چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 | Wednesday 15 May 2024

اینجا شهرک صنعتی کاوه است، صنعت خودبخود دارای هویتی سرد و خشن است، چه رسد به اینکه یک شهرک صنعتی را پیش رو داشته باشی، ولی در سردی صنعتی این شهرک میوه‌فروشی هست که لبخند می‌خرد.

عموعلی میوه‌فروش جوانی است که در شهرک صنعتی کاوه لبخند می‌خرد و هیچ مستمندی دست خالی مغازه‌اش را ترک نمی‌کند.

به میوه‌کده عموعلی که نزدیک می‌شوی تابلوی سفید بزرگی توجهت را جلب می‌کند، وی سه سالی هست که شرایطش را برای بده بستان با مشتری‌هایش بر روی این تابلو نوشته است:

1-مشتری عزیز لطفا با لبخند وارد شوید

2-به ازای هز لبخند زیبایتان 16.5 درصد تخفیف بگیرید

3-تا اجناس شما حاضر شود همانطور که لبخند به لب دارید از خود پذیرایی و میوه میل نمایید.

4-به شما نسیه داده می‌شود و جنس فروخته شده پس گرفته می‌شود.

5- احترام به شما و خدمت وظیفه ماست

6- انتقاد، سازنده است، پس از ما انتقاد کنید

7- اگر فرزند زیر 10 سال شما یکی از دعاها مانند آیة‌الکرسی یا دعای سلامتی آقا امام زمان(عج) را از حفظ بخواند از ما جایزه دریافت می کند

میوه برای افراد نیازمند به صورت رایگان عرضه می‌گردد به حساب خداوند

براساس موارد یاد شده وارد که می‌شوی باید لبخند بزنی، حداقل عموعلی اینگونه می‌خواهد.

علی حلوی یا همان عموعلی با همان لبخندی که از مشتریانش انتظار دارد از ما استقبال کرده و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، می‌گوید: بارها افرادی را دیده‌ام که به علت نداشتن پول از خرید میوه صرف‌نظر کرده‌اند، یا کودکی را دیده‌ام که برای خریدن میوه نوبرانه به پدر و مادر اصرار می‌کند و والدینش توان خرید میوه نوبرانه زیبای مغازه را ندارند، پس تصمیم گرفتم روش کارم را عوض و کنم و در کارم بخشش را سرلوحه قرار دهم.

وی که 13 سال است در این شهر صنعتی میوه می‌فروشد، گفت: پدرم معلول مادرزادی بود و با کمک عصا راه می‌رفت، همیشه می‌گفت من علیرغم ناتوانی جسمی همواره به دنبال نان حلال بوده‌ام، تو هم تلاش کن که همواره کسب حلال داشته باشی.

عموعلی 33 ساله که متاهل است و یک دختر یک سال و نیمه دارد، افزود: این وصیت پدر همیشه در گوشم بود که پسرم، انسان با کم‌فروشی و گرانفروشی در کسب و کار راه به جایی نمی‌برد و بدان که اگر روزی مال حرام وارد زندگی‌ات شد، قطعا در جای دیگری تاوان آنرا پس خواهی داد.

وی با بیان اینکه تمام آنچه امروز انجام می‌‌دهم نتیجه توجه به وصیت پدرم بود، افزود: پدرم همیشه می‌گفت در کاسبی سخت نگیر به مردم ببخش تا خدا به تو ببخشد و من این مهم را به عینه تجربه کرده‌ام، به مردم که ببخشی خدا به تو می‌بخشد.

حلوی با بیان اینکه تخته وایت‌برد جلوی مغازه‌اش تقریبا سه سالی هست که در این مکان استراتژِی کاسبی‌اش را به مردم گوشزد می‌کند، گفت: استقبال مردم از این کار خلاقانه بسیار زیاد بوده و خدا هم برکت این کار را به من داده است.

وی پدرش را که در مرکز مخابرات شهرصنعتی مشغول به کار بود، دو سال پیش از دست داده و پیش از فوت پدر اقدام به عمل کردن به وصیت او و نصب این تابلو در مغازه‌اش کرده است.

حلوی از مشتریانش خواسته از او انتقاد کنند و در پاسخ به این پرسش که بزرگترین انتقادی که به این اقدام شما شده است، چیست گفت: یک بار یک مشتری به مغازه‌ام آمد و گفت شما نوشته‌اید وقتی وارد مغازه می‌شوید لبخند بزنید و تخفیف بگیرید ولی من وقتی وارد مغازه شدم و چهره اخمو و درهم شما را دیدم خنده خودم یادم رفت شما که فروشنده هستید باید گشاده‌رو بوده و مدام لبخند بزنید تا مشتری هم لبخند بزند و  من هم با شنیدن این انتقاد قهقهه‌ بلندی سر دادم و یک دل سیر خندیدم و یک کیلو میوه رایگان هم به خاطر این انتقاد به وی دادم.

وی گفت: بعضی‌ها می‌گویند اینکه مشتری بخواهد میوه رایگان در مغازه بخورد به تو ضربه مالی می‌خورد و تو ضرر می‌کنی، اما من در جواب‌شان می گویم با این کارم خدا برکتی در زندگی من قرار داده که هیچ ضربه مالی توانایی مقابله با آن را ندارد. من بسیار خوشحالم که مردم می آیند و میوه رایگان می خورند.

عموعلی درخصوص جایزه‌ای که به کودکانی که اقدام به خواندن آیت‌الکرسی و دعای امام زمان (عج) می‌کنند، می‌دهد نیز گفت: انتخاب جایزه به خود فرد بستگی دارد، من آنها را آزاد گذاشته‌ام. یک وقت می‌شود که از اجناس مغازه می‌خواهند و یک وقت جایزه‌ای می‌خواهند که من ندارم. مثلا یک کودک گفت من ماشین کنترلی می‌خواهم و من به پدرش گفتم برایش بخرد و بیاید پولش را از من بگیرد او هم رفت خرید و من هم مبلغ 65 هزار تومان بابتش پرداخت کردم.

به گفته حلوی نظر خانواده بویژه همسرش نسبت به این کار خداپسندانه مثبت است و هیچ کس در خانواده با کار او مخالفت نمی‌کند، حتی همسرش مشوق او در این کار است.

در چنین شرایط برخی افراد از نیت نیک آدم‌ها سوء‌استفاده می‌کنند، حلوی چنین تجربه‌ای داشته است. او در اینباره می‌گوید: بعضا برخی می‌آیند و هر چقدر که دلشان می‌خواهد میوه می‌خورند و بعد اصلا خرید نمی‌کنند و می‌روند ولی من هیچ اعتراضی به این نوع رفتار آنها ندارم.

عموعلی در خصوص معیار تشخیص نیازمند بودن افرادی که به آنها میوه رایگان می‌دهد نیز گفت: از ظاهر افراد مشخص است که چه کسانی نیازمند هستند، در عین حال در شهر صنعتی کاوه چون محیط منطقه مسکونی کوچک است افراد نیازمند را شناسایی کرده و خودم برای آنها میوه می‌برم.

عموعلی نمونه یک کاسب است از آنها که حبیب خدا هستند و سعی می کند این حُب و دوستی را که برایش برکت آورده همچنان در زندگی خود و خانواده‌اش جاری و ساری نگاه دارد.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group