پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

فرماندار ساوه گفت: احداث مدارس جدید در این شهرستان باید منطبق با استانداردهای تعریف شده باشد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، محمدبهاروند  درجلسه شورای آموزش و پرورش ساوه اظهار کرد: احداث مدارس براساس استانداردهای تعریف شده موحب کاهش آسیب‌ها و از بین بردن نواقص موجود خواهد شد.

وی ادامه داد: برطرف کردن معایب و اعمال استانداردهای بهداشتی و ایمنی، ساماندهی بوفه‌ها،‌ آبخوری‌ها و نیز تقویت شاخص‌های بهداشت دهان و دندان از دیگر موضوعاتی است که هم در احداث مدارس جدید و هم در مدارس که هم اکنون مورد بهره برداری قرار گرفته است باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه کار دستگاه تعلیم و تربیت فقط آموزش نیست، افزود: علاوه بر انجام فعالیت‌های آموزشی لازم است که مسایل بهداشتی و حوزه سلامت نیز در اولویت نظام تعلیم و تربیت باشد.

معاون استاندار و فرماندار ساوه در ادامه با اشاره به مشارکت بالای خیرین مدرسه ساز در این شهرستان و نیز تلاش‌های شورای آموزش و پرورش، گفت: کسب رتبه برتر شورای آموزش و پرورش در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و هنری و نیز رتبه ممتاز خیرین مدرسه ساز در سطح استان نشان از فعالیت تاثیرگذار دستگاه تعلیم و تربیت ساوه در حوزه‌های گوناگون علمی دارد و باید به نحو مقتضی از فعالان این عرصه تجلیل شوند.

وی به فرا رسیدن سالروز 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: کمیته دانش آموزی ستاد دهه فجر شهرستان نیز تشکیل شده است و امیدواریم جشن‌های دهه فجر با شکوه بیشتری برگزار شود.

بهاروند از افتتاح چهار واحد آموزشی در دهه فجر در این شهرستان خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها بخشی از کمبودهای شهرستان در فضای آموزشی برطرف خواهد شد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان ساوه نیز، ‌گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک بازوی حمایتی در حوزه سلامت می‌تواند به اجرای طرح های بهداشتی در مدارس کمک کند و به اولیای دانش آموزان نیز اطلاع رسانی کند.

ابراهیم فراشیانی از آمادگی آموزش و پرورش به منظور همکاری با مراجع بهداشتی برای تامین سلامت و بهداشت دانش آموزان در مدارس شهرستان ساوه خبر داد و افزود: آموزش و پرورش در ارائه مجوزهای فعالیت مدارس غیردولتی، ‌آموزش و پرورش نقشی ندارد، و در خصوص کمبودها و  کاستی‌های این مراکز نیز مسئولیتی ندارد.

وی، به ادعای مطرح شده در خصوص نبود زنگ ورزش برای 17 درصد از دانش آموزان این شهرستان اشاره کرد و گفت: این آمارها نادرست است و همه مدارس ساوه ملزم به اجرای دو ساعت زنگ ورزش هستند.

فراشیانی در ادامه به اجرای طرح آهن یاری در مدارس ساوه اشاره کرد و گفت: با وجود کمبود قرص آهن اما این قرص در بین دانش آموزان توزیع می‌شود و طرح بهداشت دهان و دندان به طور 100 درصدی در مدارس اجرایی نشده است .

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز گفت: 67 مدرسه مروج سلامت در ساوه وجود دارد ولی با اینکه ۵۴ درصد مدارس اسم مروج سلامت دارند اما عملا کار خاصی صورت نگرفته است.

دکتر رضا نظری به اجرای طرح آهن یاری و مکمل یاری در مدارس ساوه اشاره کرد و افزود: کمبود ویتامین دی و آهن از مهمترین عوامل بیماری‌های غیر واگیر است و در این راستا باید آگاهی مردم افزایش یابد.

وی به مشکل کمبود سواد سلامتی در جامعه اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعه طرح کاسپین در ساوه ۱۷ درصد دانش آموزان گفته‌اند که کلاس ورزشی برایشان تشکیل نمی‌شود.

نظری افزود: در هر مدرسه‌ای که لازم باشد آمادگی استقرار کلینیک سیار دندانپزشکی برای مدت یک تا ۲ ماه را برای رسیدگی به بهداشت دهان و دندان دانش آموزان داریم. برای دانش آموزان دارای دفترچه تامین طبق تعرفه انجام می‌دهیم و دانش آموزان بی بضاعت شهری بدون دفترچه هم اگر از مجمع خیرین سلامت نامه بیاورند از آنها وجهی دریافت نمی‌شود. برای روستاها که دارای دفترچه خدمات روستایی هستند نیز رایگان انجام می دهیم.

وی افزود: 27 مدرسه به دلیل عدم رعایت مسایل بهداشت محیط و مواردی از قبیل رعایت نکردن تراکم دانش آموزان در کلاس، نداشتن سیستم فاصلاب، بوفه ها، نداشتن مایع دستشویی و..‌ به مراجع قضایی معرفی شده است. انتظار است در مورد تهیه لقمه سالم و حذف غذاهای غیرمجاز، اجرای فعالیته‌ای ورزشی مناسب و... در مدارس مساعدت شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group