جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

فرماندار ساوه بر ضرورت تسریع در اجرایی شدن مصوبات شورای حفاظت از منابع آب شهرستان تاکید کرد.

محمد بهاروند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، تشکیل جلسات مستمر شورای حفاظت از منابع آب را از تاکیدات دولت به منظور بهره مندی بهینه از منابع آبی در شرایط خشکسالی دانست و افزود: طی دو سال اخیر ساختار جدید و سازوکار مناسبی برای تشکیل شورای حفاظت از منابع آب در تمامی استان های کشور با حضور مسئولان و مراجع متولی این امر تعریف و اجرایی شده است.

وی بر عملیاتی شدن مصوبات شورای حفاظت از منابع آب به لحاظ اهمیتی که در حوزه منابع آبی در شهرستان وجود دارد تاکید کرد و گفت: به صرف تشکیل جلسه و بیان نقطه نظرات و ارائه راهکارها نمی‌توان در این شرایطی که با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم اقدام عملی انجام داد بلکه باید مصوبات را عملیاتی کرد تا به صورت واقعی برای مدیریت آب در شهرستان ساوه به عنوان کم بارش ترین نقطه استان مرکزی تدابیر لازم اتخاذ شود.

فرماندار ساوه ادامه داد: براساس قانون توزیع عادلانه آب در کشور و به فراخور تصمیماتی که در شورای عالی حفاظت از منابع آب گرفته شده و نیز براساس تصمیمات استانی و شهرستانی باید تدابیر لازم برای برون رفت از وضعیت بحرانی آب اتخاذ کرد.

بهاروند در ادامه نصب کنتور هوشمند را از جمله مصوبات شورای حفاظت از منابع آب شهرستان به منظور مدیریت در مصرف بیان کرد و افزود: دستگاه متولی این مصوبه باید میزان پیشرفت صورت گرفته در این خصوص را اعلام کند و نحوه نظارت صورت گرفته بر اجرایی شدن این طرح تشریح شود.

وی افزود: باید به نسبت آبی که بهره‌برداری می‌شود برق مورد نیاز تامین شود و در صورت استفاده بیش از حد از انرژی برای فعال شدن کنتور هوشمند به جای جریمه مصرف بیش از حد مجاز، برق را قطع کرد.

فرماندار ساوه مصرف صحیح منابع آبی را راهبرد مهم در حفاظت از منابع آبی بیان کرد و با اشاره به نقش مهم نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های کشاورزی افزود: کنتورهای هوشمند ضمن اندازه گیری این قابلیت را دارند که در صورت اتمام سهمیه آب به صورت اتوماتیک برق چاه را قطع کنند.

وی عدم حفاظت از منابع آبی را موجب بروز خسارات جبران ناپذیری به مخازن سفره‌های زیرزمینی دانست و افزود: اجرای طرح تعادل بخشی با سیستم آبیاری نوین، نصب کنتورهای هوشمند، کاشت محصولات کم آب بر و رعایت الگوی کشت و نیز صرفه جویی در مصارف کشاورزی، صنعتی و شرب از راهکارهای مدیریت در منابع آبی است.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب ساوه با اشاره به نشست زمین در دشت این شهرستان گفت: هرگونه مصرف بی‌رویه باید با برخورد جدی مواجه شود تا از تشدید بحران نشست زمین و کاهش منابع آبی جلوگیری شود.

وی به مسلوب المنفعه بالغ بر 50 چاه کشاورزی غیرمجاز در شهرستان اشاره کرد و افزود: طبق مصوبه شورای حفاظت از منابع آب قرار بر این شد که این تعداد چاه مسلوب‌المنفعه شود و امیدواریم تا پایان سال عملیاتی شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group