چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 | Wednesday 15 May 2024

مدیر صنعت، معدن و تجارت شهرستان ساوه کمبود نقدینگی را اصلی‌ترین مانع بر سر راه توسعه صنایع بزرگترین شهر صنعتی کشور دانست که منجر به کاهش تولید و اشتغال واحدهای صنعتی این شهرستان شده است.

 

مرتضی طاهرنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، افزود: افزایش هزینه‌های تولید و کمبود نقدینگی چالشی جدی بر سر راه صنایع این شهرستان است و با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت می‌توان این روند را بهبود بخشیده و موجب افزایش سرمایه در گردش و بهبود روند تولید شد.

وی مشکل تامین مواد اولیه و نبود بازار مناسب و زمینه مطلوب فروش محصولات را از دیگر مشکلات صنایع شهرستان برشمرد و تصریح کرد: با وجود این مشکلات، اما در سایه حمایت‌های دولت تدبیر و امید از صنعت، فضای محیط کسب و کار در کشور نسبت به سال‌های گذشته مطلوب شده است.

مدیر صنعت، معدن و تجارت شهرستان ساوه در ادامه تعداد کل واحدهای صنعتی شهرستان را 588 واحد اعلام کرد و گفت: از مجموع واحدهای صنعتی شهرستان 447 واحد(معادل 76 درصد) فعال، 88 واحد(معادل 15 درصد) نیمه‌فعال و 53 واحد(معادل 9 درصد) غیرفعال یا راکد هستند.

وی میانگین ظرفیت تولید در واحدهای فعال و نیمه فعال را 55.7 درصد ظرفیت اسمی بیان کرد و افزود: تعداد اشتغال در واحدهای فعال و نیمه فعال براساس پروانه‌های بهره‌برداری صادره 40 هزار و 650 نفر است، لیکن براساس اطلاعات اخذ شده برآورد می‌شود که در حال حاضر 34 هزار و 267 نفر معادل 84.3 درصد اشتغال واحدهای صنعتی فعال و نیمه فعال در واحدهای مذکور مشغول بکار هستند.

به گفته طاهرنژاد تعداد فرصت‌های شغلی از دست رفته در قالب واحدهای راکد نیز هزار و 927 نفر هستند.

این مقام مسئول در صنعت، معدن و تجارت ساوه در ادامه با اشاره به میزان فعالیت صنایع شهرستان گفت: 35.6 درصد از واحدهای صنعتی فعال و نیمه‌فعال شهرستان با ظرفیت کمتر از 50 درصد ظرفیت اسمی و 50.5 درصد با ظرفیت عملی بین 50 تا 70 درصد ظرفیت اسمی در حال تولید هستند.

وی در ادامه به بیشترین اثرگذاری در ساختار صنعتی شهرستان از نظر تعداد واحد و اشتغال متعلق به فعالیت‌های گوناگون براساس اطلاعات اخذ شده اشاره کرد و گفت: گروه محصولات کانی غیرفلزی با 85 واحد صنعتی فعال و نیمه‌فعال توانسته است برای 6 هزار و 605 نفر اشتغال ایجاد کند.

به گفته طاهرنژاد گروه ساخت فلزات اساسی نیز با فعالیت 39 واحد صنعتی فعال و نیمه‌فعال توانسته است برای پنج هزار و 626 نفر اشتغال ایجاد کند و گروه ساخت مواد و محصولات شیمیایی نیز با 102 واحد صنعتی فعال و نیمه‌فعال زمینه اشتغال‌زایی چهار هزار و 313 نفر را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: گروه ساخت محصولات پلاستیکی و لاستیکی نیز با 61 واحد صنعتی فعال و نیمه‌فعال زمینه اشتغال دو هزار و 975 و گروه ساخت ماشین آلات و تجهیزات نیز با 49 واحد صنعتی فعال و نیمه‌فعال زمینه اشتغال سه هزار و 811 نفر را فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی نیز با فعالیت 41 واحد فعال و نیمه‌فعال برای چهار هزار و 288 نفر و در گروه ساخت محصولات فلزی فابریکی نیز با 60 واحد فعال و نیمه‌فعال برای سه هزار و 578 نفر اشتغال ایجاد شده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group