سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

شهرستان ساوه علاوه بر دارا بودن جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی، دارای ظرفیت ارزشمند اماکن مذهبی و بقاع متبرکه است که برنامه ریزی صحیح و منطقی برای بهره گیری از این فرصت می تواند به رونق صنعت توریسم به ویژه گردشگری مذهبی بیانجامد.

صاحب نظران صنعت گردشگری بر این باورند که به لحاظ موقعیت فرهنگی و مذهبی خاص ایران در میان کشورهای مسلمان منطقه، گردشگری مذهبی ظرفیتی بکر و قابل تامل است.
با توجه به اینکه در فرهنگ اسلامی، حضور در اماکن زیارتی و مقدس همواره از اهداف سفر ایرانیان بوده، از دیر باز نیز مردم ایران از جمله ساوه، مقصد بسیاری از سفرهای خود را در جوار امامزادگان انتخاب می کردند تا در فضای معنوی بقاع متبرکه قرار گیرند.
در ایران سالانه میلیون ها نفر با حضور در مشهد مقدس و زیارت خورشید هشتم، به نوعی گردشگری مذهبی را انتخاب می کنند.
در سال های اخیر به منظور رونق بخشی به صنعت توریسم، تلاش های بسیاری برای معرفی جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی کشور صورت گرفته که در این میان برجسته کردن ظرفیت های گردشگری در حوزه مذهبی و زیارتی نیز می تواند در معرفی داشته های مذهبی و معنوی کشور موثر باشد.
گفته می شود 33 پیامبر در کشور مدفون بوده که جز پیامبرانی هستند که در نزد شیعیان جایگاه ویژه‎ای دارند و بیش از هشت هزار بقعه متبرکه و امامزاده واجب التعظیم در کشور وجود دارد که در صورت تبدیل تعداد اندکی از این اماکن مقدسه به هدف گردشگری مذهبی، ایران به یکی از مطرح ترین کشورها در این حوزه تبدیل خواهد شد.
وجود 76 بقعه متبرکه امامزادگان در ساوه نیز شرایط بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری مذهبی فراهم کرده است که برنامه ریزی تصمیم سازان در این حوزه می تواند مثمر ثمر باشد.

*** فراهم کردن زیرساخت ها، مهمترین مولفه رونق گردشگری مذهبی/90 درصد بقاع فاقد زیرساخت های رفاهی
مدیر اوقاف و امور خیریه ساوه می گوید: گردشگری مذهبی در ساوه همچون سایر نقاط کشور مرسوم است اما با توجه به طرفیت های بسیار در این حوزه، می توان گفت این نوع گردشگری در شهرستان مغفول مانده است.
وی اظهار کرد: بی شک مردم تمایل دارند تفریحات خود را در جوار بقاع امامزادگان سپری کنند اما باید زیرساخت های مورد نیاز نیز ایجاد شود.
حجت الاسلام محمد باقرطباطبایی ادامه داد: در صورت تامین زیرساخت های رفاهی، می توان بقاع متبرکه را به قطب های فرهنگی دائمی تبدیل کرد که مردم علاوه بر گذران اوقات فراغت خود، مسائل دینی و معنوی را در جوار این اماکن مقدس فراگیرند.
وی بدون اشاره به میزان اعتبارات عمرانی اماکن و بقاع متبرکه شهرستان گفت: تنها 10 درصد از این اعتبار اختصاص یافته که تاکنون نیز محقق نشده است.
به گفته حجت الاسلام طباطبایی در تعطیلات نوروزی امسال بقاع متبرکه ساوه میزبان و پذیرای بیش از 100 هزار زائر بوده که این امر بیانگر ضرورت توجه وی‍ژه به ایجاد زیرساخت ها و امکانات گردشگری در این مکان ها است.
حجت الاسلام طباطبایی گفت: حدود 10 درصد بقاع شهرستان بین 70 تا80 درصد زیرساخت های رفاهی را دارند و 90 درصد بقاع فاقد امکانات لازم برای جذب گردشگران هستند.

