جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

رئیس امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه از افزایش ذخیره برفی حوضه آبریز قره‌چای در پی بارش‌های مطلوب روزهای اخیر خبر داد.

سید جلال شاهرخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، افزود: برف سنگین روز گذشته که به صورت فراگیر و یکپارچه در اکثر نقاط استان بارید، نخستین برف فراگیری بود که پس از سال 1386 شاهد آن بودیم.

وی بیان کرد: در سال‌های پس از سال 1386 شاهد بارش برف به صورت پراکنده در شهرهای مختلف استان بودیم و این میزان در نقاط پربارش بیشتر بوده است در حالی که بارش فراگیر و یکپارچه‌ای را بعد از سال‌ها در شهرهای مختلف استان نظاره‌گر بودیم.

شاهرخ به میزان ارتفاع برف در شهرهای مختلف استان بویژه نقاطی که در حوضه آبریز قره‌چای قرار دارند، اشاره کرد و گفت: براساس اندازه‌گیری‌های انجام شده، ارتفاع برف در محدوده سدالغدیر ساوه به 17 سانتی متر رسید و این در حالی است که این میزان در شهرستان تفرش به 16 سانتی‌متر، شازند، 42 سانتی‌متر، اراک، 30 سانتی‌متر، غرق آباد 20 سانتی‌متر، کمیجان 27 سانتی‌متر، آشتیان 20 سانتی‌متر، تفرش 17 سانتی متر و خمین 10 سانتی متر بود.

وی با اشاره به اینکه هنوز اطلاع دقیقی از میزان ارتفاع برف در قسمت بالادستی سد الغدیر ساوه و در استان همدان نداریم، افزود: پیش‌بینی ما این است که اگر شاهد بارش باران در روزهای آینده و نیز هوای آفتابی باشیم، برف موجود در منطقه از حالت یخ زدگی خارج شده و ذوب خواهد شد که در این صورت احتمال افزایش دبی سد الغدیر از 1.5 متر مکعب فعلی به 2.5 متر مکعب می‌رود و سیلاب براه خواهد افتاد.

رئیس امور بهره‌برداری از سد الغدیر ساوه با اشاره به ارتفاع دو سانتی‌متری برف ثبت شده در شهر ساوه نیز گفت: از ابتدای سال آبی جدید تا به امروز میزان بارندگی‌ها در ساوه به 160 میلی‌متر رسیده است که این میزان علاوه بر اینکه نسبت به سال قبل افزایش داشته از حد نرمال بارش‌ها در این شهرستان که 150 میلیمتر است، عبور کرده است.

وی گفت: میزان بارش‌ها تا یک هفته قبل زیر خط نرمال بود و انتظار می‌رود که بارش‌هایی که بنا بر پیش‌بینی‌ها در روزهای آینده شاهد آن خواهیم بود فراتر از حد نرمال باشد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group