چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 | Wednesday 15 May 2024

سازمان جهانی استاندارد (iso)


مرجع جهانی تشکیل شده از نمایندگان  موسسات ملی کشور های مختلف (هیات های عضو) می باشند که کار تهیه استانداردهای  جهانی اکثرا از طریق گروههای فنی آن صورت می پذیرد و هریک از اعضا بنابر علاقه به موضوعی که یک گروه فنی برای آن تشکیل شده است حق ارائه مطلب و مشارکت در آن گروه را داراست سازمانهای دولتی و غیر دولتی نیز در همکاری با سازمان جهانی استاندارد در این فعالیت مشارکت می نمایند سازمان جهانی استاندارد در رابطه با استاندارد های الکتروتکنیکی همکاری نزدیکی با کمیسون جهانی  الکتروتکنیک (IEC) دارد
اصول مدیریت کیفیت :
برای آنکه سازمانی با موفقیت با اهداف تعریف شده خود نائل گردد لازم است بصورت نظامند و شفاف جهت دهی و کنترل شود.


موفقیت می تواند ناشی از استقرار و نگهداری نظام مدیریتی باشد که طراحی آن براساس بهبود مستمر عملکرد سازمان در هر حالی که نیازهای تمامی طرف های ذینفع توجه می نماید صورت گرفته باشد با وجود اینکه این استاندارد جهانی برای موارد مرتبط با قرارداد درنظرگرفته نشده است قواعد رفتاری رضایت مشتری می توانند در قراردادهای یک سازمان گنجانده شوند
نکته: اگرچه این استاندارد قواعد رفتاری رضایت مشتری مربوط به خریداران شخصی و مصرف کنندگان کالا و همچنین ارائه خدمات و محصولات برای مصارف شخصی و خانگی در نظرگرفته نشده است اما با این وجود این استانداردجهانی جهت کلیه قواعد رفتاری  رضایت مشتری کاربردی می باشد.


اصول ومواردی که می بایست در این استاندارد جهانی صورت گیرد به شرح ذیل میباشد .


برنامه ریزی طراحی توسعه – اجراء – نگهداری و بهبود موثر و کارآمد قواعد براساس تبعیت از اصول راهنمایی مشتری گرایی می باشد :تعهد- امکانات - مشهود بودن- قابلیت دسترسی - پاسخ دهی - صحت -پاسخگویی -بهبود مستمر


اداره یک سازمان در برگیرنده مدیریت کیفیت و سایر نظام های مدیریت می باشد هشت اصل تعیین شده برای مدیریت کیفیت که می تواند بوسیله مدیریت ارشد به منظور هدایت سازمان به سوی عملکرد بهتر مورد استفاده قرار گیرد بصورت زیر می باشد :
1-مشتری گرایی
2-رهبری
3-مشارکت کارکنان
4-رویکرد فرایند گرا
5-رویکرد نظامند به مدیریت
6-بهبود مستمر
7-رویکرد واقع گرایانه در تصمیم گیری
8- ارتباط با تامین کندگان برپایه منافع متقابل


   ارتباط با ISO 9001  


این استاندارد جهانی سازگاربا ISO 9001   و ISO4001  می باشد و اهداف این دو استاندارد از طریق کاربرد فرآیندی موثرو کارآمد جهت توسعه و اجرای قواعد رفتاری مرتبط با رضایت مشتری حمایت میکند و همچنین این استاندارد جهانی می تواند مستقل از ISO 9001 ISO 4001 مورد استفاده قرار گیرد.


