جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

یک متخصص علم اقتصاد به تشریح راهکارهای ناامن کردن عرصه برای جولان اخلالگران اقتصادی در بازار ایران پرداخت.

علی یونسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص راهکارهای ناامن کردن عرصه برای جولان اخلالگران اقتصادی در بازار ایران در حوزه دلار، احتکار، رانت و اختلاس، عنوان کرد: در وهله اول انتظار می‌رود که منابع و عوامل ایجاد کننده مشکلات اقتصادی فعلی برای دولت شفاف باشد .

وی در ادامه با بیان این مطلب که پس از اتفاقات برجام و شروع علائم بحران اقتصادی در کشور از سال گذشته، دائما مسئولین رده بالای اقتصادی برای آرامش افکار عمومی بارها تاکید کردند که برای تمامی سناریوها برنامه داریم، اما هم اکنون با گذشت حدود یکسال از آغاز بحران اقتصادی، واکنش‌ها در برابر اتفاقات و فعالان تخریب‌گر اقتصادی، اقدام انفعالی است، تاکید کرد: وقتی که بحران اقتصادی شکل بگیرد و دولت بدون در دست داشتن عوامل موثر نتواند دلایل اصلی زمینه‌ساز مشکلات را بررسی کند تا راهکار لازم برای برطرف شدن آن صورت گیرد، امکان اتخاذ راهکار مناسب برای برون رفت از مشکلات میسر نخواهد شد .

این دکترای اقتصاد با تاکید بر کاهش قدرت پول ملی در کشورمان گفت: با کاهش قدرت پول ملی به یک سوم، به عنوان مثال ارزش حقوق و دستمزد کارگران نسبت به سال گذشته در شرایط اقتصادی کنونی به یک سوم رسیده است و آنها با حقوق امسال خود قادر هستند تنها به میزان یک سوم سال گذشته کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند .

وی با تاکید مجدد بر شناسایی عواملی که منجر به بروز شرایط نامطلوب اقتصادی در کشور شده است، گفت: اگر بخواهیم بگوئیم که اقدامات دشمن موجب شده است تا چنین شرایط نامطلوبی در اقتصاد کشور رقم بخورد باید این سوال را پرسید که دولت چه واکنشی در برابر ترفند دشمنان از خود نشان داده است. اگر در جنگ اقتصادی وارد شدیم که دشمن زمینه ساز کاهش ارزش پول ملی ایران شده است و کسانی در خارج از کشور به دنبال مدیریت ارزی اقتصاد ایران هستند، پس واکنش به این سناریوی دشمنان چه بوده است؟

یونسی تصریح کرد: این سوال مطرح است که چرا با وضع مالیات برای خرید و فروش طلا، دلار و املاک، قیمت کالاها مدیریت نمی‌شود و چرا از مدل‌های غربی موجود در جهان برای مدیریت اقتصاد و کنترل قیمت ارز و مسکن، طلا و سکه استفاده نمی‌شود و با توجه به تجربه جهانی در هنگام کاهش ارزش پول ملی که باید مالیات 90 درصدی برای خریدو فروش کالاهای با دوام در نظر گرفته شود، چرا چنین سیاستی برای اقتصاد ایران اتخاذ نمی‌شود؟

این متخصص علم اقتصاد تصریح کرد: اتخاذ چنین رویکردهایی موضوعی نیست که مسئولان کشور ما از آن غافل و بی‌خبر باشند و نسخه‌های درمانی نیست که مدیران اقتصادی کشور از آن مطلع نباشند، چرا که اغلب مسئولان اقتصادی ایران در پژوهشکده‌های اقتصادی نقش فعالی دارند و همواره کار تحقیقاتی، ارزیابی و داوری انجام می‌دهند .

وی از دولت خواست تا با وضع مالیات 90 درصد بر ارز برای 15 روز آینده یک واکنش منطقی نشان دهد. اگر احساس شود تا 15 روز آینده خرید و فروش دلار تابع 90 درصد مالیات در سود است لذا خرید و فروش آن سودی در بر نخواهد داشت، سوداگران اقتصادی دیگر قادر نخواهند بود که با نقدینگی خود در بازار جولان دهند و با خرید و فروش دلار بازار را ملتهب و ناامن کنند .

این اقتصاددان تصریح کرد: در خصوص خرید و فروش مسکن نیز اگر کسی یک واحد مسکونی را قولنامه کرد و سپس اقدام به فروش آن ملک کرد اگر مالیات بالا برای آن منظور شود دیگر رغبتی از سوی سوداگران اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن وجود نخواهد داشت و اگر برای سکه نیز 90 درصد مالیات در نظر گرفته شود امکان سرمایه‌گذاری و جولان اقتصادی از سوی برخی اخلال گران اقتصادی در بازار سلب خواهد شد .

وی  بر اجرای روش‌های نوین اقتصادی برای جلوگیری از نابسامانی‌هایی که در بازار ایجاد می شود تاکید کرد و گفت: البته این سوال بوجود می‌آید که چرا این سیاست‌ها برای جلوگیری از ملتهب شدن بازار و جولان اقتصادی توسط اخلالگران اتخاذ نمی‌شود و این ابهام و شبهه بوجود می‌آید که شاید کسانی که مخل نظم اقتصادی کشور هستند به نحوی خود در دولت قدرت تصمیم گیری دارند، به عبارتی آمیختگی سیاسیون و اقتصادیون مانع از اتخاذ راهکارهای عملی برای برون رفت از این وضعیت بوجود آمده است .

یونسی تاکید کرد: ارکان سیستم اقتصادی در یک کشور به دوش فعالان بازار است و اگر اقتصادیون، سیاست را به دست بگیرند، تصمیمات آنها به نفع اقلیت سرمایه‌دار خواهد بود. از این رو به نظر می‌رسد دولت باید با استفاده از پتانسیل‌های اقتصادی و روش‌های موثر و کارآمد سیاسی و اقتصادی، از بروز هرج و مرج و جولانگری افراد ثروتمند که با این شرایط ثروتمندتر می‌شوند، جلوگیری کند .

این دکترای اقتصاد در ادامه تصریح کرد: ملت ایران با وجود این‌که در اصل وفاداری به نظام و انقلاب تردیدی نداشته و بارها در صحنه‌های مختلف کشور حضوری تاثیرگذار را از خود به نمایش گذاشته‌اند اما انتظار دارند تا دولت به معنای واقعی تدبیر کند و مشکلات اقتصادی را برطرف کند. حرف مردم این است که ما پای انقلاب ایستاده‌ایم اما از دولت انتظار عملکرد صحیح و تدبیر درست را در شرایط فعلی داریم .

وی تاکید کرد: مردم شرایط فعلی را تحمل می‌کنند، اما نباید انتظار داشت که این شرایط عادی شود و نباید این تفکر القاء شود که مردم با دلار 14 هزار تومانی و کاهش قدرت خرید خود کنار آمده‌اند و با این شرایط نامطلوب معیشتی و اقتصادی ساخته‌اند

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group