پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

در چهل و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه که با دستور بررسی آسیب‌های عزاداری ایام محرم و سفر برگزار شد، بر لزوم آسیب‌شناسی دقیق و جامع فرهنگ های غلط عزاداری این ایام تاکید شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، امام جمعه ساوه در این جلسه با اشاره به اینکه محرم و صفر رمز ماندگاری اسلام است، افزود: آنجه باعث زنده ماندن اسلام شده است فرهنگ عاشورا و ایثار و شهادت‌طلبی سید‌الشهداست، از این رو نباید این فرهنگ ارزشمند که ضامن بقای اسلام است دستخوش ورود فرهنگ های غلط شود.

وی از تشکیل شورای تبلیغ در شهرستان ساوه خبر داد و افزود: این شورا که متشکل از رئیس تبلیغات اسلامی، روسای حوزه‌های علمیه برادران و خواهران است بر نحوه و شیوه برگزاری آئین‌های عزاداری نظارت و با آسیب‌های احتمالی در نوع عزاداری‌ها برخورد خواهند کرد.

امام جمعه ساوه شناسنامه‌دار کردن مساجد، هیئت های امنا، حسینیه‌ها، روحانیان، سخنرانان و مداحان را از جمله اولویت‌هایی دانست که در دستور کار شورای تبلیغ قرار خواهد داشت و بر فعالیت مراکز دینی سطح شهر نظارت می‌شود.

وی جلوگیری از ترویج فرهنگ‌های غلط در عزاداری را گامی جهت تقویت ارزش‌های اسلامی دانست و افزود: این اقدام منجر به تقویت امنیت و منافع ملی نیز خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر اتحاد و همدلی در بین مسئولان شهرستان گفت: باید دست به دست هم دهیم و با پرهیز از اختلافات و تسری آن به جامعه از ظرفیت‌های خدمت صادقانه به مردم بیشتر استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار نظارت بیشتر سازمان تبلیغات اسلامی بر عملکرد هیئات مذهبی شد و افزود: تلاش خواهیم کرد تا با تامین اعتبارات ملی و نیز نیروی انسانی لازم که از مشکلات اساسی این سازمان در شهرستان است به توسعه فعالیت‌های این مجموعه کمک کنیم.

محمدرضا منصوری در خصوص شیوه عزاداری‌ها در ایام محرم و صفر گفت: با شناختی که در مجموعه هیئات مذهبی شهرستان داریم نگرانی هایی در برخی از هیئات مذهبی در خصوص نحوه عزاداری‌ها وجود دارد که باید به صورت اصولی و جامع آسیب‌شناسی شود.

وی همچنین خواستار تجمع هیئات مذهبی در روز عاشورا در نقطه ای از شهر شد که با نظر مسئولان هیئات‌ها و هم‌اندیشی آنان انجام شود تا کار با انسجام بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، سعید کریمی رئیس شورای اسلامی شهر ساوه نیز در خصوص دستور دوم جلسه مبنی بر تامین هزینه‌های طرح تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده گفت: این طرح در صحن علنی شورای شهر ساوه تایید و پس از اعلام نظر کمیته انطباق جهت اجرا ابلاغ خواهد شد و نظر شورای شهر این است که توسط مجموعه شهرداری اجرایی شود.

در ادامه شهردار ساوه با تاکید بر اینکه دیدگاه شورای شهر و شهرداری دیدگاه فرهنگی است، گفت: مجموعه مدیریت شهری تمایل بسیار زیادی برای ارتقای شاخص های فرهنگی شهر دارد.

کامران جوادی افزود: بهره‌مندی از نظرات نخبگان و فعالان فرهنگی و سیاست‌گذاری در شورای فرهنگ عمومی مسیر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجرای صحیح طرح‌هایی نظیر طرح تعالی و تحکیم خانواده را هموارتر خواهد ساخت.

به گزارش ایسنا، معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز ساماندهی هیئات مذهبی و تشکیلاتی عمل کردن در این حوزه را مورد تاکید قرار داد و افزود: این امر بیشتر بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی است.

محمد بهاروند آسیب شناسی از فعالیت هیئات‌های عزاداری را بسیار حائز اهمیت دانست و  افزود: باید به سابقه فعالیت هیئات‌ عزاداری که در سال گذشته به قانون تمکین نکردند و در چارچوب قانون عمل نکرده و احیانا برای مردم مزاحمت بوجود آوردند نگاه کرد و با تذکر مجدد در صورت تکرار، برخورد قانونی شود.