استاندارد ISO 9001 الزاماتی را برای یک نظام مدیریت کیفیت مشخص می کند که می تواند جهت به کار گیری در درون سازمان ها یا برای صدور گواهینامه یا موارد مرتبط با قراردادها مورد استفاده قرار گیرد قواعد رفتاری رضایت مشتری که مطابق با این استاندارد اجرا شده است می تواند بخشی از یک نظام مدیریت کیفیت باشد واستاندارد ISO 9001 راهنمایی هایی  جهت بهبود مستمر عملکرد در خصوص نظام های مدیریت کیفیت ارائه می نماید این استاندارد جهانی عملکرد را درخصوص قواعد رفتاری رضایت مشتری و سایر طرف های ذینفع را افزایش می دهد همچنین این استاندارد می تواند بهبود مستمر کیفیت محصولات و فرایندها را براساس بازخورد از مشتریان و دیگر طرف های ذینفع تسهیل می نماید وصرف نظر از مشتریان سایر طرف های ذینفع ٫ تامین کنندگان – انجمن های صنفی و اعضای آن سازمان های مصرف کننده- سازمانهای دولتی مرتبط کارکنان مالکین و افرادی که تحت تاثیر قواعد رفتاری رضایت مشتری واقع می شوند را شامل می شود ودراین استاندارد جهانی منحصرا به عنوان یک سند راهنما طراحی و مدون شده است ودر صورتیکه کلیه راهنماهای کاربردی ارائه شده در این استاندارد اجرا شده باشند می توان انتظار داشت که یک فرایند قواعد رفتاری رضایت مشتری براساس این استاندارد برنامه ریزی و طراحی شده اجرا و نگهداری می شود و توسعه و بهبود می یابد واین استاندارد جهانی واژه محصول – شامل خدمات – نرم افزار – سخت افزار و مواد فرآوری شده می باشدو دراین استاندارد جهانی واژه محصول فقط جهت محصول درخواستی یا مورد نیاز یک مشتری به کار برده می شود .


در پی کسب گواهینامه های متعدد ایزو که به همت آقای خسرو آرام مدیرعامل شرکت حمل ونقل فجر کاوه و دانشجوی رشته دکتری رشته استراتژیک مدیریت  حرفه ای کسب وکار (DBA) بدست آمد و افتخاری دیگر برای صنعت حمل و نقل استان مرکزی به ویژه شهرستان های ساوه و زرندیه رقم خورد خبرنگار ما در گفت و گوی کوتاهی با آقای خسرو آرام ضمن تبریک به دلیل کسب این موفقیت خواستار ارائه توضیحی در خصوص لزوم ارتباط صنعت حمل و نقل با دنیا شد و ایشان در پاسخ به این سوال گفتند: حوزه حمل ونقل بدون ارتباط با کشورهای دنیا نمی‌تواند به پیشرفت برسد.


وی کسب گواهینامه های ایزو را نوعی ارتباط حوزه حمل و نقل با دنیا دانست و تصریح کرد: ارتباط با دنیا منجر به توسعه صنعت حمل ونقل می‌شود و توسعه این صنعت با خود اشتغال و پیشرفت می‌آورد.


این دانشجوی دکترای رشته استراتژیک مدیریت حرفه ای کسب و کار در ادامه اظهار کرد: استاندارد سازی روال انجام کارها و نحوه ارائه خدمات به ارباب رجوع یکی از ضروریات است، که این شرکت هماهنگی لازم را برای تحقق این امر انجام داد و موفق به اخذ گواهینامه بین المللی ایزو شد.


وی استاندارد سازی روش‌های مدیریتی، بهبود و ارتقای روش‌های اداری، تجهیز مراکز کنترل و هدایت جاده‌ای، آموزش مستمر کارکنان در زمینه‌های عمومی و تخصصی، تلاش در جهت افزایش مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در امور حمل و نقل را از مهمترین دلایل دریافت گواهینامه بین المللی ایزو اعلام کرد.


وی در پایان از همراهی موثر و حمایت دکتر بهرامی نیا مدیر کل محترم حمل ونقل وپایانه های استان مرکزی و مهندس قریب رئیس محترم حمل و نقل و پایانه‌های شهرستان‌های ساوه و زرندیه و سایر ارگانها و دستگاه های اجرایی که موجب کسب این افتخار برای صنعت حمل و نقل استان مرکزی شدند تشکر و قدردانی کرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group