابرین و شهروندان می شود.

وی از مراجع ذیربط خواست تا نسبت به جمع آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهر اقدام کنند تا شاهد اتفاق تلخی همچون گازگرفتگی یک کودک توسط سگ ولگرد که اخیر در این شهر بوقوع پیوست، نباشیم.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group