چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: انتظار می‌رود جهاد دانشگاهی بعنوان یک نهاد برخاسته از انقلاب در جهت پیشگیری از مشکلات و معضلات اجتماعی و اقتصادی و کمک به درمان آنها با استفاده از علم و پژوهش گام های موثرتری بردارد.

دکتر حسین موحدی ساوجی در آستانه فرا رسیدن 16 مردادماه سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، افزود : براساس اساسنامه جهاد دانشگاهی، این نهاد جهادی می‌بایست به مثابه حلقه میان مراکز علمی و پژوهشی و مراکز اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و اجتماعی عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه باید فلسفه وجودی و علت ایجاد این نهاد انقلابی و نهادهای انقلابی دیگر را کنکاش کرد، افزود: باید دید چه خلاءهایی در جامعه وجود داشت که رهبران و تصمیم سازان انقلاب و در راس آنها حضرت امام (ره) تصمیم به ایجاد آنها گرفتند. چه انتظاراتی از این نهادها بوده و هست؟ اینکه پس از چهار دهه از تاسیس آنها به چه میزان توانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند نیاز به یک پژوهش علمی و مستند دارد.

وی افزود: البته در طول این سالها ایفای نقش این نهادها از جمله جهاد دانشگاهی با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است ولی با تحقیق علمی می‌توان به نواقص و آسیب‌شناسی آنها پرداخت. به نظر می‌رسد اگر رفتار و کارکرد جهاد دانشگاهی شبیه دیگر ادارات و سازمان های عادی کشور شده باشد به همان اندازه از از اهداف و وظایف تبیین شده دور شده است و در واقع نه تنها توانسته مشکلی را برطرف کند بلکه خود با ایجاد نهادی موازی نهادهای دیگر ایجاد مشکل کرده است. ولی کشور با ایجاد این نهادهای انقلابی و جهادی که برآمده از بطن مردم بوده اند توانسته است از بحران‌های مختلف از جمله جنگ تحمیلی عبور کند.

این کارشناس اقتصاد بین الملل تصریح کرد: ما می‌توانیم با بررسی عملکرد نهادهای جهادی و انقلابی نظیر بسیج، جهادسازندگی، جهاد دانشگاهی و ... در زمان جنگ تحمیلی و ارزیابی آنها، به نقاط قوت و ضعف پرداخته و وضعیت کنونی را آسیب شناسی کنیم.

وی با بیان اینکه مهمترین و ارزنده‌ترین دارایی هر مجموعه از جمله جهاددانشگاهی، منابع انسانی (کارکنان) هستند و سپس منابع دیگر نظیر دارایی های فیزیکی، مادی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: دفاع مقدس دورانی است که توانست خیل عظیمی از منابع انسانی با گرایش‌ها و سلایق مختلف را علی الخصوص در میان جوانان با خود همراه کند.

وی ادامه داد: سبک مدیریت فرماندهان و مسئولین جوان و مرتبط با دفاع مقدس توانست نمونه‌های جدید و ارزنده‌ای از مدیریت را در کشور ایجاد کند که مبتنی بر ارزش‌های بومی و داخلی است. از جمله ویژگی‌های شخصی فرماندهان، شجاعت و جسارت در اتخاذ تصمیمات خارق‌العاده، جوان بودن، با تدبیر بودن، توکل همراه با اقدام، خستگی ناپذیری در تبعیت و اعتماد کامل به امام به منزله فرمانده کل قوا، تکلیف گرایی، برخورداری از روحیه ایثار و از خود گذشتگی را می‌توان نام برد.

وی گفت: در کنار روحیات رفتاری در نهادهای انقلابی، نقش آموزش، ارتقاء علمی و جمع آوری اطلاعات و شناخت از محیط پیرامونی از خود و طرف‌های مقابل یکی از نقاط بارز در جهت گیری صحیح و استمرار حرکت های انقلابی محسوب می‌شود.

موحدی ساوجی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی با برخورداری از روحیات انقلابی و جهادی و بدور از بروکراسی اداری، از ساختار منعطف و پویا برخوردار است که از عوامل موفقیت این نهاد علمی و پژوهشی است.

