شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از طریق گسترش فرهنگ وقف امکان پذیر خواهد بود.

حجت‌الاسلام اصغر سلطانی در آئین تودیع و معارفه رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه، کارکرد وقف در حوزه اقتصاد بویژه اقتصاد مقاومتی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: یکی از مباحث مهم در حوزه اقتصاد، تامین اشتغال و تقویت تولید است که از منویات رهبری معظم انقلاب به شمار می‌رود و می‌توان با وقف در این حوزه بخش اعظمی از مشکلات را برطرف و نیازهای مردم را برآورده کرد.

وی با تاکید بر اینکه مبنای وقف خدمت به جامعه بشری است، اظهار کرد: وقف نماد اقتصاد اسلامی و پشتوانه‌ای برای حکومت است که با ترویج و توسعه آن در حوزه‌های مختلف و فراگیر کردن این سنت حسنه می توان بسیاری از نیازهای مردم را تامین کرد.

وی با اشاره به اینکه از دیرباز فرهنگ وقف محدود به چند حوزه شده است؛ افزود: در جامعه امروزی علاوه بر احساس نیاز در حوزه وقف‌هایی که از گذشته مرسوم بوده است نیازهای جدیدی نیز احصا شده و ورود واقفین در حوزه‌های مختلف ضرورت دارد.

این مقام مسئول در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در ادامه گفت: وقف برای تامین هزینه بیماران صعب‌العلاج مانند بیماران مبتلا به سرطان، وقف برای تسهیل در امر ازدواج و تامین جهیزیه و کمک هزینه ازدواج، وقف برای تقویت تولید و ایجاد اشتغال، کمک به محرومان جامعه، برپایی یادواره شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مولودی‌خوانی و برگزاری جشن اعیاد ائمه معصومین(ع) بویژه عید سعید غدیر خم و تجلیل از سادات و نیز انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی از جمله نیازهای مهم در حوزه وقف علاوه بر وقف به منظور روضه‌خوانی و تعزیه‌خوانی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به کمک های اوقاف استان در ایام اربعین حسینی به زائران کربلای معلی گفت: با استقرار موکب سیدالشهداء(ع) روزانه چهار هزار پرس غذای گرم بین زائران توزیع و برای بیش از پنج هزار نفر اسکان فراهم شد و بسیاری از افرادی که موفق به زیارت عتبات نشده بودند با مشارکت اوقاف به کربلا اعزام شدند.

وی در ادامه با اشاره به وجود 280 بقعه، 21 هزار رقبه و پنج هزار موقوفه در استان مرکزی، گفت: بخش اعظمی از این بقاع و موقوفات در شهرستان ساوه قرار دارد و برخورداری این شهرستان از امامزادگان شاخص و موقوفات مهم بیانگر مذهبی بودن مردم و پایبندی آنان به باورهای دینی است.

سلطانی با تاکید بر اینکه برای پنج هزار موقوفه شناسایی شده برنامه داریم، گفت: افتخار سازمان اوقاف استان مرکزی این است که اطلاعات بسیار دقیقی از موقوفات دارد و با کنترل دقیق موقوفات متصرفی چنانچه در مدیریت موقوفات غیر متصرفی کوتاهی صورت گیرد و براساس موازین شرع و نیات واقفین انجام نشود برخورد لازم صورت خواهد گرفت و براساس قانون و شرع عمل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ وقف به خوبی در بین مردم ترویج یافته است، افزود: با وجود اینکه شاید برخی فکر کنند مردم رویکرد مناسبی نسبت به وقف ندارند اما اخیرا 75 مورد وقف جدید در سطح استان ثبت و ضبط شده است و این آمار بسیار خوبی است.

به گزارش ایسنا، رئیس سابق اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه نیز به وجود 219 موقوفه متصرفی و 69 موقوفه غیر متصرفی در شهرستان ساوه اشاره کرد و گفت: مدیریت موقوفات غیرمتصرفه بنا به نیت واقف با متولیان است.

حجت‌الاسلام سید محمدباقر طباطبایی افزود: در شهرستان ساوه 73 امامزاده و نیز مقبره اشموئیل نبی (ع) وجود دارد که همواره مورد توجه و زیارتگاه عموم مردم این شهرستان است و با همت استاندار سابق بخش اعظمی از نیازهای این بقعه متبرکه از قبیل تامین زیرساخت‌های لازم برطرف شد.

وی با اشاره به موقوفات بزرگی که در شهرستان ساوه وجود دارد، گفت: موقوفه مرحوم زبیده خاتون با قدمت بالای 400 سال یکی از موقوفاتی است که سالیان سال مردم این شهرستان از برکات آن بهره مند هستند.

وی ادامه داد: با مشارکت واقفان و تلاش اعضای هیئت امنای امامزادگان شهرستان اقدامات خوبی در راستای توسعه وقف و تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حمید کرمی رئیس جدید اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه از وقف به عنوان یک سنت خداپسندانه یاد کرد که همواره برکات خود را در بین مردم جاری و ساری می‌کند.

وی در ادامه با تقدیر از اقداماتی که در گذشته صورت گرفته است خواستار تداوم این فعالیت‌ها با مشارکت مردم، واقفان و حمایت مسئولان شهرستان شد .

در این مراسم با تقدیر از خدمات حجت‌الاسلام محمدباقر طباطبایی در مدت زمان مسئولیت خود در اداره اوقاف ساوه، حجت‌الاسلام حمید کرمی که پیش از این رئیس اداره اوقاف شهرستان زرندیه بود به سمت رئیس جدید اوقاف ساوه منصوب و معرفی شد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group