جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

مدیر امور منابع آب ساوه گفت: دبی ورودی آب به دریاچه سد الغدیر ساوه افزایش یافت.

نقی بهجت در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، به دبی ورودی آب در سدالغدیر ساوه اشاره کرد و گفت: قبل از آغاز بارش ‌ ها دبی ورودی آب به سد الغدیر به کمترین میزان خود رسیده بود و روند کاهش خود را به میزان 50 لیتر بر ثانیه طی می ‌ کرد، اما خوشبختانه در سایه بارش ‌ های مطلوب سال آبی جدید که میزان آن به 63 میلیمتر رسیده، به بیش از هزار لیتر بر ثانیه افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 37 میلیون متر مکعب آب در مخزن سد الغدیر ساوه وجود دارد، افزود: از این میزان ذخیره آب در سد الغدیر بالغ بر 20 میلیون متر مکعب قابل استحصال و بهره‌برداری است.

بهجت در پاسخ به این پرسش که بارش ‌ های اخیر چه تاثیری بر جبران کم آبی ‌ های اخیر خواهد داشت، گفت: طبیعتا فرآیند تغذیه منابع آبی و سفره ‌ های زیرزمینی با گذشت زمان انجام و نتیجه خواهد داد، اما نمی ‌ توان انتظار این را داشت که بلافاصله بهبود در منابع آبی را مشاهده کرد.

مدیر امور منابع آب ساوه تصریح کرد: در صورت استمرار بارش ‌ های سالجاری براساس پیش‌بینی ‌ های انجام شده، شاهد "ترسالی" و خروج از خشکسالی خواهیم بود و امیدواریم این فرآیند موجب شود که هم روان‌آب در رودخانه‌ها نسبت به سال ‌ های گذشته بیشتر شود و همچنین تغذیه منابع آب ‌ های زیرزمینی به خوبی انجام شود.

بهجت به افزایش جاری میزان روان‌آب در رودخانه ‌ های حوزه استحفاظی شهرستان ساوه اشاره کرد و افزود: هم اکنون شاهد رشد جاری شدن حدود 1300 لیتر بر ثانیه روان‌آب از رودخانه مزلقان ساوه نسبت به مدت مشابه گذشته هستیم.

به گزارش ایسنا، سد الغدیر ساوه با 265 متر طول تاج و حجم 277 میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتونی است که در سال 72 با هدف تامین برق و آب کشاورزی 23 هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد .

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود 10 کیلومتر به شبکه آبیاری منتقل می‌شود

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group