سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ادامه مرمت و محوطه سازی مسجد جامع ساوه با حضور تیم تخصصی و کارشناسی سازمان میراث فرهنگی و باستان شناسان صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، محمدرضا منصوری در جریان بازدید معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مسجد جامع تاریخی ساوه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مسجد جامع ساوه با برخورداری از حدود 6 هزار متر مربع زیربنا یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مساجد تاریخی به شمار می رود که شاهکار معماری اصیل ایرانی است.

وی بیان کرد: از سال 617 هجری قمری این مسجد مورد آتش سوزی توسط مغولان قرار گرفته است و در ضلع شمالی مسجد بیشترین آسیب و تخریب صورت گرفته است.

منصوری ادامه داد: یک تیم تخصصی و باستان شناسی در جریان بازدید معاون سازمان میراث فرهنگی از این مسجد بازدید کردند و قرار بر این شد تا با استمرار بازدید ها به صورت هفتگی و با بررسی دقیق و فنی برای مرمت آن، کار اکتشاف در ضلع شمالی انجام و سه ضلع دیگر شرقی، غربی و جنوبی مرمت شود.

وی با اشاره به اینکه اکتشافات در مسجد جامع ساوه با حضور کارشناسان و باستان شناسان دستاوردهای خوبی را برای احیای این بنای تاریخی در بر خواهد داشت گفت: اتصال اضلاع مختلف مسجد جامع ساوه با انجام کار مرمت و بازسازی این بنای تاریخی هزار ساله موجب تقویت استحکام بنای این اثر و نگهداری آن خواهد شد.

وی با اشاره به نقشه‌ای که در گذشته برای محوطه‌سازی مسجد جامع وجود داشت و مورد تائید سازمان میراث فرهنگی استان مرکزی نیز قرار گرفته است، گفت: مقرر شد کار محوطه‌سازی در ضلع غربی کار ادامه یابد و در قسمت‌های دیگر کار محوطه سازی متوقف شود تا تیم کارشناسی با انجام اکتشافات لازم و بررسی دقیق و اعلام نظر در قسمت اعظم مسجد در وسعتی بالغ بر 80 هزار متر صورت گیرد.

منصوری تصریح کرد: با استقرار گروه تخصصی قطعا سرعت کار و راهکار لازم برای انجام دقیق مرمت و بازسازی مسجد بهتر صورت خواهد گرفت و حضور معاون میراث فرهنگی کشور نشان از عزم جدی برای ساماندهی این بنای تاریخی دارد و امیدواریم بتوانیم پروژه مسجد تا مسجد(از مسجد انقلاب تا مسجد جامع ساوه) را محقق کنیم و بهترین بنای ایران در شهر ساوه احداث شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group