*** حدود نیمی از بقاع متبرکه ساوه راه دسترسی مناسب ندارد
مدیر اوقاف و امور خیریه ساوه همچنین گفت: حدود نیمی از بقاع متبرکه خارج از شهر این شهرستان راه دسترسی مناسبی ندارند.
حجت الاسلام طباطبایی افزود: از مجموع 76 بقعه متبرکه، 6 باب درون شهر واقع شده و مابقی خارج از محدوده شهری هستند که راه دسترسی به انها خاکی بوده و در برخی موارد امکان زیارت این بقاع تنها چندماه در سال امکانپذیر است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر طرح اجرای راه دسترسی به بقعه امامزاده عبدالله واقع در جاده قدیم سلفچگان با برآورد اعتبار 10 میلیارد ریال در دست اجرا است.
وی ادامه داد: طول این طرح 800 تا یکهزار متر بوده که مراحل خاکریزی و زیرساخت انجام شده و اجرای آسفالت نیازمند نیز تامین اعتبار چهار میلیارد ریالی است.
حجت الاسلام طباطبایی اضافه کرد: باتوجه به اینکه محل تامین اعتبار این طرح ها از محل مشارکت های مردمی است، انتظار می رود با مشارکت بیشتر در امور خیریه، به عمران و آبادانی فضاهای معنوی از جمله بقاع متبرکه کمک بیشتری شود.
وی تصریح کرد: در شهرستان 220 موقوفه متصرفه شامل یکهزار و 222 رقبه و 47 موقوفه غیرمتصرفه شامل 526 رقبه و 76 امامزاده شناسنامه دار وجود دارد.
حجت الاسلام طباطبایی تاکید کرد: بقاع متبرکه از پایگاه های فرهنگی به شمار می روند که با توجه به ارادت مردم ایران به خاندان نبوت و سلاله پیامبران و امامان معصوم تلاش برای ساماندهی این مکان ها در دستور کار قرار دارد.

*** بازدید سالانه حدود 2 هزار زائر پاکستانی از بقاع متبرکه ساوه
مدیر اوقاف و امور خیریه ساوه همچنین افزود: حدود 2 هزار زائر پاکستانی در طول سال برای زیارت بقاع متبرکه به ساوه سفر می کنند که در صورت ایجاد زیرساخت های لازم این تعداد افزایش خواهد یافت.
حجت الاسلام طباطبایی افزود: این زائران بیشتر به بقاع متبرکه امامزادگان سید اسحاق، عبدالله اوجان، شاهزاده حسین، سید بشیر و سید علی اصغر رفته و برخی از گردشگران نیز با توجه به گرایش های مذهبی به زیارت امامزاده اشموئیل نبی مراجعه می کنند.
به گفته وی نباید از ظرفیت گردشگری مذهبی غافل شد، چراکه این مهم در صورت توجه هدفمند، می تواند بخش عمده ای از درآمدهای گردشگری را به خود اختصاص دهد.
حجت الاسلام طباطبایی تصریح کرد: در این راستا، آگاهی بخشی به مردم در خصوص اماکن زیارتی ،فراهم کردن زیرساخت ها از جمله راه دسترسی و امکانات اولیه و تامین امنیت گردشگران، از مولفه های مهم برای تحقق گردشگری مذهبی به شمار می رود.

*** گردشگری مذهبی، فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ دینی و نیم نگاهی به فواید اقتصادی
یک کارشناس فرهنگی و مذهبی نیز گفت: هدف اصلی از توسعه اماکن و بقاع متبرکه، بسط دین و فعالیت های فرهنگی است.
مجید نیرومند افزود: اما می توان در صورت فراهم کردن زیرساخت های لازم و شرای مناسب، زمینه را برای درآمدزایی این اماکن در راستای ترویج فرهنگ دینی ایجاد کرد.
وی با اشاره به وجود بیش از 70 بقعه متبرکه در ساوه اظهار کرد: چنانچه هر زائر، توقف کوتاهی در شهر و خرید اندکی داشته باشد، ارزش افزوده این مهم برای تمام شهر لحاظ خواهد شد.
وی ادامه داد: ترغیب مردم برای زیارت امامزادگان و فعالیت های متولیان این حوزه برای کسب سود نبوده اما مخالفتی نیز با درآمدزایی این اماکن وجود ندارد چراکه در صورت وجود این مهم، تمامی شهروندان از مزایای این درامدها بهره می برند.
نیرومند رونق گردشگری مذهبی را نیازمند تامین زیرساخت ها در حد مطلوب دانست و گفت: به دلیل تنگناهای مالی برخی طرح های عمرانی بقاع متبرکه ساوه از جمله امامزاده سید اسحاق به طور کامل اجرایی نشده است.
معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه ساوه اضافه کرد: همچنین بقعه اشموییل نبی از اماکن متبرکه معروف در ساوه است که سال گذشته استاندار مرکزی دستور ویژه ای برای ساماندهی این مکان صادر کرد.
نیرومند گفت:‌ برای تبدیل این اماکن به مناطق شناخته شده و ملی، باید امکانات لازم از جمله زایرسرا و مراکز خرید ایجاد شود.

