جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

با گذشت حدود دو هفته از برداشت پسته در شهرستان زرندیه در سالی که از آن به عنوان سال آور این محصول یاد می‌شود، پیش بینی‌ها با توجه به تناژ برداشتی این محصول استراتژیک در زرندیه نشان از رشد 30 درصدی میزان برداشت دارد.

محمود بارانی رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در گفت و‌گو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، با اعلام این خبر افزود: با آغاز برداشت پسته زرندیه از سطح 11 هزار هکتار این شهرستان که نزدیک به 9 هزار هکتار آن بارور است، پیش‌بینی می‌شود که بالغ بر 12 هزار تن پسته در زرندیه برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه کار برداشت پسته زرندیه تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: پسته زرندیه به دلیل ارگانیک بودن مشتاقان زیادی در کشورهای اروپایی دارد و بازارهای اروپایی همه ساله پسته تولیدی این شهرستان را پیش خرید می‌کنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان زرندیه از صادرات حدود 80 درصدی پسته تولیدی زرندیه به کشورهای اروپایی به دلیل ارگانیک بودن این پسته خبر داد و افزود: این میزان صادرات پسته از زرندیه به کشورهای اروپایی موجب افزایش ارزآوری برای کشور شده و موجب توسعه اقتصادی می‌شود.

وی ادامه داد: کشت محصول پسته در شهرستان زرندیه توانسته است برای بیش از سه هزار نفر اشتغال ایجاد کند و سالانه نزدیک 250 میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد .

رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان پسته استان مرکزی در ادامه با ابراز نگرانی از بارش باران طی روزهای آینده بنا بر اعلام سازمان هواشناسی گفت: بارش باران علاوه بر کندی در عملیات برداشت موجب ریزش محصول رسیده می شود و آسیب زا خواهد بود.

وی بیان کرد: توصیه ما به پسته‌کاران شهرستان این است که با افزایش تعداد نیروی انسانی عملیات برداشت را تسریع ببخشند تا حوادث غیر مترقبه به محصول تولیدی آسیب وارد نکند.

بارانی در ادامه با اشاره به اینکه استان مرکزی با بیش از 11 هزار هکتار سطح زیر کشت باغات پسته، رتبه ششم تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است، افزود: با وجود اینکه در 17 استان کشور محصول پسته تولید می شود و استان مرکزی رتبه ششم سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است اما استان نخست کشور در میزان برداشت پسته در هکتار به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: افزون بر 80 درصد باغات پسته استان مرکزی در شهرستان زرندیه و در منطقه دشت سلطان احمدلو قرار دارد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group