پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

پاییزفصل انار است، فصل یاقوت های سرخ و پسته های سبز، اما اینجا همیشه اشتباهی رخ می دهد.

ساوه سالهاست که شاهد این اشتباه است، اشتباهی که بهتر است نام آنرا سودجویی یا حتی عوام‌فریبی گذاشت.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، این فصل که می رسد، یا شاید بهتر بگوییم اواسط شهریور که می شود سر و کله وانت‌بارهای انارفروش در ورودی و خروجی های ساوه پیدا می شود، اما چیزی در این میان مسافران و رهگذرانی را که به امید خرید انار ساوه در مقابل این بساط ها ترمز می کنند، گیج می کند و آن اینست که در باغ های ساوه خبری از برداشت نیست، جنب و جوش باغداران و میوه چینان به چشم نمی خورد و انارها همچنان بر درخت ها جا خوش کرده اند.

آری این داستان تراژیک، هر ساله در شهر انارها به روی صحنه می رود. شهری که بهترین انواع انار را در خود می پرورد، اما در آستانه فصل برداشت و تا وقتی که فصل فروش انار به اتمام برسد، انارفروش‌هایی را به خود می بیند که انار نامرغوب دیگر نقاط کشور را به معابر ورودی و خروجی آن می آورند و به اسم انار ساوه به مسافران بی خبر می فروشند.

کمترین ضرر اینکار برای انار ساوه و باغدارانش تخریب برند ساوه است، در واقع هیچیک از انارهایی که در فاصله شهریورماه تا اواخر پاییز در ساوه عرضه می شود، آن انار مرغوبی نیست که در ساوه تولیدش می کنند و چشم انتظارش هستیم و برای خریدش راهمان را به سوی ساوه کج می کنیم. یاقوت سرخ ساوه با خود دل خوردن های بسیار در اقلیم ویژه این شهرستان به گل می نشیند و دانه می زند.

خلیلی معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه می گوید: یکی از ویژگی‌های شهرستان ساوه قرار گرفتن در منطقه نیمه کویری است که بدین واسطه و به دلیل برخورداری از شب‌های خنک و روز‌های گرم و طولانی زمینه مساعدی را برای تولید انار مرغوب فراهم کرده است.

به گفته وی، برای پرورش انار با کیفیت به زمینی با خاک رسی و شنی که همراه با نمک باشد نیاز است و شهرستان ساوه از مناطق منحصر بفردی است که از این دو ویژگی مهم برای تولید انار مرغوب برخوردار است.

در واقع ماندگاری در انبار، کمبود آفات و خوش رنگی دانه و پوست از ویژگی‌های بارز یاقوت سرخ ساوه است و همین ویژگی هاست که انار تولیدی این شهرستان را علاوه بر اقصی نقاط کشور راهی کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس کرده است.

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه با اشاره به اینکه برداشت انار این شهرستان از دو هفته آینده آغاز می‌شود، افزود: هنوز انار مرغوب ساوه به بازار عرضه نشده و در چرخه توزیع قرار نگرفته است.

محمودرضا خلیلی به حمله غافلگیرانه سرما به درختان انار ساوه در آذرماه سال 1395 اشاره کرد و افزود: با ورود یک جبهه هوای سرد در این شهرستان بالغ بر 90 درصد از باغات کف‌بر شدند و خسارتی بالغ بر 532 میلیارد تومان به انارستان‌های ساوه و سایر محصولات باغی نظیر زیتون، گردو و مزارع کلزا، گندم و جو وارد شد.

وی بیان کرد: سرمازدگی موجب شد که درختان انار نتوانند عملیات گل‌دهی و باردهی را در سالهای بعد از کف‌بر کردن به طور کامل انجام دهند و براین اساس یک سال پس از کف‌بر کردن درختان، میزان تولید انار در این شهرستان به یک درصد ظرفیت خود قبل از سرمازدگی سال 1395 رسید و بیشترین انار تولیدی، درجه دو و سه بوده است.

خلیلی در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی کار برداشت انار ساوه آغاز خواهد شد، افزود: کار برداشت انار در ساوه معمولا از روزهای پایانی مهرماه آغاز و بسته به میزان وسعت باغ بر مبنای هکتار ادامه خواهد داشت.

هنوز زود است

وی تصریح کرد: تاکنون هیچ باغدار ساوجی اقدام به برداشت انار خود نکرده و هنوز برای اینکار زود است. باغداران باید با رصد و پیش بینی هوا و اطلاع از ورود جبهه هوای سرد نسبت به برداشت انار اقدام کنند.

وی در این خصوص که انار عرضه شده در مبادی ورودی و خروجی شهرستان، انار تولیدی ساوه است یا خیر، گفت: بیشترین انار عرضه شده در بازار مربوط به انار تولیدی سایر نقاط کشور است که نه تنها مرغوبیت انار ساوه را ندارد بلکه از لحاظ طعم و اندازه نیز با انار ساوه قابل قیاس نیست.

خلیلی تصریح کرد: البته بخشی از انار تولیدی ساوه که موسوم به انار آلک است و به صورت پراکنده در باغات شهرستان تولید می شود، توسط عده‌ای سودجو برداشت شده و با سوء استفاده از قیمت بازار به نام انار تولیدی این شهرستان به فروش می‌رسد.

وی گفت: انار آلک از سایر ارقام انار تولیدی ساوه کوچکتر و دارای پوستی تیره رنگ است و معمولا تا 10 روز قبل از برداشت سایر ارقام مرغوب انار برداشت می‌شود که بیشتر مصرف نوبرانه و جنبه خود مصرفی داشته و کاربرد تجاری ندارد.

وی در ادامه گفت: البته خود باغداران به دنبال سودجویی نیستند چرا که قیمت انار مرغوب در بازار طی روزهای اخیر معادل 6 هزار تومان است و بیشتر دلالان و واسطه ها که انار را به قیمت های متفاوتی عرضه می کنند به دنبال سودجویی و عرضه انار سایر شهرهای کشور به نام انار ساوه هستند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group