چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 | Wednesday 15 May 2024

فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی گفت: نافرمانی مدنی نتیجه محتواهای فسادانگیز در فضای مجازی است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، سردار کیومرث عزیزی در آئین تودیع و معارفه فرمانده نیروی انتظامی شهرستان ساوه وقوع جرایم ناشی از فعالیت در فضای مجازی را یکی از نگرانی‌های اصلی پلیس برشمرد که کمتر بدان توجه می‌شود و به دغدغه اصلی متولیان امنیت جامعه تبدیل شده است.

وی با اشاره به حضور بیشتر افراد با میانگین سنی بین 17 تا 26 سال در فضای مجازی اظهار کرد: حضور پنج الی هفت ساعته این افراد در فضای مجازی که بنابر آمار اعلام شده بالغ بر 25 میلیون کاربر شبکه اجتماعی هستند بالغ بر 120 میلیون ساعت از وقت و زمان تاثیرگذارترین قشر جامعه که موتور محرکه کشور هستند را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر محتوا و محیط مناسب دینی در فضای مجازی وجود داشته باشد نه تنها نگرانی متوجه امنیت جامعه نخواهد شد بلکه موجب تقویت بنیه اعتقادی جوانان می‌شود، افزود: نگرانی پلیس از آن جهت است که بیش از 80 درصد محتواهای فضای مجازی اگر نگوئیم مبتذل و فاسد است، بیهوده بوده و برای کاربران هیچ فایده‌ای ندارد بلکه به وقت و سلامت خود ضرر وارد می‌کنند.

سردار عزیزی در ادامه با اشاره به اینکه باید تهدیدات فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم، تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما متولی خاصی برای تغییر محتوا و تولید محتواهای سودمند وجود ندارد از این رو توان تبدیل کردن تهدیدها به فرصت در فضای مجازی وجود ندارد.

وی از انتقال اطلاعات در فضای مجازی به بمباران اطلاعاتی فیلتر نشده تعبیر کرد و افزود: این موضوع بدان معناست که اطلاعاتی نامشخص که معلوم نیست مفید است یا مضر در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود موضوع عفاف و حجاب را از دیگر دغدغه‌های پلیس برشمرد و افزود: نیروی انتظامی در موضوع عفاف و حجاب به وظایف قانونی خود عمل می‌کند، اما برای برخورد با بدحجابی در جامعه نیازمند مشارکت مردم و فرهنگ‌سازی هستیم.

فرمانده انتظامی استان مرکزی بدحجابی را نتیجه تربیت ناصحیح فرزندان در محیط‌های خانوادگی دانست و افزود: در سایه تربیت نادرست و عدم الزام فرزندان به رعایت عفاف و حجاب در سنین کودکی شاهد تجلی و بروز پدیده بدحجابی در سنین بالاتر در جامعه هستیم.

وی ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی را انتظارات حکومت از خانواده ها به منظور مقابله با ناهنجارهای اجتماعی نظیر بدحجابی دانست و تصریح کرد: به هر میزان که خانواده‌ها در رعایت عفاف و حجاب فرهنگ‌سازی کرده و فرزندان خویش را با دستورات اسلامی در این عرصه آشنا کنند، در واقع به همان میزان با این معضل اجتماعی برخورد کرده‌ایم.

سردار عزیزی امنیت را یک مولفه چندوجهی و نیروی انتظامی را حافظ امنیت جامعه دانست و افزود: امنیت یک پروسه است و تک تک افراد جامعه در برقراری امنیت پایدار وظیفه دارند و باید مشارکت کنند.

وی تصریح کرد: براساس قانون مقابله با هرگونه ناهنجاری اجتماعی بر عهده نیروی انتظامی است و زمانی نیروی انتظامی مقتدر است که ضمن اجرای قانون با مردم با مهربانی و رافت اسلامی برخورد کند.

فرمانده انتظامی استان مرکزی با تاکید بر اینکه پلیس در اجرای قانون سلیقه‌ای عمل نمی‌کند، افزود: آنچه موجب برقراری امنیت پایدار در جامعه می‌شود پرهیز از نگاه سلیقه‌ای به قانون است و تحقق این مهم اقتدار نیروی انتظامی را به منصه ظهور خواهد رساند.

