جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه از برداشت طالبی در مزارع بخش مرکزی این شهرستان خبر داد.

محمودرضا خلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، افزود: برداشت طالبی از سطح دو هزار هکتار از اراضی این شهرستان آغاز شده و تا حدود یک ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

وی متوسط عملکرد مزارع این شهرستان در کشب طالبی را 17 تن در هکتار دانست و با بیان اینکه نسبت به سال گذشته تفاوتی در افزایش یا کاهش کشت این محصول وجود ندارد، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود حدود 35 هزار تن طالبی از مزارع این شهرستان در سال جاری برداشت شود.

خلیلی شرایط حاکم و اقلیم آب و هوایی شهرستان ساوه به دلیل برخورداری از هوای گرم و خشک را موجب تولید طالبی با عطر و طعم عالی دانست و افزود: طالبی ساوه به لحاظ مرغوبیتی که دارد شهرت جهانی پیدا کرده و در منابع علمی نیز به طالبی ساوه پرداخته شده است.

وی مهم‌ترین ارقام زیر کشت طالبی در ساوه را رقم ورامین و فلات بیان کرد و افزود: شهرستان ساوه بزرگترین تولیدکننده طالبی در کشور است و از طرفی کیفیت بالا و ماندگاری طولانی طالبی ساوه و نیز طعم، بو و شیرینی مطبوع، دلیل شهرت آن است و به استان‌های همجوار و برخی از کشورها صادر می‌شود.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه در ادامه به کشت زیر پلاستیکی محصول طالبی در این شهرستان نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی در ساوه کشت این محصول به روش زیرپلاستیکی با هدف مدیریت در مصرف آب چند سالی است که انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری نزدیک به 50 درصد از سطح زیر کشت طالبی ساوه به صورت زیرپلاستیکی صورت گرفته است، افزود: مصرف کم آب و عدم رویش علف‌های هرز و نیز زودرس بودن از مزایای این نوع کشت است.

خلیلی در پاسخ به پرسش ایسنا درخصوص رهاسازی پلاستیک های استفاده شده در کشت زیرپلاستیکی پس از پایان برداشت و تبعات زیست محیطی آن در طبیعت اظهار کرد: جدی ترین دغدغه جهاد کشاورزی در کشت محصول طالبی به صورت زیرپلاستیکی رهاسازی پلاستیک ها در طبیعت پس از برداشت بود، اما خوشبختانه در سایه آموزش‌های لازم و فرهنگ‌سازی صورت گرفته نگرانی در این خصوص وجود نداشته و کشاورزان پس از پایان برداشت اقدام به جمع آوری پلاستیک‌ها می‌کنند.

وی تصریح کرد: با جمع آوری پلاستیک ها پس از پایان برداشت هیچ اثر مخرب زیست محیطی در طبیعت باقی نمانده و تبعاتی در بر نخواهد داشت .

به گزارش ایسنا، به گفته کارشناسان تغذیه طالبی سرشار از ویتامین و فیبر و میوه‌ای اشتهاآور و ملین است که باعث رفع تشنگی نیز می‌شود. این میوه تابستانی منبع غنی پتاسیم و فسفر است و پتاسیم موجود در این میوه باعث جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود‌ .

به علت وجود کلسیم فراوان، مصرف طالبی باعث بهبود و رشد اسکلت و استخوان بدن، لطافت و شادابی و نرمی پوست می‌شود. مصرف این میوه همچنین به افرادی که از کم‌خونی رنج می‌برند، توصیه می‌شود .

مطالعات نشان داده است که افرادی که از آسم رنج می‌برند، در صورت استفاده از میوه‌هایی که خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارند، کمتر دچار حملات تنفسی می‌شوند، از این رو مصرف طالبی برای کسانی که سل ریوی دارند، مفید است .

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group