جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

یک عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی زرندیه گفت: مسئولان در برآوردن مطالبات کشاورزان به قانون تمکین کنند.

علی افشار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، به دغدغه های کشاورزان شهرستان زرندیه اشاره کرد و بیمه تامین اجتماعی کشاورزان را اصلی‌ترین دغدغه های این قشر برشمرد و افزود: در قانون موضوع بیمه تامین اجتماعی کشاورزان به صراحت بیان شده است و در بسیاری از استان‌های کشور پیاده سازی و اجرا می شود در حالیکه این خلاء قانونی در استان مرکزی و به تبع آن در این شهرستان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه این حق کشاورزان است که به عنوان متولیان امنیت غذایی جامعه از حقوق بیمه‌ای تامین اجتماعی و بازنشستگی برخوردار شوند، بیان کرد: با وجود اینکه صراحتا این حقوق قانونی برای کشاورزان لحاظ شده است، اما این قشر از جامعه از این حقوق قانونی محروم هستند. کشاورزان باید از مزایای بازنشستگی برخوردار شوند ولی به دلیل مانع تراشی در قانون و سنگ اندازی، از آن محروم هستند.

افشار بیان کرد: مشکلاتی نظیر بازرسی کارگاه‌ها و نیز عدم تایید و پذیرفتن کارگاه های کشاورزی در لیست های بیمه تامین اجتماعی وجود داشت که با پیگیری های بعمل آمده از سوی نظام صنفی و تنظیم شکوائیه از سوی کشاورزان برخی از کشاورزان از این حقوق قانونی برخوردار شدند، اما هنوز به طور کامل همه کشاورزان از این مزایا برخوردار نیستند.

وی خواستار عدم سنگ‌اندازی در این مسیر در راستای برخورداری تمامی افراد این قشر از مزایای بیمه تامین اجتماعی شد و افزود: علاوه بر کشاورزان باید کارفرمایان بخش کشاورزی نیز تا سقف پنج نفر براساس استفساریه قانونی بعمل آمده مشمول کمک دولت در حق بیمه باشند و این موضوع یک تکلیف قانونی است و باید مسئولان نسبت به این نص صریح قانونی تمکین کنند.

افشار به اخذ تسهیلات کشاورزی با نرخ جاری کشور به عنوان دیگر دغدغه کشاورزان اشاره کرد و گفت: نباید تسهیلات کشاورزی اشتغالزایی به غیر کشاورزان پرداخت شود بلکه باید تسهیلات با نرخ ارزان قیمت به فعالان کشاورزی پرداخت شود و در خصوص وثیقه تسهیلات نیز مساعدت بعمل آید.

وی به نرخ تضمینی اعلام شده برای خرید گندم تولیدی کشاورزان نیز اشاره کرد و افزود: نرخ اعلامی خرید تضمینی گندم توجیه اقتصادی ندارد و چون گندم به عنوان یک محصول استراتژیک محسوب شده و تقویت تولید آن موحب بی‌نیازی کشور از واردات خواهد شد و علاوه بر ایجاد اشتغال از ارزبری جلوگیری خواهد کرد، ترمیم نرخ اعلامی در راستای حمایت از گندم کاران ضروری است.

وی به مشکل سوخت ماشین آلات کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در شهرستان زرندیه شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی مستقر نیست و انتظار کشاورزان تامین نیاز واقعی سوخت ماشین آلات با استقرار این شرکت در شهرستان و جلوگیری از قاچاق است.

افشار در ادامه با اشاره به عضویت بیش از ۱۷۰۰ بهره بردار کشاورزی در نظام صنفی کشاورزی شهرستان زرندیه گفت: در بخش خرقان این شهرستان بیشترین اعضا به دلیل اقلیم خاص منطقه، در حوزه زراعت بویژه کشت گندم و جو فعالیت دارند اما در بخش مرکزی و شهرهای تابعه، باغداران و بویژه پسته کاران اعضای نظام صنفی را تشکیل می دهند.

وی به عضویت نظام صنفی کشاورزی شهرستان در نظام صنفی استان مرکزی از سال گذشته اشاره کرد و افزود: اتصال به شبکه دولت و عضویت در کارگروه‌های منابع آب، شورای اداری و کمیته‌های شهرستان از دیگر توفیقات نظام صنفی کشاورزی زرندیه بوده است.

وی به تجهیز و نوسازی دفتر نظام صنفی اشاره کرد و افزود: سرفصل درآمدهای نظام صنفی از محل اخذ پروانه های کشاورزی و نیز پرداخت حق عضویت و سود سپرده‌های بانکی است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group