وی در ادامه با اشاره به ارائه گزارش آمار و جرائم بوقوع پیوسته در جامعه به مقامات سیاسی و مسئولان برای برنامه‌ریزی به منظور کاهش جرائم گفت: این اقدام بدان دلیل صورت می‌گیرد که ببینیم جرائم در جامعه به کدام سمت بیشتر است تا اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

سردار عزیزی سرقت، مواد مخدر، تلفات جانی ناشی از تصادفات و نزاع‌های فردی و اجتماعی را در صدر جرائم کشور دانست و افزود: از طرفی دغدغه مردم در حوزه آسیب‌های اجتماعی نظیر بیکاری، طلاق، اعتیاد به مواد مخدر مخصوصا اعتیاد به مواد صنعتی بیشتر است.

وی بیان کرد: در این میان پلیس با اطلاع‌رسانی در خصوص میزان وقوع جرائم و نیز دغدغه‌های مردم از مسئولان و متولیان امر می خواهد تا با مشارکت جمعی و خرد گروهی به دنبال کاهش جرائم باشند.

فرمانده انتظامی استان مرکزی در ادامه این استان را از استان‌های دارای آمار بالا در وقوع نزاع‌های فردی و دسته جمعی دانست و افزود: استان مرکزی در حوزه نزاع‌های فردی و دسته جمعی از آمار خوبی برخوردار نیست.

وی رشد 67 درصدی آمار وقوع نزاع در سال 94 نسبت به سال 93 و نیز رشد 37 درصدی نزاع‌های دسته جمعی و 60 درصدی نزاع های فردی در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل را در سطح استان نگران کننده دانست و افزود: این آمار مربوط به پرونده‌هایی است که توسط نیروی انتظامی تشکیل و به دستگاه قضائی ارسال شده است و اگر بخواهیم آمار نزاع‌هایی که با وساطت مردم و میانجی‌گری آنان در جامعه خاتمه یافته و منجر به تشکیل پرونده قضائی نشده است را به آمار ثبت شده اضافه کنیم نگرانی ما بیشتر خواهد بود.

عزیزی کاهش آمار وقوع نزاع‌ها را نیز در گرو تربیت صحیح خانوادگی دانست و افزود: به هر میزان در حوزه تربیت اسلامی در محیط‌های خانوادگی تلاش کنیم به همان میزان آمار وقوع جرایم کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه ضمن قدردانی از خدمات سرهنگ طالبی فرمانده سابق نیروی انتظامی شهرستان ساوه  که به افتخار بازنشستگی نائل آمده است، گفت: یکی از برنامه‌های پلیس در حوزه تحقیقاتی استفاده از توانمندی‌های نیروهای بازنشسته انتظامی است.

عزیزی تصریح کرد: استفاده از توانمندی و پتانسیل کاری نیروهای بازنشسته انتظامی از رده نظامی سرهنگ به بالا و تشکیل اتاق فکر با حضور این عزیزان از جمله فعالیت های ناجا برای تحقق ماموریت‌ها و وظایف خویش است.

در این مراسم با تقدیر از خدمات 30 ساله سرهنگ علی‌اصغر طالبی فرمانده سابق نیروی انتظامی شهرستان ساوه که 52 ماه در این سمت مشغول به فعالیت بود، سرهنگ پرویز اسدی که پیشتر فرمانده نیروی انتظامی شهرستان پاوه در غرب کشور بود به عنوان فرمانده جدید انتظامی شهرستان ساوه معرفی شد.

امام جمعه ساوه گفت: بالندگی نیروی انتظامی در قانون‌مداری و اخلاق‌مداری است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی در آئین تودیع و معارفه فرمانده نیروی انتظامی شهرستان ساوه با تاکید بر اینکه قانون‌مداری برای برقراری نظم و جلوگیری از هرج‌ومرج یک اصل و مبناست، افزود: نیروی انتظامی به عنوان حافظ امنیت و نظم جامعه ضمن عمل به قانون باید اخلاق‌مداری را نیز سرلوحه خویش قرار دهد و نگاه پلیس به مردم نگاهی توام با رافت اسلامی باشد.

