دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 | Monday 6 May 2024

ساختار شبکه مانند مشکلات امروز،همگان را بر آن داشته است تا بخواهند راه حلی برای بحران فعلی بیابند ؛ اما به دلیل آنکه بحران امروز ایران  همه‌جانبه و به نوعی می‌توان آن را چند بعدی دانست، یافتن راه‌حل نیز برای آن باید چند بعدی و چند جانبه باشد.

همه باید بتوانند مسائل مشکلات امروز را با اولویت های مشخص در نظر بگیرند.

 یافتن راه حل شاید در نظر اتفاقی ساده و  حتی سهل وصول قلمداد شود  اما در عمل فرآیندی سخت، پیچیده  است.  اولویت سنجی مشکلات و اینکه کدام مسئله باید در صدر اولویت‌ها قرار بگیرد، خود آغاز مناقشه و اختلاف نظر میان جریان‌های سیاسی درون حاکمیت می باشد؛ لذا در گام اول نیز پیچیدگی‌های امروز را تماماً می توانیم  احساس کنیم.

 عده ای معتقدند مشکل اقتصادی مسئله اصلی ماست و در مقابل گروهی معتقد هستند ناکارآمدی مجموعه رفتارهای سیاسی ما منجر به تولید و تولد مشکلات شده است و مشکلات اقتصادی امروز را ناشی و منبعث از ناکارآمدی سیستم تصمیم گیری معرفی میکنند.

 این که چه اتفاقاتی می تواند ما را از بحران‌ها نجات دهد و شرایط را به شرایط عادی بازگرداند مسئله‌ای است که هر فعال سیاسی،  مدنی، اجتماعی و فرهنگی ایران امروز درگیر خود کرده، برای بررسی موضوع با تقی نمازی فعال سیاسی اصلاح‌طلب شهرستان ساوه به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌آید:

نمازی رئیس ستاد روحانی در انتخابات و رئیس شورای ائتلاف برای توسعه شهرستان ساوه پیرامون  مشکلات فعلی کشور در حال حاضر در گفتگو با نشریه عطریاس اینگونه عنوان کرد: شکاف اعتماد میان مردم و حاکمیت اصلی‌ترین موضوع کشور است، بدون تعارف باید توجه داشته باشیم که امروز دیوار بلند بی اعتمادی مسئله اصلی ما شده؛ اما متاسفانه عده ای این اتفاق را جدی نمیگیرند.

جوانان سوال های بی پاسخ زیادی در ذهن دارند و کسی هم نیست که جوابگوی آنها باشد؛بی اعتمادی به آینده اصلی ترین محور این پرسش‌ها را تشکیل می‌دهد.

 مجموعه ای از اقدامات در گذشته وجود داشته که حاصلش  وضعیت امروز ماست؛ این رویداد یک شبه رخ نداده است. به ویژه  پس از سال ۸۴ که دولت در دست جریان احمدی نژاد افتاد با شعار و عملکردهایی متناقض.

 ادعای ما این است که اقدامات ایشان به فروپاشی نهاد دولت و سرآغاز بسیاری از مشکلات تبدیل شد، آرام آرام این روند ادامه پیدا کرده است تا این میراث به آقای روحانی رسیده است؛ از سوی دیگر برخی شعارهای آقای روحانی در کمال تاسف عملی نشد ولی ما همچنان امید داریم تا پایان ریاست جمهوری ایشان بخش مغفول مطالبات پاسداری و اجرا شود.

 وی در ادامه افزود: یکی از برجسته ترین اقداماتی که می تواند به تغییرات مثبت کمک کرده و  به انتظار جامعه نیز می باشد، مسئله حصر است. در این فضای بی اعتمادی انجام این امور می تواند شوکی مثبت باشد و سیگنال های خوب برای جامعه ارسال کند.

 این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ناکارآمدی های  سیستماتیک گفت: طبعا سیاست زیر مجموعه ای از اقتصاد میباشد؛  زمانی که اداره معیشت خانواده مشکل می شود هیچ کار و شعار  سیاسی را جدی نخواهند گرفت. برای آنان اقتصاد موضوع اصلی است؛ باید توجه داشت همه دولت‌های گذشته مشکلات و مسائلی در حوزه سیاست و اجتماع داشته‌اند، میراث کاستی های آنان امروز به ما رسیده است.

من در همه مسائل اقتصادی دولت را مقصر نمی‌دانم، رویکرد تهاجمی دولت گذشته در مجامع بین المللی عواقبی سنگین برای اقتصاد ایران داشت. متاسفانه بار این ضربه های اقتصادی تا امروز نیز وجود داشته است و دولت فعلی هم میراث داری آنان را می کند؛ امروز هم برخی ناکارآمدی ها وجود دارد که حاصل سوء مدیریت‌های گذشتگان است.

 خیلی از مسائل مثل ارز و  سکه هم محصول عدم امنیت روانی بازار می باشد، اگر سالها پیش ما توانسته بودیم با عطوفت بیشتری با مردم برخورد کنیم اتفاقات امروز به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

معتقدم گذشته گریبانگیر دولت فعلی شده است؛ فرقی نمی‌کند در چه شرایطی هستیم و چه دولتی راس کار می باشد اگر هر دولتی بود همین اتفاقات به وجود می‌آمد.  بازارها به رویکردهای منطقی واکنش  مثبت نشان میدهند مثل همین چند روز اخیر و سخنان روحانی، بهتر بود از سال ۸۴ همین رویه را می داشتیم.

 نمازی در ادامه گفت: در قانون اساسی بخش‌هایی وجود دارد که مغفول مانده است مواردی مانند حق تجمعات و رفراندوم.

میتوان بخش عمده ای از مسائل ایران امروز را  به صندوق رای سپرد، همانطور که آقای روحانی هم به این مسئله اشاره کردند.

 فکر می کنم سر موضوعات مهم می توان به آرای عمومی مراجعه کرد، نمایندگان مجلس هم نمایندگان همین مردم هستند و همراهی آنها با این اتفاق می تواند کمک شایانی کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب شهرستان ساوه درباره تجمعات اخیر نیز عنوان کرد: نباید از تجمعات ترسید و باید بسیار راحت مجوزهای قانونی صادر کرد کمااینکه  از ابتدای انقلاب تاکنون برای تجمعات اعتراضی مجوزی صادر نشده است.

 زمانی که مردم ببینند در هیچ جایی نمی توانند اعتراض خود را بیان کنند و از سوی دیگر احزاب و تشکلها همان طور که باید و شاید به جدیت و رسمیت شناخته نمی شوند؛ در جریان تجمعات حضور پیدا می‌کنند، نهایتا با آنها برخورد  میشود و برچسب هایی هم زده می‌شود. اگر مردم بدانند باید خواسته های خود را در کجا مطرح کنند بسیاری از این اتفاقات روی نمی‌دهد انرژی های اعتراضی مردم به مرور زمان جمع می‌شوند و به یکباره باز می‌شود، فلذا نیروی تخریب بالایی نیز ایجاد می‌کند مانند حوادث دی ماه گذشته.

 مسئولین و نهادهای مرتبط باید با سعه صدر  فراوانی با اینگونه مسائل برخورد کنند. باید با مردم شروع به گفتگو کند و مسائل مطرح شود، در حال حاضر مسئولین دولتی از بیان حقایق کوتاهی می‌کنند.  زبان مفاهمه و گفت و گو با مردم و موثر است و روابط نزدیکی در میان مسئولین و مردم ایجاد میکند.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group