***بارگاه اشموئیل نبی نماد بارزی از ظرفیت های بالقوه گردشگری مذهبی در ساوه
در میان بقاع متبرکه ساوه، زیارتگاه اشموئیل نبی را می توان به عنوان یکی از ظرفیت های بالقوه گردشگری مذهبی نام برد.
زیارتگاهی که بنای آن به دوران قبل از صفویه باز می‌گردد و مقام معظم رهبری این مقبره را نشانی از اعتقاد به ارزش‌های آسمانی و تدین در این منطقه برشمرده اند.
اشموئیل نبی(ع) از پیامبران بزرگ بنی‌اسرائیل بوده که زیارتگاه آن در اوایل قرن هشتم هجری قمری در ساوه ساخته شده و بیش از 2 هزار 800 سال قدمت دارد.
زیارتگاه اشموئیل نبی که در سال 1354 در فهرست آثار ملی به شماره 1181 به ثبت رسیده در مناسبت‌های مختلف مذهبی و به ویژه در ایام نوروز میزبان مردم استان و کشور است.
این بنای زیارتگاهی که به نام حضرت اشموئیل نبی(ع) معروف است در شمال غرب ساوه قراردارد و مقام معظم رهبری در بازدید سال 79 از این زیارتگاه فرمودند: همین مقبره پیغمبر ابراهیمی نشان می‌دهد که تدین واعتقاد به ارزش‌های دینی و آسمانی در این منطقه قدمت زیادی دارد.
این زیارتگاه در 25 کیلومتری شهرستان ساوه، تقاطع راه فرعی روستای ورده قرار دارد که بعد از طی کردن 14 کیلومتر زیارتگاه نمایان می شود.
مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوه گفت: با سفر استاندار مرکزی به شهرستان ساوه و دستور ویژه برای مرمت و بهسازی این مکان تاریخی مذهبی، اقدامات لازم برای اجرای خطوط گاز، اب و سیستم روشنایی این محل در دستور کار قرار گیرد.
حجت الاسلام طباطبایی اظهار کرد: تاکنون لوله گذاری گاز به ارزش مالی سه میلیارد و 500 میلیون ریال، آبرسانی از طریق انرژی خورشیدی برای نصب پمپ و لوله گذاری به ارزش سه میلیارد ریال، محوطه سازی مذهبی به ارزش مال 500 میلیون ریال و ساخت 10 سرویس بهداشتی در فضای 120 متر مربع فضای فیزیکی انجام شده است.
وی با اشاره به فع مشکل گاز این بقعه ادامه داد: لوله کشی گاز محوطه این زیارتگاه با مبلغ 300 میلیون ریال نیز اجرایی شده است.
وی تصریح کرد: طرح جامع مرمت و بازسازی بنا توسط سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهیه شده که اجرای آن نیازمند تامین اعتبارات مالی بسیار است.
به نظر می رسد اگر حمایت ویژه از سرمایه گذاران بخش گردشگری مذهبی در ساوه صورت پذیرد موجب شکوفایی هرچه بیشتر فرهنگ و اقتصاد منطقه و استان خواهد بود.

*** توجه دولت به مرمت و احیا بارگاه اشموئیل نبی
معاون استاندار مرکزی و فرماندار شهرستان ساوه نیز گفت: زیر ساخت های خدماتی و تامین برخی امکانات رفاهی برای حضور بیشتر گردشگران به مقبره اشموئیل در بخش مرکزی ساوه فراهم شده است.
محمد بهاروند افزود: در سفر استاندار مرکزی به ساوه، تاکید بسیاری برای مرمت این مکان تاریخی مذهبی صورت گرفت و دستگاههای متولی موظف شدند برای تامین زیرساخت های آب، برق و گاز در کوتاهترین زمان ممکن اقدام نمایند.
وی با اشاره به بازدید چندین باره مجموعه مدیریت ارشد استان از طرح بهسازی و توسعه این زیارتگاه بیان کرد: دولت تدبیر و امید با هدف ساماندهی و جلوگیری از مهاجرت بی رویه از روستاها، طرح های گردشگری و توسعه زیر ساخت های صنعت گردشگری را در دستور کار قرار داده است.
وی ادامه داد: با تاکید نماینده عالی دولت در استان مرکزی و بازدید از این منطقه تاریخی، دستور ساماندهی و تامین زیر ساخت های خدماتی صادر شد که در سایه همکاری دستگاه های اجرایی، پیشرفت قابل ملاحظه ای در این خصوص حاصل شده است.
معاون استاندار مرکزی افزود: طرح توسعه فضای مقبره تاریخی و معنوی اشموئیل نبی با مشارکت منابع طبیعی و برخی از مالکان این منطقه در دستور کار قرار دارد و در این مدت نیز شماری سرمایه گذار برای اجرای طرح های گردشگری اعلام آمادگی کرده اند.
بهاروند افزود: ساخت سرویس بهداشتی 10 چشمه ای با صرف اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال با مشارکت شهرداری اجرا و استفاده از انرژی پاک خورشیدی نیز برای طرح آبرسانی پیش بینی شد.
بهاروند گفت: یکی از اولویت های دولت تدبیر و امدی مسائل فرهنگی است که با توجه به تاکیدات رهبری مبنی بر تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، احیا و بازسازی زیارتگاه اشموئیل نبی در دستور کار قرار گرفت.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group