سه شنبه 28 فروردين 1403 | Tuesday 16 April 2024

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه از اجرای دو طرح آبخیزداری در روستاهای این شهرستان خبر داد.

سهراب پاژنامه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، افزود: نخستین طرح، مرمت دو بند خاکی با حجم 20 هزار متر مکعب و احداث سرریز سنگ ملاتی با حجم 400 متر مکعب با صرف اعتباری بالغ بر 241 میلیون تومان در روستای مراغه از توابع بخش نوبران است.

وی بیان کرد: دومین طرح نیز احداث بند سنگی ملاتی و گابیون با حجم 350 متر مکعب و صرف اعتباری بالغ بر 119 میلیون تومان در روستای قارلوق است که هر دو طرح مراحل پایانی اجرا را می‌گذرانند.

پاژنامه، جلوگیری از فرسایش بدنه بند خاکی در اثر نیروی آب و امواج حاصل از باد و هدایت آب مازاد بر ظرفیت بند به داخل آبراهه در پایین دست به کمک سر ریز سنگ و سیمان از اهداف اجرای این طرح است.

وی، مرمت و احداث بندهای خاکی را اقدامی با هدف تامین آب در بخش ‎ های باغداری، کشاورزی و کشت گیاهان دارویی در مناطق کم آب عنوان کرد و گفت: در شهرستان ساوه به دلیل پائین بودن میزان نزولات آسمانی که یکی از مناطق کم آب محسوب می شود اجرای طرح های آبخیزداری می تواند گامی در جهت مدیریت آب بردارد.

این مقام مسئول در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه جلوگیری از بروز سیلاب ورودی آب‌های سطحی و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی را نتیجه اجرای این طرح ها بیان کرد و گفت: کنترل رسوبات و روان آبها، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، حفاظت اراضی حاشیه آبراهه از خطر فرسایش کناری و کنترل فرسایش بستری را از مزایای احداث و مرمت بندهای خاکی بیان کرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group