جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

معاون استاندار و فرماندار ساوه گفت: منابع آبی موجود و میزان آب قابل برداشت از سدالغدیر برای مصارف شرب و کشاورزی تعیین تکلیف شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، محمد بهاروند در گفت‌وگو با خبرنگاران به تشریح جزئیات جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان ساوه پرداخت و اظهار کرد: کاهش بارندگی‌ها و کمبود منابع آبی در ساوه طی سال جاری آبی که به کمتر از 60 درصد بارندگی‌های سال آبی گذشته رسیده است موجب افت سفره‌های زیرزمینی به دلیل برداشت‌های بی‌رویه آبی شده است.

وی بر لزوم مدیریت منابع آبی برای خروج از بحران آبی با مشارکت مردم و مسئولان تاکید کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد مانند سال گذشته و به میزان مشابه با آن، برداشت لازم برای تامین نیاز آب شرب شهر از سد الغدیر صورت گیرد و سهمیه لازم در زمان مقرر برای حوزه کشاورزی نیز تخصیص یابد.

وی به کنترل و نظارت بیشتر ادارات برق و آب در راستای بهره‌برداری از منابع آبی براساس سقف در نظر گرفته شده پرونده‌های تشکیل شده به عنوان مصوبه دیگر این جلسه اشاره کرد و گفت: افزایش مازاد برداشت از منابع آبی در حوزه کشاورزی موجب بروز بحران در تامین آب شرب خواهد شد.

فرماندار ساوه خواستار نصب کنتورهای حجمی در حوزه صنعت و کشاورزی شد و گفت: مقرر شد در فصولی که نیاز به برداشت آب از چاه‌ها نیست امور منابع آب مانع از هدر رفت آب شود که مشکل تامین آب شرب پیش نیاید.

وی گفت: به دلیل حساسیت در منابع آبی مقرر شد هر دو هفته یکبار جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان ساوه تشکیل و نظارت لازم صورت گیرد.

بهاروند بر ذخیره سازی 10 میلیون متر مکعب آب برای مصارف شرب تاکید کرد و گفت: قرار بر این شد بین 17 الی 20 میلیون متر مکعب منابع آبی به حوزه کشاورزی اختصاص یابد و در جلسات بعدی و با توجه به میزان بارندگی های آینده تصمیم لازم برای زمان برداشت قطعی آب اتخاذ شود.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد پیش بینی لازم برای تامین آب در روستاهای شهرستان صورت گیرد و امور آب روستایی تمهیدات لازم را در تامین نیاز آب شرب روستائیان توسط امور آب روستایی در فصل تابستان و ماه مبارک رمضان اتخاذ کند.

وی گفت: قرار شد موضوع روستاهایی که بحران آبی دارند و برخی چاه‌ها که نیاز به اخذ مجوز کف شکنی دارند در جلسه آینده شورای حفاظت منابع آب شهرستان ساوه مطرح و سازوکار مناسب اتخاذ شود و درخصوص روستاهایی که نیاز به آبرسانی با تانکر دارند اقدام لازم صورت گیرد.

فرماندار ساوه در ادامه از صدور مجوز حفر چاه جدید به منظور پشتیبانی منابع آبی برای مصارف شرب با نظر امور آب خبر داد و گفت: چنانچه نیاز به تامین آب باشد قطعا با مصوبه شورای حفاظت منابع آب شهرستان ساوه اقدام به حفر چاه جدید خواهد شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group