جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مدیر امور بهره‌برداری از سد الغدیر ساوه از کاهش نسبی حجم آب ذخیره شده در دریاچه این سد در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در چنین روزی خبر داد.

سیدجلال شاهرخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، حجم فعلی آب ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر ساوه را حدود 34 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: در مدت مشابه سال قبل حجم آب این سد بیش از 36 میلیون متر مکعب بوده است.

وی عنوان کرد: هم اکنون آب قابل توزیع از محل ذخیره سازی در دریاچه سد الغدیر ساوه در شرایط امروزی فقط 18 میلیون متر مکعب است، چرا که بالغ بر ۱۶ میلیون متر مکعب از حجم موجود به عنوان حجم پایه و مرده در نظر گرفته شده لذا قابل توزیع نخواهد بود.

او عنوان کرد: از این میزان آب، بعلاوه حجم آورده پیش رو 10 میلیون متر مکعب برای مصارف شرب شهر ساوه و مابقی برای مصارف کشاورزی دشت در دوره نیاز آبی در نظر گرفته می‌شوند.

شاهرخ میزان دبی ورودی آب به سد الغدیر ساوه را در سال گذشته در چنین روزی 1.18 متر مکعب اعلام کرد که این میزان هم اکنون متاسفانه به ۲۱۰ لیتر در ثانیه رسیده است و بدین مفهوم است که در سال گذشته میزان دبی ورودی آب در چنین روزی بسیار بهتر از امسال بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این سد بالغ بر 30 درصد از نیاز آب شرب شهر ساوه را تامین می‌کند، عنوان کرد: با توجه به افت سطح آبهای زیرزمینی در 10 سال اخیر و در نتیجه افت توان تولید در چاه‌های در حال بهره‌برداری برای تامین نیاز شرب شهر ساوه، مخصوصا چاه‌های منطقه "سید قلی" و "آقدره"، بنابراین در راستای حفظ توان تولید و ضرورت تامین آب شرب شهر، از منابع آبی سد الغدیر برای مصارف شرب شهری بهره‌برداری می‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی تصریح کرد: امیدواریم سقف منابع آبی در نظر گرفته و پیش‌بینی شده برای نیاز آب شرب و کشاورزی مصرف نشود و در مقابل با رعایت صرفه جویی و مدیریت در مصرف منابع آبی اجازه دهیم ظرفیت محدود سد الغدیر محفوظ مانده و در نتیجه بتوانیم یک ذخیره سازی مطمئنی را برای سال‌های آتی داشته باشیم.

شاهرخ تاکید کرد: کمبود آب در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی در شهرستان ساوه به عنوان منطقه‌ای که از کمترین بارش‌ها نسبت به متوسط بارش‌های استانی برخوردار است، همچنان جدی است.

وی گفت: در عین حال با توجه به اعلام وضعیت آب و هوایی سال آبی پیش رو به نظر می‌رسد که بارندگی در محدوده استان مرکزی در حد نرمال یا کمی بالاتر از نرمال باشد که با این وصف می‌توان انتظار آورد مناسب در حوضه آبریز را نیز داشت.

سد الغدیر ساوه با 265 متر طول تاج و حجم 271 میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتونی است که در سال 72 با هدف تامین برق و آب کشاورزی 23 هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود 10 کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group