جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مدیر امور منابع آب ساوه گفت: کسری آب سالانه این شهرستان 60 میلیون متر مکعب برآورد می شود که علت اصلی آن برداشت غیراصولی از منابع سفره های زیر زمینی است

«نقی بهجت» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به طور متوسط در سال 400 میلیون متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی شهرستان ساوه برای مصارف بخش های کشاورزی، صنعت، خانگی و خدمات برداشت می شود.
وی افزود: بیشترین میزان برداشت و مصرف آب در ساوه متعلق به بخش کشاورزی است و اقدامات لازم برای کاهش مصرف آب در این حوزه از جمله مکانیزه کردن شیوه آبیاری، کشت محصولات کم آب و به کارگیری سامانه های آبیاری قطره ای به کندی صورت می گیرد.
بهجت در خصوص افت منابع آب زیرزمینی، گفت: به طور میانگین سالانه 180 سانتیمتر سطح منابع آب زیرزمینی در ساوه کاهش می یابد.
وی ادامه داد: اکنون 474 حلقه چاه غیرمجاز و بدون پروانه در این شهرستان وجود دارد که بخش عمده اضافه برداشت ها مربوط به چاه ها است.
به گفته این مسئول،‌ تاکنون 74 حلقه چاه غیرمجاز در ساوه تعیین تکلیف شده و به زودی مسدود می شوند.
مدیر امور آب شهرستان ساوه گفت: به منظور ایجاد تعادل بین مصرف و منابع آبی، 13 طرح از قبیل مقابله با حفر چاه های غیرمجاز، تعیین تکلیف و پلمپ چاه های بدون پروانه، تهیه و نصب کنتورهای حجمی و هوشمند در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب در قالب طرح تعادل بخشی در حال اجرا است.
وی اظهار داشت: در سال آبی جاری 110 میلیمتر بارندگی صورت گرفته و اگر همین روند استمرار یابد پیش بینی می شود که مشکلات خشکسالی کمتر شود.
وی یادآور شد: اکنون 38 میلیون مترمکعب آب در سد الغدیر وجود دارد که از این میزان حدود 20 میلیون مترمکعب قابل بهره برداری و 18میلیون مترمکعب آن نیز غیر قابل برداشت است.
آب مورد نیاز شهر ساوه با جمعیتی افزون بر 220 هزار نفر توسط 29 حلقه چاه و نیز سد الغدیر تامین می شود و مسئولان تلاش می کنند با اجرای طرح انتقال آب از سد کوچری به ساوه،‌ بخش دیگری از نیازهای این شهر را تامین نمایند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group