پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: با قدرت هر چه تمام، حقابه از دست رفته در سد الغدیر ساوه را بدست آوردیم.

محمدرضا منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با اشاره به برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز که در بالادست سدالغدیر ساوه صورت می‌گرفت، گفت: با نظارت های صورت گرفته و برخورد قانونی در سایه هماهنگی با حوضه ‌ های آبی رودخانه قره‌چای از برداشت ‌ های بی رویه و فاقد مجوز در بالادست سد الغدیر جلوگیری کرده و با لایروبی، بهسازی مسیر ورود آب به سد و تسهیلی که در هدایت روان آب‌ها صورت گرفته است، توانستیم سهم ساوه از قره‌چای و حقابه از دست رفته این سد در گذشته را پس بگیریم.

وی با اشاره به کاهش حدود 60 درصدی میزان بارش‌ها در سال آبی جاری نسبت به گذشته تصریح کرد: با وجود این میزان کاهش بارندگی‌ها، انتظار می‌رفت که حجم آب در پشت سد الغدیر به میزان 15 میلیون متر مکعب و یا کمتر که در سنوات گذشته نیز مسبوق به سابقه بود برسد اما در چنین شرایطی هم اکنون حجم آب در دریاچه سدالغدیر ساوه به بیش از 50 میلیون متر مکعب و سه برابر گذشته رسیده است که با وجود کاهش منابع آبی سدهای کشور، این افزایش سه برابری در الغدیر، موجب تحسین و تعجب مقامات وزارت نیرو شده است.

وی گفت: با پیگیری‌های بعمل آمده از حوضه آبی رودخانه قره‌چای در استان همدان نیز خواسته شده است که موانع موجود در مسیر انتقال سهم آب ساوه از قره چای برداشته شود که خوشبختانه همکاری خوبی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: با این میزان آب ذخیره سازی شده در سد الغدیر بحران آب شرب برای ساوه در سال جاری وجود نخواهد داشت و الغدیر از ظرفیت آبی مناسب برای تامین آب شرب شهری ساوه و نیز اختصاص بخشی از منابع آبی برای حوزه کشاورزی برخوردار است.

منصوری گفت: امروزه در بسیاری از سدهای کشور با بحران آبی مواجه هستیم اما در ساوه برای اولین بار پیش بینی می‌شود که علاوه بر تامین آب شرب سال جاری برای سال آینده نیز مشکلی با توجه به دبی ورودی خوبی که به سد سرازیر شده است، وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف منابع آبی به لحاظ محدودیت‌هایی که وجود دارد، به بحران کم آبی در سد الغدیر ساوه با توجه به حجم 270 میلیون متر مکعبی مخزن آن اشاره کرد و گفت: گرچه ذخیره فعلی سد نسبت به میزان بارش‌ها، افزایش یافته اما در قیاس با ظرفیت سد و بهره‌مندی مردم از آن همچنان ناکافی است و از این رو مدیریت در مصرف آب در بخش شرب، کشاورزی و صنعتی ضرورت دارد.

به گزارش ایسنا، سد دوقوسی بتنی الغدیر ساوه با هدف تامین آب کشاورزی و تولید نیروی برق آبی، متوسط حجم آورد سالانه 45 میلیون متر مکعب و حجم مخزن 271 میلیون متر مکعب در سال 72 با هدف تامین برق و آب کشاورزی 23 هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group