جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

رئیس مجتمع بیمارستانی شهید مدرس و 17 شهریور ساوه انضباط مالی و قانون مداری را محور کاری این مجتمع درمانی عنوان کرد.

دکتر الهام فرهادی در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، به تفاوت پرداخت های این مجتمع درمانی در قالب کارانه به پرستاران اشاره کرد و گفت: فعالیت فراتر از انتظار برخی از پرستاران این مجموعه درمانی موجب شد تا در راستای پرداخت عدالت محور و قانون مدارانه کارانه به آنان با تشکیل کارنامه کارانه پرستاران، نوع پرداخت ها هدفمند و عادلانه شود.

وی با بیان اینکه پرداخت یکسان کارانه و بدون لحاظ کردن نحوه کارکرد پرستاران یکی از مهمترین دغدغه ‌ هاست، افزود: در حالیکه صراحتا این شیوه پرداختی در قانون منظور شده است ولی تاکنون اجرایی نشده بود و برای اولین بار در بین مجموعه های درمانی استان مرکزی در ساوه در حال اجراست.

وی عدالت محوری، اجرای قانون، پویایی بیشتر مجموعه درمانی، تقویت انگیزه و تشویق کادر پرستاری پویا و فعال، جلوگیری از کوتاهی در مسئولیت پذیری و تحرک بیشتر نیروی انسانی را از مزایای تشکیل کارنامه کارانه پرستاران دانست و افزود: اجرای این طرح موجب ضابطه مند شدن پرداخت ها و نیز انضباط مالی در سایر حوزه ها نیز می شود به گونه ای که دقت نظر و شفافیت مالی در تمامی ابعاد فراگیر خواهد شد.

رئیس مجتمع بیمارستانی شهید مدرس و 17 شهریور ساوه به معوقات پرداخت کارانه پرستاران نیز اشاره کرد و با تاکید بر گلایه بحق کادر پرستاری برای تاخیر در پرداخت ها گفت: با وجود اینکه نارضایتی در زمان پرداخت کارانه ها وجود دارد اما تشکیل کارنامه کارانه و تنظیم آن براساس زمانبندی، زمینه تسریع در پرداخت ها را شدت می بخشد.

وی تعیین کارانه را در قالب تشکیل کارگروهی متشکل از رئیس بیمارستان، مترون، نماینده پرستاران و امور اداری و مبتنی بر عملکرد دانست و گفت: از پوشش ظاهری گرفته تا نحوه برخورد با بیماران، جلب رضایت و انضباط کاری در قالب کارنامه کارانه تدوین می شود و عدد پرداختی در هر ماه منصفانه و با تاکید بر نحوه کارکرد منظور می شود.

او اصلاح شیوه پرداخت کارانه را ابزاری برای اصلاح رفتار پرسنلی تلقی کرد و از بیماران خواست همان طور که کادر پرستاری و درمانی نهایت تلاش خود را برای جلب رضایت مراجعه کنندگان انجام می دهند در عوض بیماران نیز در تعاملی دوسویه و با درک شرایط و آگاهی از وجود برخی محدودیت ها همکاری و همراهی لازم را بعمل آورند.

وی تعدیل در انباشت نیروی انسانی در حوزه هایی که افراد بیشتری بکار گرفته شده بود و نیز افزودن پرسنل در سایر حوزه هایی که با کمبود نیروی انسانی مواجه بودند را سیاست هایی برای متوازن ساختن ساختار اداری این مجموعه بیان کرد و افزود: تحقق این امر نیز موجب پویایی بیشتر مجموعه و ارائه خدمات متوازن در تمامی حوزه های کاری و اداری شده است.

فرهادی در ادامه گفت: یکی از معضلاتی که در گذشته اداری این مجموعه درمانی وجود داشت این بود که روابط اجتماعی برخی از کارکنان این بیمارستان براساس داشته های این مجموعه درمانی تنظیم می شد به گونه ای که برخی از افراد اقدام به تخفیف در پرداخت های بیماران بدون هیچ ضابطه ای و براساس سلایق شخصی و ارتباط اجتماعی می کردند در حالیکه این بیمارستان در شرایط نامطلوب وضعیت اقتصادی بسر برده و برای تامین نیاز دارویی و تجهیزات پزشکی بالاجبار باید نقدی پرداخت کند و در عوض خدمات رایگان یا با تخفیف های آنچنانی به افرادی که مستحق دریافت این خدمات نبودند ارائه می شد.

وی تصریح کرد: با تغییرات صورت گرفته جلوی بی سروسامانی که در پرداخت ها صورت می گرفت گرفته شد و بر این اساس تراز مالی بیمارستان در حال بهبود و رشد مثبت است.

وی به موضوع پذیرش بیماران و کاهش دغدغه اعزام بیمارانی که از سوی ستاد هدایت اعلام شده است اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از مهمترین دغدغه ها بود که با تعاملات صورت گرفته به حداقل رسیده است.

این مسئول در مجتمع بیمارستانی شهید مدرس و 17 شهریور ساوه به گزارش نظام پزشکی ساوه در خصوص کاهش میزان شکایات بیماران مراجعه کننده به این مرکز در چندماه اخیر اشاره کرد و گفت: با تغییراتی که در ساختار اداری بوجود آمد و برخی سخت گیری هایی که برای پویایی مجموعه موثر بوده است میزان شکایات بیماران از کادر درمانی و اداری بیمارستان تا حد قابل ملاحظه ای کاهش داشته است.

