پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: پژوهشکده پیشگیری از آسیب ‌ های اجتماعی تا پایان سال در این شهرستان افتتاح خواهد شد.

دکتر عباس نیک روش در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با اشاره به راه ‌ اندازی مرکز پژوهشی مولفه ‌ های اجتماعی موثر بر سلامت در علوم پزشکی ساوه، اظهار کرد: مجوز راه ‌ اندازی این مرکز پژوهشی از سال 1395 اخذ شده و هدف از فعالیت آن، نگاه علمی به مشکلات و نیازهای اجتماعی حوزه سلامت است.

وی فراهم کردن زیرساخت ‌ های علمی و پژوهشی را اصلی ترین نیاز برای تحقق اهداف این مرکز بیان کرد و افزود: با حضور هیئت علمی توانمند می ‌ توان مشکلات اجتماعی و نیازهای حوزه سلامت را بررسی و خروجی آن در اختیار حوزه تصمیم گیری جامعه قرار ‌ داد .

وی با اشاره به پیشرفت 80 درصدی احداث ساختمان و فضای فیزیکی این پژوهشکده گفت: منابع مالی برای استقرار پژوهشکده نیز در ردیف اعتبارات سال جاری پیش بینی شده و ساختار مدیریتی و کار تخصصی آن نیز تشکیل شده است.

وی به تاثیر گذاری عوامل متعددی در حوزه سلامت اشاره کرد و با تاکید بر اینکه 70 درصد مشکلات سلامت مردم ناشی از مولفه ‌ های اجتماعی است، عنوان کرد: بسیاری از آسیب ‌ های اجتماعی جامعه نظیر اعتیاد ریشه در سلامت مردم دارد و به هر میزان در پیشگیری از بروز آسیب ‌ های اجتماعی کار علمی و تحقیقاتی صورت گیرد به همان میزان شاهد ارتقای سلامت مردم خواهیم بود.

رئیس علوم پزشکی ساوه در ادامه به سایر مولفه های موثر بر اجتماعی شدن سلامت اشاره کرد و گفت: در احداث ساختمان یا یک محور مواصلاتی به هر میزان که نکات ایمنی و استانداردسازی صورت گیرد شاهد کاهش حوادث و به تبع آن حفظ جان مردم خواهیم بود.

وی به سهم بالایی که عوامل اجتماعی بر روی سلامت دارند تاکید کرد و افزود: راه اندازی مراکز پژوهشی و تحقیقاتی موجب تقویت نگاه علمی شده و با بررسی و احصاء دقیق با تاکید بر اولویت بندی، کار مداخله ای با مشارکت حوزه سلامت و سایر دستگاه ‌ های اجرایی صورت گیرد. به عنوان مثال اگر قرار است جاده ‌ ای احداث شود علاوه بر ایمن سازی آن برای کاهش تلفات جانی و مالی نسبت به تجهیز آن به زیرساخت ‌ هایی نظیر پایگاه امداد جاده ‌ ای، آمبولانس و ... اقدام شود.

وی ادامه داد: دانشکده علوم پزشکی ساوه جزو معدود دانشگاه های علوم پزشکی کشور است که اقدام به راه ‌ اندازی مرکز تحقیقاتی بررسی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت کرده است و خوشبختانه این مرکز با برخورداری از هیات علمی توانمند و مرتبط با حوزه بهداشت عمومی، محیط و حرفه ‌ ای به صورت تخصصی مدیریت می ‌ شود.

دکتر نیک روش مشخص کردن اولویت ‌ های ارتقای شاخص ‌ های سلامت در حوزه تخصصی بهداشت عمومی، بهداشت محیط و حرفه ‌ ای را از رویکردهای کار تخصصی در این مرکز دانست و افزود: اعمال سیاست ‌ های تشویقی برای تقویت نگاه علمی در دستور کار است تا ابعاد مولفه ‌ های اجتماعی دقیق ‌ تر و بهتر شناسایی شود تا کار مداخله ‌ ای دقیق ‌ تر انجام شود.

وی در بخش دیگری از این گفت ‌ وگو به طرح آسیب ‌ های اجتماعی نظیر خودکشی، اعتیاد، طلاق و ... در جلسات شورای فرهنگ عمومی شهرستان اشاره کرد و گفت: اجرای طرح ‌ های تحقیقاتی و پژوهشی در این حوزه با اتکا به ظرفیت علمی دانشکده علوم پزشکی و توسعه فعالیت ‌ های پژوهشکده پیشگیری از آسیب ‌ های اجتماعی موجب خواهد شد تا اطلاعات دقیق علمی برای اتخاذ راهکارهای کارشناسی شده در اختیار مجموعه ‌ های تصمیم ‌ گیر شهرستان نظیر شورای فرهنگ عمومی به عنوان عالی ‌ ترین مرجع تصمیم ‌ سازی در حوزه فرهنگی قرار گیرد.

وی به رویکرد مثبت مجموعه مدیریتی استان بویژه حوزه اجتماعی استانداری مرکزی برای توسعه فعالیت ‌ های این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: نگاه مثبت حوزه مدیریتی استان و شهرستان و نیز تعامل بین بخشی موجب خواهد شد تا همزمان با اجتماعی شدن سلامت، عوامل اجتماعی که موجب بروز آسیب ‌ ها می ‌ شوند در یک فضای علمی و کارشناسی بررسی و ارائه شود.

رئیس علوم پزشکی ساوه با تاکید بر اینکه امیدواریم با فعالیت پژوهشکده پیشگیری از آسیب ‌ های اجتماعی در این شهرستان آمار وقوع آسیب ‌ های اجتماعی روند رو به کاهشی به خود بگیرد، عنوان کرد: اولویت اول پیشگیری به منظور ممانعت از اقدام آسیب ‌ های اجتماعی نظیر خودکشی، اعتیاد و ... است و در گام دوم تجهیز مراکز درمانی به منظور درمان افرادی که به هر نحوی حتی با انجام اقدامات پیشگیرانه، گرفتار این آسیب ‌ ها شدند، در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: ارتقای سطح پیشگیری و بهداشت و درمان از اهداف اصلی راه ‌ اندازی این پژوهشکده است و به سمتی حرکت خواهد کرد که ریشه یابی دقیقی از نحوه بروز، اقدام و درمان صورت گیرد. باید دید چه افرادی بیشتر در معرض خطر هستند و متناسب با علل، اقدام متقابل با کار پژوهشی و مداخله ‌ ای صورت گیرد و خدمت رسانی باید با مشارکت بین بخشی سایر دستگاه ‌ های اجرایی انجام شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group