وی همچنین خواستار تشویق و معرفی هیئات‌ عزاداری شد که در راستای قانون حرکت کرده و موجب مزاحمت مردم نشده و مانع از بروز فرهنگ‌های غلط عزاداری در حسینیه ها شد.

فرماندار ساوه در خصوص دستور دیگر جلسه مبنی بر برپای کرسی‌های آزاداندیشی در مراکز آموزش عالی شهرستان نیز گفت: برپایی کرسی‌های آزاداندیشی مطالبه بحق مقام معظم رهبری است و هر چقدر در دانشگاه‌ها به این سمت پیش برویم و سمت و سوی دانشگاه را علمی و اعتقادی کنیم قطعا می‌توان صندلی‌های خالی دانشجویی را پر کرد.

وی خواستار برآوردن نیازهای جامعه دانشجویی و مطالبات آن براساس شرایط پیش رو شد و افزود: باید روسای دانشگاه‌ها کمک کنند تا بسترساز حضور بیشتر افراد جامعه در دانشگاه‌ها باشند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه به دستور دیگر جلسه  با عنوان بررسی چگونگی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در مراکز آموزش عالی اشاره کرد و گفت: لزوم تقویت برگزاری این کرسی‌ها که از تاکیدات رهبری معظم انقلاب و از مصوبات شورای فرهنگ عمومی است به دانشگاه‌ها تبیین و اعلام شده است.

حسین محمودی‌فر افزود: با وجود درخواست از دانشگاه‌ها مبنی بر تقویت کیفیت برپایی این کرسی‌های آزاد اندیشی اما از مجموع بیش از 20 دانشگاه در سطح شهر تنها چند دانشگاه از این امر استقبال کرده‌اند.

وی بیان کرد: کرسی‌های آزاد اندیشی بویژه در قالب پرسش و پاسخ به شبهات در عرصه‌های گوناگون از جمله نیازهای جامعه دانشگاهی است و مراکز آموزش عالی باید این مهم را در اولویت قرار دهند.

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه نیز از ارسال آئین نامه کرسی آزاداندیشی که مورد تاکید رهبر‌معظم‌انقلاب است به دانشگاه‌های سراسر کشور خبر داد و افزود: این کرسی‌ها در سه قالب کرسی مناظره، کرسی نقد و نظر و کرسی پرسش و پاسخ به شبهات تعریف شده است.

مجید گندمکار با اشاره به فعالیت بیش از 20 مرکز آموزش عالی در ساوه اظهار کرد: برخی از این مراکز نوپا بوده و جمعیت دانشجویی کمتری دارند از این رو تاکنون اقدام به برپائی این کرسی‌ها نکرده‌اند.

وی با اشاره به برپائی چهار کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه از زمان ابلاغ این آئین نامه در قالب کرسی پرسش و پاسخ به شبهات گفت: محورهای این کرسی‌ها شامل حقوق زن در اسلام، علل انحراف گروه‌ها از اسلام و جریان شناسی گروه‌های تکفیری و داعش بوده است.

به گزارش ایسنا، رئیس تبلیغات اسلامی اسلامی ساوه نیز عوام زدگی در هیئت‌های عزاداری را ناشی از جهل دانست و بر فرهنگ‌سازی در این خصوص تاکید کرد.

حجت الاسلام حسین علی یزدان دوست با اشاره به اینکه آسیب‌های عزاداری بسیار زیاد است، افزود: عزاداری‌ها خشک و بی روح شده است و افراط و تفریط در این خصوص بسیار زیاد است که یک آسیب جدی تلقی می‌شود.

وی همکاری بین بخشی و تعامل بین دستگاه‌های اجرایی و فعالان فرهنگی را عاملی برای کاهش آسیب‌های عزاداری و نظارت بیشتر بر شیوه عزاداری‌ها بیان کرد.

در ادامه جلسه محمدعلی رحیمی از فعالان فرهنگی و مطبوعاتی شهرستان در گزارش جامعی  اقدامات صورت گرفته در خصوص فعالیت کارگروه رصد و اقدام فضای مجازی که از مصوبات جلسه قبل بود را تشریح کرد.

برنامه‌ریزی برای اجتماع هیئت های مذهبی در یک نقطه از شهر در روز عاشورا، اقامه نماز جماعت از ظهر تاسوعا و عاشورا در راستای احیای هدف امام حسین(ع) از قیام کربلا، ساماندهی ایستگاه‌های صلواتی، جلوگیری از مزاحمت برای مردم با طولانی شدن مجالس و برپائی خیمه‌ها در اماکنی که برای مردم مزاحمت ایجاد نکند و تلاش برای تقویت معرفت افزایی و نظم بخشیدن بر دسته‌های عزاداری از جمله مصوبات این جلسه بود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group