وی گفت: تمامی شکایات احتمالی که از سوی بیماران به مجموعه اداری و درمانی بیمارستان واصل می شود در همان لحظه و به فوریت رسیدگی می شود و شخصا به بیمار شاکی مراجعه کرده و علت نارضایتی و طرح شکایت از هر حوزه ای را بررسی و تصمیم گیری می کنم.

وی عمده شکایات مراجعه کنندگان را درخصوص نحوه برخورد نیروی اداری و درمانی با بیماران بیان کرد و گفت: همراهان، بیمار خود را برای درمان به بیمارستان منتقل می کنند و حداقل انتظار آنان تسریع در رسیدگی و برخورد مناسب است از این رو در قالب بازدید میدانی از تمامی حوزه ها توصیه های لازم جهت ارتقای سطح رضایتمندی بیماران و مراجعه کنندگان صورت می گیرد.

دکتر فرهادی با تاکید بر اینکه این بیمارستان در زمره بیمارستان های سطح دو کشور و مجهز به امکانات و تجهیزات مطلوبی است، گفت: کادر درمانی و اداری این بیمارستان با همه توان و با برخورداری از تجهیزات مناسب به دنبال ارائه خدمات و جلب رضایت مردم هستند البته منکر این موضوع نیستیم که بالاخره به دلیل برخی از محدودیت ها نارضایتی هایی هم بوجود خواهد آمد. البته با توضیحاتی که به بیماران داده می شود آنها را قانع می کنیم که بضاعت بیمارستان در همین حد است.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که بیماران در گذشته با آن مواجه بودند عدم ارائه خدمات سونوگرافی به صورت سرپایی بود و این خدمات فقط برای بیماران اورژانسی و بستری ارائه می شد اما با پیگیری های صورت گرفته این نیاز مردم تامین و بخشی از نارضایتی ها کاهش یافت.

رئیس مجتمع بیمارستانی شهید مدرس و 17 شهریورماه ساوه در بخش دیگری از این گفتگو به برخی اقدامات زیربنایی صورت گرفته در این مجموعه اشاره کرد که موجب بهبود در خدمت رسانی به مردم شده است و گفت: همراهی بیشتر پزشکان با مسئولان بیمارستان و تقویت انگیزه برای تلاش بیشتر با تحقق سیاست های حمایتی، کاهش عفونت های بیمارستانی با تاکید بر ضرورت نظافت بیشتر بویژه در بخش های ویژه، تقویت تعاملات با سایر بیمارستان ها برای پذیرش بیماران، افزایش آمار زایمان طبیعی به حدود 35 درصد و رسیدن به مرز میانگین کشوری، رسیدگی عاجل به شکایات احتمالی بیماران و بازدید میدانی از بخش های مختلف به صورت مستمر بخشی از اقداماتی است که اخیرا صورت گرفته است و ادامه دارد.

وی به ظرفیت این مجتمع درمانی اشاره کرد و با اشاره به وجود 160 تختخواب در این مرکز اظهار کرد: به دلیل حجم بالای مراجعات و اینکه این مجموعه تنها بیمارستان بخش دولتی است ضریب اشغال تخت های بیمارستان بالای 90 درصد است و در بسیاری مواقع به مرز 100 درصد می رسد و بالاجبار تخت اضافی به بخش ها افزوده می شود.

وی فعالیت بخش هسته ای، خون، کلینیک های تخصصی، استقرار دستگاه سی تی اسکن مدرن، دستگاه رادیولوژی دیجیتالی، بخش سونوگرافی با استانداردهای روز را از جمله زیرساخت های این مرکز درمانی بیان کرد و گفت: این بیمارستان از نظر تجهیزات و امکانات در رده بیمارستان های سطح دو و خوب کشور است و بیشتر مشکل آن در حوزه زیرساختی مربوط به کمبود فضای درمانی است.

فرهادی با اشاره به قدمت بالای این بیمارستان اظهار کرد: به منظور افزایش میزان فضای درمانی مجبور به تخریب بخشی از فضای ساختمانی یا مرمت و بازسازی هستیم و محدودیت فضا مشکلاتی را بوجود آورده است.

وی به کمبود نیروی انسانی متخصص در بیمارستان به عنوان دومین مشکل در حوزه زیرساختی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در ساختار اداری بیمارستان مسئولیت ها به افراد کارشناس و متخصص آن حوزه واگذار نشده است و بیشتر براساس سابقه کار و برخی معیارهای غیر تخصصی منصوب شده اند به عنوان مثال یک کارپرداز در این بیمارستان تحصیلات تخصصی مرتبط با حیطه کاری خود و مهارت لازم را ندارد و این یک نقص بزرگی است.

وی به کمبود کادر پرسنلی نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل کمبود کادر پرسنلی به ناچار به عنوان مثال در حوزه خدماتی یک نیروی خدماتی به اندازه چند نفر کار می کند و بعضا به دلیل حجم بالای کار خستگی مفرط به آنان دست داده و با عوارضی نظیر پادرد و کمردرد مواجه می شوند.

وی درخصوص انتقادها نیز اظهار کرد: انتقادهایی که با هدف تخریب صورت می گیرد قطعا به دلیل به خطر افتادن منافع شخصی است و همواره تلاش شده تا منافع مردم را بر منافع شخصی ترجیح دهیم و در این مسیر بدون توجه به حاشیه پردازی با هدف خدمت به مردم ثابت قدم ایستاده ایم.

وی صادقانه کار کردن برای مردم را یک هدف ارزشی دانست و افزود: صداقت در کار نیازمند حمایت همگانی است و همراهی و حمایت مردم، تعامل دو طرفه را تقویت کرده و بستر خدمات بهینه را مهیا خواهد کرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group