پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

معاون فنی جهادکشاورزی شهرستان ساوه گفت: به دلیل سرمازدگی باغات انار و زیتون ساوه در سال 1395 میزان تولید زیتون در سال جاری به 10 درصد ظرفیت تولید باغات رسیده است.

محمودرضا خلیلی در گفت ‌ ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، سطح باغات زیرکشت زیتون در ساوه را بالغ بر 700 هکتار بیان کرد که 500 هکتار آن بارور است و افزود: به دلیل سرمازدگی سال 1395 حدود 160 هکتار از باغات زیتون این شهرستان بر اثر سرما از بین رفت و باغداران به دلیل تجربه تلخ سرمازدگی سال 1386 اقدام به جایگزین کردن نهال جدید نکردند و عملا سطح باغات زیتون شهرستان پس از دو تجربه تلخ سرمازدگی در بازه زمانی ده ساله کاهش یافته است.

وی به رکورد برداشت زیتون در سال‌های قبل از سرمازدگی سال 95 اشاره کرد و گفت: عملکرد میزان تولید زیتون به پدیده آور یا نیاور این محصول در سال ‌های پیاپی بستگی داشته و متغیر است، اما در بعضی از باغات شهرستان که به عنوان باغات نمونه از آنها یاد می‌شود میزان برداشت تا پنج تن در هکتار هم می‌رسد .

خلیلی تصریح کرد: متاسفانه پس از سرمازدگی سال 1395 هنوز باغات زیتون شهرستان به طور کامل احیا نشده ‌اند و در مجموع می‌توان پیش‌بینی کرد که در سالجاری حدودا 50 تن زیتون از 500 هکتار باغات زیتون بارور برداشت شود که این میزان برداشت برابر با 10 درصد ظرفیت تولید باغات قبل از سرمازدگی است.

وی به قیمت پائین زیتون کنسروی اشاره کرد و گفت: به دلیل افت قیمت زیتون کنسروی تمایل و رغبتی برای برداشت این نوع زیتون در بین کشاورزان و خریداران وجود ندارد به همین علت زیتون ‌ها عمدتا برای استحصال روغنی برداشت می‌شود.

معاون فنی جهادکشاورزی شهرستان ساوه با اشاره به اینکه برداشت زیتون به صورت کنسروی معمولا از نیمه دوم شهریورماه و زیتون روغنی از 15 مهرماه آغاز می‌شود، عنوان کرد: شهرستان ساوه رتبه نخست تولید زیتون در سطح استان مرکزی را به خود اختصاص داده است.

خلیلی ارقام زیتون تولیدی این شهرستان را شامل ارقام روغنی، زرد، مانزالنیا و کنسروالی دانست و ادامه داد: بیشترین سطح زیر کشت زیتون به تولید رقم زرد اختصاص دارد و بالاترین سطح برداشت مربوط به این نوع زیتون خواهد بود .

کار کارشناسی درمورد سازگاری زیتون با شرایط آب و هوایی ساوه از سال 1375 آغاز و به مدت چهار سال به طول انجامید و سرانجام کارشناسان امور باغباني اين سازمان تاييد کردند که شرايط آب و هوايي ساوه براي کشت زيتون مناسب است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group