جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: براساس نظر سنجی و ارزیابی‌های صورت گرفته در سال گذشته، مردم شهرستان ساوه از عملکرد دستگاه‌های اداری و اجرایی اعلام نارضایتی کردند.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، غلامرضا فتح آبادی در کارگروه تخصصی امور فرهنگی و اجتماعی استان مرکزی که با حضور استاندار و به مناسبت هفته فرهنگی ساوه در این شهرستان برگزار شد، افزود: نظر سنجی صورت گرفته طی سال گذشته در این شهرستان نشان می‌دهد که مردم علاوه بر نارضایتی از عملکرد دولتی و اداری از فقر و نبود امکانات رفاهی و اجتماعی نیز رنج می‌برند.

وی، بیکاری و نبود اشتغال برای جوانان، پائین بودن شاخص‌های بهداشتی و درمانی، امور شهری و امور فرهنگی را از دیگر مشکلاتی برشمرد که مردم ساوه بدان اشاره کرده‌اند و گفت: براساس آمار سال گذشته 53 درصد مردم ساوه مهاجر هستند و این در حالی است که جمعیت مهاجر استان 46 درصد است که باید این موضوع در توسعه برنامه‌ریزی شهری ساوه مورد توجه قرار گرفته و نقاط قوت و تبعات این پدیده مورد واکاوی دقیق قرار گیرد.

این مقام مسئول در استانداری مرکزی با اشاره به وجود 80 شاخصه توسعه در شهرستان ساوه گفت: ساوه با برخورداری از جمعیت 283 هزار نفری 20 درصد جمعیت و 9 درصد مساحت استان را در برگرفته است که از این میزان 82 درصد جمعیت شهری و 18 درصد جمعیت روستایی است و دارای دو بخش مرکزی و نوبران و چهار شهر ساوه، غرق آباد، نوبران و آوه است.

وی به شاخص‌های رفاه اجتماعی در ساوه اشاره کرد و گفت: 79 درصد مردم این شهرستان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که رتبه چهارم میانگین استانی را دارد و 27 درصد تحت پوشش بیمه خدمات درمانی هستند و ساوه در این بخش دارای رتبه دوم استانی است و 9 درصد نیز تحت پوشش خدمات بیمه سلامت هستند.

فتح آبادی به شاخص‌های بهداشتی و درمانی در ساوه نیز اشاره کرد و گفت: سهم ساوه از 21 بیمارستان استان، سه بیمارستان است و به ازای هر 95 هزار نفر جمعیت این شهرستان یک بیمارستان وجود دارد در حالیکه متوسط استانی به ازای هر 68 هزار نفر یک بیمارستان است و از این حیث در حوزه فضای درمانی کمبود وجود دارد. در حال حاضر ضریب اشغال بیمارستان‌های استان 52 درصد است اما این میزان در ساوه 65 درصد است که بیانگر ناکافی بودن فضای بهداشتی و درمانی در این شهرستان است.

وی با اشاره به تراکم بالای جمعیت دانش‌آموزی ساوه که رتبه 12 استان را به خود اختصاص داده است، گفت: کمبود فضای آموزشی و همچنین نیروی انسانی از دیگر مشکلات در حوزه آموزشی و فرهنگی است اما وجود 17 مرکز آموزش عالی در این شهرستان توانسته است ساوه را به رتبه دوم برخورداری از مراکز دانشگاهی ارتقا دهد.

فتح‌آبادی به نامطلوب بودن فضاهای ورزشی در این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: ساوه دومین جمعیت جوان استان مرکزی بعد از زرندیه است و از مجموع جمعیت 346 هزار و 375 نفر جوان استان 70 هزار و 391 نفر در ساوه سکونت دارند و به عبارتی 25 درصد جمعیت ساوه را جوانان تشکیل می‌دهند اما از سرانه فضای ورزشی خوبی برخوردار نبوده و با میانگین استانی فاصله دارند.

وی قرار گرفتن ساوه در رتبه 11 در سرانه فضای کتابخانه‌ها و نیز کتابخوانی و نیز رتبه دوم استان در وقوع طلاق را از دیگر معضلات فرهنگی در این شهرستان بیان کرد و گفت: میانگین سن مردان در این شهرستان برای طلاق 32 سال و زنان 27 سال است.

وی گفت: به دلیل آمار بالای طلاق در این شهرستان طرحی از سوی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با هدف آموزش خانواده‌ها و جوانان در حال اجراست و ساوه به عنوان پایتخت آموزش همگانی کشور و پایلوت در آموزش‌های خانواده معرفی خواهد شد.

این مقام مسئول در استانداری مرکزی در ادامه با اشاره به برگزاری دور دوم هفته‌های فرهنگی در استان مرکزی گفت: مطابق سند توسعه فرهنگی هفته‌های فرهنگی با هدف تمرکززدایی از مرکز استان و معطوف کردن نگاه‌ها به سایر شهرها برگزار و موجب تقویت نشاط اجتماعی و پویایی جامعه و نیز افزایش آگاهی‌های عمومی می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری 20 هزار عنوان برنامه در دور اول هفته‌های فرهنگی استان گفت: براساس ارزیابی‌های بعمل آمده 97 درصد مردم متقاضی برگزاری این هفته‌ها در فاز دوم بودند و شهرستان ساوه به عنوان نخستین شهرستان در برگزاری دور دوم هفته فرهنگی است که با شعار اخلاق اجتماعی تا پایان سال جاری در سه شهرستان دیگر استان برگزار خواهد شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group