وی بیان کرد: از ویژگی های نشات گرفته از روحیات انقلابی و جهادی می توان به ساده زیستی و مردمی بودن، خلوص رفتاری، بی‌ادعایی در عمل، حضور در عرصه های مختلف همراه با خستگی‌ناپذیری، پرکاری و سخت‌کوشی، سرعت عمل بدون شتابزدگی، استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت‌های موجود، جذب حداکثری، افزایش خلوص خود و خودداری از حذف دیگران در راستای اصول و اهداف انقلاب، خلاقیت و ابتکار عمل، پیشرو بودن در انجام وظایف، آرمان‌خواهی همراه با عمل‌گرایی، اعتقاد و التزام عملی به کارگروهی، نظم و انضباط عملی و فعال و با نشاط بودن را نام برد. این مشخصات در هر شخص و مجموعه‌ای که باشد می‌تواند به موفقیت‌های بزرگی نائل شود.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد با توجه به شاخصه‌های جمعیتی و پررنگ بودن فضای کارگری به جهت وجود مراکز صنعتی در استان مرکزی، ارائه راه حل برای کاهش معضلات و بحران‌های اجتماعی و فرهنگی توسط این نهاد می‌تواند بسیار موثر باشد. البته رویکردها در ارائه راهکارها می‌بایست براساس شناخت ریشه‌ها و در دو حوزه پیشگیری از اشاعه آنها و همچنین درحوزه رفع محرومیت‌ها باشد.

موحدی ساوجی افزود: علت اصلی مهاجرت از روستا به شهر، بحث اشتغال بوده است و جهاد دانشگاهی می‌بایست در جهت اشتغال زایی و رفع محرومیت و احیای روستاها برنامه‌ها و رویکرد موثری ارائه دهد. بدیهی است با کاهش محرومیت و افزایش اشتغال روستایی و در نتیجه احیای روستاهای استان، بسیاری از مشکلات اجتماعی، فرهنگی و امنیتی شهرها کاهش می‌یابد.

وی در خصوص عملکرد جهاددانشگاهی استان مرکزی نیز گفت: جهاد دانشگاهی استان مرکزی پس از گذشت حدود چهار دهه از تاسیس خود، با توجه به تجربیات گذشته خود، در تعاملی سازنده با سایر دستگاه‌ها در جهت رفع محرومیت ها و معضلات خاص این استان قدم برداشته است.

موحدی ساوجی با تاکید بر اینکه این نهاد انقلابی بر اساس ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل استان و همچنین نیازهای ضروری در زمینه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی اقدامات قابل تحسینی داشته است، اظهار کرد: این استان دارای رتبه نخست از نظر وجود مراکز مختلف صنعتی بوده و برجستگی بافت جمعیتی و قشر کارگری در این استان و جذب اقوام و فرهنگ‌های مختلف می‌تواند برای این استان هم مزیت باشد و هم تهدید.

وی با بیان اینکه تفاوت‌های فرهنگی در صورتی که جامعه هدف آمادگی پذیرش چند فرهنگی را نداشته باشد منجر به مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی می شود، گفت: برخورداری این استان از ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی و حمایت و برجسته کردن ارزش‌ها در کنار داشتن برنامه مدون و مدیریتی جهادی که در مجموعه‌های انقلابی از جمله جهاددانشگاهی سراغ داریم می‌تواند این تهدیدها را به فرصتی جهت ارتقاء جایگاه این استان بدل کند.

موحدی ساوجی گفت: ایجاد مراکز خدمات تخصصی درمان ناباروری، آزمایشگاه معتمد محیط زیست و دفتر مدیریت انتقال فناوری توسط جهاد دانشگاهی استان از نکات برجسته در عملکرد این نهاد است ولی انتظار می‌رود جهاد دانشگاهی بعنوان یک نهاد برخاسته از انقلاب در جهت پیشگیری از مشکلات و معضلات اجتماعی و اقتصادی و کمک به درمان آنها با استفاده از علم و پژوهش گام های موثرتری بردارد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group