شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

کارشناس موسسه تحقیقات و گواهی ثبت نهال واحد استان مرکزی  در گفت و گو با ایرنا افزود: در دهه اخیر به خصوص در مناطق حاشیه کویر به دلیل پدیده تغییر اقلیم، افزایش دمای کره زمین، خشکسالی، برداشت بیش بی رویه آب از سفره های زیرزمینی و بروز پدیده شوری آب چاه ها، در بسیاری از مناطق انار خیز کشور، عارضه سفید شدگی آریل دانه و کاهش شدید کیفیت این محصول مشاهده شده است.


محمد کاوند ادامه داد: رنگ میوه های دارای این عارضه به علت تخریب و تغییر در ترکیب آنتوسیانین ها موجود در آریل انار از قرمز تیره بـه سفید کرمی تا قهوه ای سوخته تغییر می یابد و شکاف و حفره هایی در غشاء و بافت آریل ایجاد می شود که این بافت را دفرمه کرده و کیفیت میوه و طعم آن را نامطلوب می کند.
کارشناس موسسه تحقیقات و گواهی ثبت نهال واحد استان مرکزی گفت: این عارضه می تواند خسارت قابل توجهی برای باغداران انار بزند و دلسردی مصرف کننده گان و تهدید صادرات این کالای استراتژیک کشاورزی را به همراه داشته باشد.
کاوند خاطر نشان کرد: به منظور بررسی علل بروز عارضه مذکور و مدیریت آن در انار رقم ملس ترش ساوه، اثر استفاده از تکنیک های پوشش تاج درخت با سایبان، چهار بار محلول پاشی کائولین سه درصد در روی شاخ، برگ و میوه در طول فصل رشد، تنک 30 درصد از میوه چه ها 40 روز بعد از گلدهی، کوددهی درختان تیمار همراه با عناصر معدنی و محلول پاشی سولفات پتاسیم و کلسیم هر 2 هفته یکبار و انجام آبیاری تکمیلی از 80 روز بعد از گلدهی تا پایان فصل رشد در آزمایشی در قالب طرح بلوک های تصادفی بـا هشت تیمار و سه تکرار در ایستگاه ملی تحقیقات انار این شهرستان در مدت 2 سال انجام شد.
وی ادامه داد: در این بررسی شاخص عارضه سفیدشدگی آریل، فراوانی نسبی میوه های سالم و میوه های دارای عارضه، خصوصیات کمی و کیفی میـوه و آب میوه اندازه گیری شد و نتایج نشان داد شاخص عارضه سفید شدگی آریل انار در پوشش سایبان به همراه آبیاری تکمیلی و محلول پاشی کائولین تـا حدود 24 درصد کاهش یافته و بر فراوانی میوه های سالم تـا حدود 96 افزوده شد.
کارشناس موسسه تحقیقات و گواهی ثبت نهال واحد استان مرکزی افزود: محلول پاشی کائولین تاثیر معنی داری در کاهش عارضه نداشت و در آزمایش تیمار تنک میوه نیز به دلیل افزایش اندازه میوه ها شاخص عارضه سفیدشدگی آریل را افزایش داد به طوریکه در این آزمایش ها تیمار تنک میوه بیشترین فراوانی میوه های دارای عارضه را به همراه داشت.
کاوند گفت: تیمار آبیاری تکمیلی به تنهایی اثر مثبتی در تعدیل شاخص عارضه سفیدشدگی آریل انار به همراه داشت و تنش دمای بالا، رطوبت نسبی پایین هوا و کیفیت آب آبیاری نیز قرار بر شدت این عارضه تاثیرگذار بود.
وی ادامه داد: استفاده از پوشش سایبان در روی تاج درختان به خصوص در مناطق انار خیز بیابانی و نیمه بیابانی کویر مرکزی که دارای آفتاب فراوان و رطوبت نسبی پایین است و با جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید به برگ و میوه، میکروکلیمای مناسبی برای انجام فرایندهای فتوسنتز، تبخیر و تعرق از سطح برگ، میوه و خاک فراهم می کند و تا حدودی از بروز تنش گرمایی به درختان و میوه ها می کاهد.
کارشناس موسسه تحقیقات و گواهی ثبت نهال واحد استان مرکزی خاطر نشان کرد: در این تحقیق دوسالانه مشخص شد که استفاده از پوشش سایبان در روی درختان، استفاده از کود های حیوانی و افزایش مواد آلی خاک، محلول پاشی کلسیم و پتاسیم و فسفر در طول فصل رشد، آبیاری باغ با احتساب ضریب شوری و آبیاری با دور و فواصل زمانی کمتر به طور موثری شاخص عارضه سفیدشدگی را کاهش می دهد.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
شهرستان ساوه از قطب های تولید انار در کشور است که بنا بر آمار موجود ظرفیت تولید 150 هزار تن از این محصول را دارد که 40 تا 50 درصد از این میزان قابلیت صادرات دارد.
استان مرکزی از نظر فراوانی باغ ها و عملکرد، رتبه دوم تولید انار در کشور را دارد و سالانه به طور میانگین حدود 15 هزار تن انواع انار از این استان به خارج از کشور صادر می شود

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group