جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

مسجد جامع هزار ساله ساوه که کلکسیونی از تزئینات معماری اسلامی ایران به شمار می رود با حضور کارشناسان و مهندسین رشته معماری در ساوه در حال مرمت است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ساوه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، افزود: در جریان سفر رییس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور از مسجد جامع و بناهای تاریخی این شهرستان مبلغ 500 میلیون تومان به منظور محوطه سازی و مرمت این مسجد تاریخی در نظر گرفته شد.

رضا ایاز با اشاره به تخصیص این مبلغ برای مرمت و محوطه‌سازی این بنای تاریخی اظهار کرد: با تخصیص مبلغ فوق و با پیگیری نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس در طول هفته جلسات کارشناسی با حضور متخصصان و کارشناسان رشته معماری و عمران به منظور مرمت تخصصی با استفاده از تجارت و علم صاحب نظران برگزار می شود و قرار است این کار به صورت تخصصی اجرا شود.

وی بیان کرد: علاوه بر کار محوطه سازی در مسجد جامع که قرار است با الگوبرداری از آثار و بناهای تاریخی در سایر نقاط کشور صورت گیرد که جاذبه دیدنی بیشتری را برای گردشگران ایجاد کند، کار مرمت مسجد شامل مهاربندی، حفاظت از تخریب در زمان زمین لرزه، مبارزه با رویش گیاهان خودرو و موریانه اجرا و در قالب یک کار تحقیقاتی و پژوهشی صورت خواهد گرفت.

به گفته رئیس میراث فرهنگی ساوه علاوه بر کار موریانه زدایی و حفاظت در برابر زمین لرزه و سایر بلایای طبیعی کار استحکام بخشی به منظور مبارزه با سایر تهدیدات و نیز مرمت تزئینات این اثر تاریخی در دستور کار است.

ایاز خاطر نشان کرد: مسجد جامع ساوه به عنوان یک شاهکار زیبا در معماری ایران و اثری ارزشمند بیانگر تمدن و مدنیت شهر کهن ساوه است و مانند نگینی در تاریخ این شهر پرآوازه و بناهای تاریخی آن می درخشد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group