جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

رئیس مجتمع بیمارستان شهید مدرس و 17 شهریور ساوه گفت: برخورداری از برخی ویژگی ها در این شهرستان موجب شده است تا ساوه به عنوان شهری مستعد در ابتلا به سکته مغزی تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، دکتر الهام فرهادی در نشست خبری با خبرنگاران با محوریت "سکته مغزی، اقدامات و پیشگیری" عنوان کرد: یکی از دلایل بروز سکته مغزی افزایش شدید دمای بدن است و این علامت بیشتر در نقاط با هوای گرم اتفاق می‌افتد. علاوه بر گرمای هوا، تغییر در سبک زندگی و تغذیه نادرست، سابقه خانوادگی، کاهش تحرک و نداشتن رژیم غذایی مناسب زمینه ساز بروز سکته مغزی است.

وی با اشاره به پذیرش 63 بیمار مبتلا به سکته مغزی در مهرماه سالجاری در بیمارستان شهید مدرس ساوه اظهار کرد: این میزان آمار ابتلا به سکته مغزی در شهرستان ساوه با میانگین کشوری برابری دارد و این نکته نشانگر استعداد بالای این شهر در ابتلا به سکته مغزی است.

دکتر فرهادی، سکته مغزی را یک بیماری حاد مغزی دانست که میانگین سنی ابتلا به این بیماری در کشور ما نیز رو به کاهش است، افزود: سکته مغزی زمانی به وقوع می پیوندد که مقدار خونی که مسئول تغذیه قسمتی از مغز انسان است با کاهش یا قطعی در جریان مواجه شود که در نتیجه بافت مغز از اکسیژن و غذا محروم شده و در مدت زمان کوتاهی سلول های مغزی از بین می روند.

وی بیان کرد: سکته مغزی یک موقعیت اورژانس و فوریت پزشکی است و درمان آن در سریعترین زمان ممکن و بدون هیچگونه تعللی باید صورت گیرد تا با انجام اقدامات درمانی عوارض آن را حداقل برساند.

وی با تاکید بر اینکه از سکته مغزی با همه عوارضی که دارد می‌توان با رژیم‌غذایی و ورزش پیشگیری کرد، افزود: افزون بر 90 درصد از بیماران مبتلا به سکته مغزی اگر درمان نشوند از کار افتاده خواهند شد.

رئیس مجتمع بیمارستانی شهید مدرس و 17 شهریور ساوه در ادامه علائم اولیه سکته مغزی را احساس خواب رفتگی، بی حسی دست، تغییر در تکلم و‌ فلج شدن دست بیان کرد و افزود: نخستین گام در هنگام مواجهه با بیمار مبتلا به سکته مغزی تماس فوری با 115 (مرکز اورژانس) است.

وی بر ضرورت درمان بیمار مبتلا به سکته مغزی در سه ساعت اولیه بروز آن تاکید کرد و گفت: در هنگام بروز سکته مغزی نباید زمان را از دست داد و نباید به دنبال انتقال بیمار به یک بیمارستان مجهزتر یا به قول امروزی ها شیک تر بود بلکه باید هر چه سریعتر و در کمترین فرصت ممکن بیمار به نزدیکترین بیمارستان منتقل و اقدامات اولیه برای درمان حداکثر تا سه ساعت پس از بروز سکته مغزی انجام داد.

وی با اشاره به تجهیز بیمارستان شهید مدرس ساوه به زیرساخت های لازم در درمان سکته مغزی، گفت: این مرکز درمانی به دلیل برخورداری از پزشک نورولوژیست به صورت 24 ساعته و نیز دستگاه سی تی اسکن و یونیت مناسب، از زیرساخت‌های لازم برای درمان این بیماری برخوردار است و به شهروندان پیشنهاد می شود هر چه سریعتر بیمار خود را به این مرکز درمانی منتقل کنند.

دکتر فرهادی با اشاره به درمان بیش از 97 درصد بیماران مبتلا به سکته مغزی در این شهرستان خاطرنشان کرد: واحدی در بیمارستان شهید مدرس برای درمان بیماران مبتلا به سکته مغزی راه‌اندازی شده است و تاکنون 6 بیمار از عوارض سکته مغزی نجات یافتند.

وی بیشترین افراد مبتلا به سکته مغزی در ساوه را مردان با میانگین سنی 50 سال بیان کرد و گفت: رعایت رژیم غذایی و عدم تغذیه با چربی، انجام حرکات ورزشی و پرهیز از زندگی ماشینی موجب پیشگیری از ابتلا به این بیماری خواهد شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group