پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه بر لزوم هدایت جریان وقف در حوزه علمی، رفع موانع ازدواج و تامین نیازهای درمانی این شهرستان تاکید کرد.

حجت ‌ الاسلام حمید کرمی در گفت ‌ وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با تاکید بر رویکرد جدید وقف از سوی واقفان، بیان کرد: وقف در زمینه ‌ های تحصیل، ازدواج، اشتغال و تامین مسکن جوانان، دستگیری فقرا، پیشگیری از آسیب ‌ های اجتماعی و معضل اعتیاد و... اهمیت ویژه ‌ ای دارد، لذا واقفان باید به سمت نیات جدید وقف هدایت شوند.

وی با تاکید بر اینکه وقف آینده جامعه را تامین می کند و در بسیاری از موارد موجب اشتغال می ‌ شود، تصریح کرد: باید فرهنگ وقف و مصارف جدید آن را در جامعه تبیین و احیا کرد تا شاهد گسترش فعالیت ‌ ها در زمینه ‌ های مختلف و به روز شدن آن با توجه به نیازهای جامعه باشیم.

رئیس اوقاف و امور خیریه ساوه در ادامه با بیان اینکه 288 موقوفه، 1843 رقبه متصرفی و غیر متصرفی، 249 مسجد و 26 حسینیه تحت پوشش اوقاف ساوه است، ادامه داد: همچنین 1406 رقبه شامل 46 رقبه غیر متصرفی و 1360 رقبه متصرفی، 236 مسجد و 16 حسینیه تحت پوشش اوقاف شهرستان زرندیه است.

وی واقع شدن برخی بقاع متبرکه در مناطق صعب العبور را از اصلی ‌ ترین مشکلات رسیدگی به آنها برشمرد و ادامه داد: نبود زیرساخت ‌ های لازم و بودجه دولتی و همچنین وجود برخی موانع دست و پا گیر مانند بناهای تاریخی که تحت اشراف میراث فرهنگی هستند از مهمترین دلایل کندی در اجرای طرح ‌ های تکمیل، نوسازی و بهسازی بنا و محوطه آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه است.

حجت الاسلام کرمی در بخش دیگری از این گفت ‌ وگو با بیان اینکه یکی از برنامه های اوقاف در طول سال برگزاری "ضیافت الهی" در ماه مبارک رمضان است که همه ساله در امامزادگان شاخص و بقاع متبرکه اجرا می ‌ شود، گفت: این طرح در ماه مبارک رمضان امسال در 13 امامزاده و بقعه متبرکه شهرستان ساوه برگزار شد که با اجرای برنامه ‌ های متنوع امامزادگان به قطب فرهنگی تبدیل شوند.

وی با اشاره به برخی برنامه ‌ های اجرایی در طرح ضیافت الهی، اظهارکرد: امسال برای اولین بار با کمک خیرین در امامزاده سید اسحاق (ع) هر شب مراسم افطاری برگزار و 75 هزار پرس وعده غذایی پذیرایی افطاری توزیع شد.

کرمی با اشاره به برگزاری مراسم افطاری در سایر بقعه ‌ ها مانند امامزاده سید ابورضا (ع)، بی ‌ بی شرف خاتون و...، اعلام کرد: این مراسم بر اساس ظرفیت بقعه ‌ ها تعیین و اجرا شد، به عنوان مثال در بقعه امامزاده سید بشیر (ع) فقط در شب ‌ های قدر و ولادت امام حسن مجتبی (ع) مراسم ضیافت الهی و افطاری برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه 54 هزار بسته پذیرایی در شب ‌ های قدر در امامزاده سید اسحاق (ع) توسط خیرین تهیه و توزیع شد، ادامه داد: همچنین بیش از 170 سبد کالای مورد نیاز فقرا مانند برنج، روغن، چای، قند، رب گوجه فرنگی و... به ارزش هر سبد 250 هزار تومان در برخی از بقاع متبرکه مانند بی ‌ بی شرف خاتون بین نیازمندان توزیع شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ساوه با اشاره به برگزاری مراسم جزء ‌ خوانی و ختم قرآن کریم در ماه مبارک رمضان به صورت روزانه، افزود: در پنج امامزاده این مراسم برگزار شد که از برترین ‌ ها و فعالان قرآنی شهرستان نیز در مراسمی تجلیل به عمل آمد و به بیش از 40 نفر جوایز اهدا شد.

وی خاطر نشان کرد: برای اولین بار اجتماع فعالان و برگزیدگان قرآنی شهرستان (خواهران و برادران) در امامزاده سید ‌ اسحاق (ع) با پوشش رسانه ملی در شبکه ‌ های دو و قرآنی برگزار شد.

به گفته وی، برپایی نماز جماعت در 13 بقعه متبرکه مجری طرح نماز جماعت در ماه مبارک رمضان، مراسم غبارروبی و عطر افشانی استقبال از این ماه پر برکت توسط برخی مسئولان شهرستان و چهلمین دوره مسابقات قرآنی در زمینه قرائت، حفظ، اذان و مداحی از دیگر برنامه ‌ های این ایام بود.

حجت الاسلام کرمی با اشاره به برگزاری مراسم مناجات شبانه که هر شب با حضور مداحان و سخنرانان شهرستان در امامزاده سید اسحاق (ع) که مورد استقبال مردم قرار گرفت، بیان کرد: همچنین در این ایام 25 مبلغ و سخنران بومی برای مراسم مختلف، چهار سخنران از تهران و قم و دو روحانی از اداره اوقاف به مسجد امام سجاد ‌ (ع) و امامزاده شاهزاده اسماعیل یل آباد اعزام شدند و همچنین مراسم لیالی قدر در بقاع متبرکه با حضور پرشوری برگزار شد.

وی با اشاره به برگزاری مراسم تجمع قرآنی، اظهار کرد: برای این مراسم از هر موسسه 10 الی 15 نفر از نخبگان قرآنی به منظور انسجام و همدلی دعوت که از 700 نفر با افطار و شام پذیرایی شد.

رئیس اوقاف ساوه در ادامه گفت: نماز عید فطر امسال به منظور ایجاد انسجام، اتحاد، همدلی، پرشور بودن و با صلابت برگزار شدن، طی هماهنگی با ستاد نماز جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی و اداره اوقاف شهرستان به صورت یکپارچه در مصلی امام علی (ع) و بسیار باشکوه برگزار شد.

وی افزود: در زرندیه هم مراسم تجمع روحانیون، ضیافت الهی و جزء خوانی قرآن کریم در سه بقعه با برنامه ‌ های متنوع برگزار شد که با کمک خیرین از حدود 700 نفر با افطاری ساده و حدود 1200 نفر با سحری در شب بیست و سوم ماه رمضان در امامزاده سید منصور (ع) پذیرایی شد.

کرمی تبلیغ فرهنگ وقف، ترویج فرهنگ افطار ساده، مراسم جشن کریم اهل بیت (ع) و حضور در راهپیمایی روز قدس را از دیگر برنامه ‌ های این اداره برشمرد که با حضور خادمان، روحانیان و ائمه جماعت بقاع متبرکه و مردم برگزار شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group