وی تامین امنیت پایدار را انتظار حکومت از نیروی انتظانی دانست و افزود: انتظام یعنی برپایی نظم و ملاک نظم در حکومت‌های مختلف متفاوت است، اما آنچه در حکومت اسلامی ملاک نظم است در آموزه‌های دینی و اعتقادی ما آمده است.

امام جمعه ساوه با اشاره به اینکه در حکومت‌های لیبرال و سکولار نظم فیزیکی و امنیت جسمی و جانی ملاک نظم شناخته شده است، تصریح کرد: در تفکر دینی ما ملاک نظم علاوه بر نظم فیزیکی، حیات طیبه انسان است و این نوع نگاه وجه تمایز اسلام و حکومت اسلامی با سایر حکومت‌هاست.

وی تصریح کرد: در حکومت اسلامی هرکسی بخواهد به حیاط طیبه انسان و امنیت اخلاقی تعرض کند به مراتب مجازات بیشتری از آن فردی دارد که بخواهد نظم فیزیکی و امنیت جسمی را خدشه‌دار کند.

حجت الاسلام حسینی با یادآوری اصل سوم قانون اساسی گفت: طبق این اصل دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف کشور از همه امکانات برای ایجاد محیط مساعد و رشد فضائل اخلاقی براساس ایمان و تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی استفاده کند و وظیفه نیروی انتظامی است که بسترساز تحقق این اصل از قانون اساسی باشد.

وی امر به معروف و نهی از منکر را یک وظیفه همگانی دانست و افزود: مشارکت مردم لازمه برقراری امنیت پایدار است از این رو بر همه افراد واجب است تا با عمل به فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نیروی انتظامی را در برقراری امنیت یاری کنند.

امام جمعه ساوه فرهنگ‌سازی در بین مردم برای پیشگیری از وقوع جرم را مورد تاکید قرار داد و افزود: اگر اصلاح فرد با فرهنگ سازی و برخورد مناسب اسلامی صورت گرفت در مرحله آخر باید برخورد سلبی کرد که اینکار بر عهده نیروی انتظامی است.

به گزارش ایسنا، فرمانده سابق نیروی انتظامی شهرستان ساوه نیز با اشاره به مسئولیت 52 ماهه خود در حوزه انتظامی این شهرستان گفت: در این مدت با بهره‌گیری از همه منابع و ظرفیت‌ها توان خود را برای برقراری امنیت نسبی در این شهرستان بکار بستیم.

سرهنگ علی اصغر طالبی افزود: همه تلاش پلیس حفظ کرامت انسانی و سرافرازی ناجا که ثمره خون شهیدان است بوده و با تاکید بر حفظ شان و منزلت سازمانی برای برقراری نظم در جامعه اهتمام داشته‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به بازسازی 12 واحد انتظامی در این مدت گفت: بازسازی کلانتری 11 ساوه، پاسگاه انتظامی آوه و شهر صنعتی کاوه، وظیفه عمومی، پلیس فتا، کلانتری نوبران، دایره مواد مخدر و آزمایشگاه تست اعتیاد از جمله آنها بوده است.

سرهنگ طالبی در ادامه تصریح کرد: در حوزه امنیتی نیز برابر شاخص‌های تعریف شده ناجا عملکرد قابل قبولی داشتیم به طوری که شاهد کاهش جرائم در سطح شهرستان هستیم.

به گزارش ایسنا، فرمانده جدید نیروی انتظامی شهرستان ساوه نیز گفت: ارائه خدمت بی منت و برای رضای خدا از ویژگی‌های مسئولان در نظام اسلامی است.

سرهنگ پرویز اسدی افزود: برای برقراری امنیت و ارائه خدمت بی منت به مردم باید از ظرفیت و مشارکت آحاد مردم و مسئولان استفاده کنیم تا شاهد جامعه ای امن باشیم.

وی امنیت را یک شاخصه چند وجهی دانست و افزود: علاوه بر حفظ نظم در جامعه باید در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز امنیت برقرار شود.

سرهنگ اسدی در پایان خواستار همدلی و همکاری مسئولان شهرستان به منظور برقراری امنیت پایدار با نیروی انتظامی شد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group