جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

در پی انتشار گزارشی با عنوان "اینجا سرطان می‌کارند" که روز گذشته بر روی خروجی خبرگزاری ایسنا، قرار گرفت مسئولان شهرستان ساوه سریعا نسبت به مسئله طرح شده در گزارش که بواقع یک فاجعه در حوزه کشاورزی و محیط زیست شهرستان است، عکس العمل نشان دادند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، پس از انتشار این گزارش بازتاب گسترده‌ای بین مردم و مسئولان ایجاد شد تا جایی که برخی از مقامات استانی و شهرستانی در تماس تلفنی یا ارتباط در فضای مجازی با خبرنگار ایسنا در ساوه خواستار توضیحات بیشتر در این خصوص و تشریح این فاجعه زیست محیطی از ابعاد و زوایای گوناگون شدند.

تنها پس از ساعتی از انتشار این گزارش فرمانداری ساوه از خبرنگار ایسنا خواست که در بازدیدی که از منطقه یاد شده در گزارش برای بررسی بیشتر موضوع و اقدام سریع به منظور پیشگیری از تبعات و پیامدهای این اقدام غیرقانونی بعمل می آید، مسئولان را همراهی کند.

در جریان این بازدید میدانی معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری ساوه به همراه مدیر اجرایی و محیط‌بان اداره حفاظت از محیط زیست ساوه از ابتدای احداث این کانال و مسیر جاری شدن فاضلاب و تجمیع آن و نیز اقدام غیرقانونی برخی از کشاورزان مبنی بر انتقال فاضلاب توسط موتورهای پمپاژ آب از کانال به سمت مزارع و کشت گندم، جو، بامیه، سبزیجات و ذرت بازدید کردند.

نکته جالب توجه در این بازدید که در گزارش روز گذشته مغفول مانده بود این بود که در برخی از نقاط کانال موتورهای پمپاژ فاضلاب که برای سیراب کردن مزارع فعالیت می‌کردند توسط دیوارهای آجری و حتی با پتو و سایر ملزومات پوشانده شده و از دید مردم پنهان و مستتر مانده بودند.

نکته دیگر اینکه برخی از موتورهای پمپاژ آب در قسمت جنوبی کانال کار گذاشته شده بود و فاضلاب از این ضلع کانال به بالا پمپاژ می‌شد و سپس از طریق لوله‌ های فلزی به ضلع شمالی کانال هدایت می‌شد و این ذهنیت را مخاطب ایجاد می کرد که آب روان شده در جوی‌هایی که به مزارع سرازیر می‌شود فاضلاب نبوده و از چاه‌های آب بهره‌برداری می‌شود در حالیکه این طور نیست و یک اقدام فریبنده از سوی برخی کشاورزان منطقه صورت می گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری ساوه در جریان این بازدید به خبرنگار ایسنا گفت: در پی انتشار این گزارش بلافاصله از سوی فرماندار ساوه دستور بررسی موضوع صادر و قرار بر این شد ضمن بازدید از منطقه ابعاد گوناگون این موضوع بررسی شود.

مهدی الیاسی عنوان کرد: قطعا در خصوص بهره‌برداری از فاضلاب برای انجام امور کشاورزی هریک از مسئولان دستگاه‌ها وظایف خاصی دارند و همان طور که در گزارش ایسنا نیز به خوبی اشاره شده بود دستگاه‌هایی نظیر جهادکشاورزی، امور منابع آب، محیط زیست، شهرداری، آب و فاضلاب و بهداشت در این زمینه مسئولیت دارند و باید به وظایف قانونی خود عمل کنند.

وی تصریح کرد: در اولین فرصت ممکن جلسه‌ای با حضور مسئولان و مراجع ذیربط به ریاست فرماندار شهرستان در فرمانداری تشکیل و ضمن تبیین وظایف هر دستگاهی، مدیران مربوطه مکلف به عمل در حوزه وظایف قانونی و سازمانی خود خواهند شد.

الیاسی تصریح کرد: این موضوع با حساسیت بیشتر در کمترین زمان ممکن پیگیری و نتایج آن به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، آلودگی‌های زیست محیطی تاثیرگذار بر کیفیت محصولات کشاورزی همواره دغدغه متولیان سلامت در تمامی جوامع است و در این میان آبیاری زمین‌های کشاورزی بوسیله فاضلاب تصفیه نشده شاید از نگاه مردم و دغدغه‌مندان حوزه سلامت گناهی نابخشودنی محسوب شود، گناهی که چندی است در مزارع جنوب و جنوب شرق ساوه بوقوع می‌پیوندد .

فاضلابی که در این منطقه مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد، حاصل تجمیع روان‌آب‌های شهری است که پس از تجمیع از طریق جوی‌هایی به این کانال می‌ریزد و به گفته مدیرعامل آبفا ساوه آلودگی آن بسیار بالاست . 

مسئولان مربوطه گفته اند که این موضوع را پیگیری کرده‌اند یا می‌کنند اما آنچه در حال حاضر در حال اتفاق افتادن است، جریان فاضلابی است که همچنان در میان محصولات کشاورزی روان است .

نتیجه آبیاری محصولات کشاورزی با پساب‌های صنعتی و فاضلاب، آلوده شدن محصول به فلزات سنگینی نظیر سرب، نیترات، کادمیوم و ... است و بخش زیادی از مصرف کنندگان اینگونه محصولات را در معرض ابتلا به سرطان، نازایی، بیماری‌های ریوی و میکروبی قرار می‌دهد .

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group