چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان ساوه از کاهش قابل توجه تولید زیتون این شهرستان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

محمودرضا خلیلی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، افزود: این میزان کاهش تولید زیتون متاثر از سرمازدگی آذرماه سال قبل بود که حجم قابل توجهی از باغات انار و زیتون و مزارع کلزا، گندم و جو در این شهرستان را از 30 تا 100 درصد از بین برد و خسارت زیادی به کشاورزی ساوه وارد کرد.

وی سطح زیر کشت باغات زیتون ساوه را بالغ بر 700 هکتار بیان کرد که از این میزان حدود 500 هکتار آن بارور است، افزود: در سال گذشته به طور متوسط از هر هکتار باغ یک تن زیتون برداشت شد که در مجموع تولید این محصول به 500 تن رسید در حالیکه امسال به دلیل حمله غافلگیرانه سرمای پاییزه سال قبل، در مجموع کل باغات تنها 30 تن زیتون تولید شد که حدود 6 درصد ظرفیت تولید سال گذشته بوده است.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه در ادامه گفت: سرمازدگی سال قبل موجب کف‌بر کردن بیش از 70 درصد درختان بارده این محصول در شهرستان شده است و خسارت بزرگی به یکی از قطب‌های تولید کننده زیتون کشور که روغن تولیدی محصول آن از لحاظ مرغوبیت و کیفیت رتبه اول کشور را داراست، وارد کرد.

وی ارقام روغنی، زرد، مانزالنیا و کنسروالی را از جمله ارقام زیتون تولید شده در این شهرستان دانست و گفت: در سال گذشته بیشترین سطح زیر کشت و بالاترین برداشت مربوط به تولید رقم زرد بوده است.

خلیلی بیان کرد: به دلیل اینکه درخت زیتون پس از سرمازدگی و کف‌بر شدن دیرتر از درخت انار به بار می‌نشیند، لذا پیش‌بینی می‌شود درختان کف‌بر شده زیتون در این شهرستان ظرف پنج سال آینده بتوانند محصول قابل قبولی تولید کنند که میزان تولید آن به حالت قبل یعنی هر هکتار هزار تن برسد.

وی زیتون ساوه را بهترین زیتون تولیدی به لحاظ شرایط آب و هوایی این شهرستان در سطح کشور بیان کرد و افزود: تولید حدود 25 درصد روغن زیتون از این محصول در کشور بی‌نظیر است و روغن تولیدی از اسید چرب لازم برخوردار است.

گفتنی است، به دلیل شرایط آب و هوایی ساوه که روزهای گرم و شب‌های خنک دارد و از اقلیم مناسبی که برای کاشت برخوردار است، نهال زیتون برای اولین بار در سال 1375 در ایستگاه تحقیقات کشاورزی ساوه کشت و از سال 1376 فعالیت گلخانه‌ها برای تکثیر و تولید نهال آغاز شد، از سال 1377 نیز نهال‌های تولید شده توزیع و در اختیار باغداران قرار گرفت و پس از گذشت چندین سال سطح زر کشت باغات زیتون در این شهرستان به 700 هکتار افزایش یافت.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group