چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 | Wednesday 15 May 2024

به منظور فرهنگ سازی و ارتقاء سطح دانش شهروندان در زمینه مضرات استفاده از کیسه‌های نایلونی، ۲۱ تیر ماه از سوی طرفداران محیط زیست روز بدون کیسه نایلکس نامگذاری شده است که ارتقای سطح آگاهی مردم در زمینه زیان های بهداشتی و محیط زیستی استفاده از کیسه های پلاستیکی از جمله اهداف مهم نامگذاری روز بدون نایلکس است.

 

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، براساس تحقیقات انجام شده تنها در ایران سالانه بیش ازسه میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود که بیشتر این پلاستیک‌ها نیز بادوام هستند و صدها سال طول می‌کشد تا به خودی خود تجزیه و نابود شوند.

هنگامی که کیسه‌های پلاستیکی به عنوان زباله دور ریخته می‌شوند، به علت ماندگاری بیش از 500 سال در محیط، باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند چون این کیسه‌ها به همراه باد جابجا شده و وارد رودخانه‌ها و کانال‌های آب می شوند؛ در نتیجه موجب گرفتگی آبراهه‌ها شده و در بسیاری موارد به علت ساکن ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات افزایش می‌یابد.

کیسه های پلاستیکی همچنین درصورت ورود به محیط زیست دریایی، وارد زنجیره غذایی جانوران دریایی شده و سالانه هزاران گونه از جانوران آبزی از قبیل وال، دلفین، فک و لاک پشت و نیز پرندگان دریایی اشتباهاً بر اثر خوردن این کیسه ها و خفگی ناشی از آن می‌میرند.

نظر به اهمیت حفاظت از محیط زیست و اقدامات انجام شده در اکثر کشورهای جهان مبنی بر کاهش مصرف آلاینده‌های زیست محیطی همچون پلاستیک پلیمری و توجه ویژه شورای اسلامی شهر ساوه و مدیران شهرداری به این امر حوزه خدمات شهری و سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساوه در روز 21 تیر ماه در فروشگاه خلیلی این شهر به شهروندانی که در آن روز هنگام خرید از فروشگاه از محصولات نایلکس استفاده می‌کردند، ضمن ارائه آموزش و فرهنگ سازی به آنها کیسه‌های پارچه‌ای و ساک‌های دستی اهدا کردند.

معاون خدمات شهری و رئیس شورای سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساوه در این مراسم از نایلون های پلاستیکی به عنوان نابودکننده محیط زیست یاد کرد.

مصطفی احمدی افزود: علاوه بر نابودی محیط زیست پس از رهاسازی این نایلون‌ها در طبیعت پلاستیک آنها از بین نرفته و با آزاد سازی ذرات سمی آنها و ورود به زنجیره غذایی عاملی برای بروز انواع بیماری ها خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر کیسه‌های پلاستیکی برای تجزیه معادل 10 برابر عمر انسان فرصت نیاز دارند، تصریح کرد: اینکه بخواهیم با روش‌های دیگری مانند سوزاندن پلاستیک ها را از بین ببریم نیز شدنی نبوده چرا که گاز حاصل از سوزندان نایلون ها نیز سمی است.

به گفته وی تنها عامل مقابله با استفاده از نایلون‌های پلاستیکی جلوگیری از استفاده آنهاست و باید به گونه‌ای فرهنگ‌سازی شود که شهروندان در هنگام خرید به نایلون های پلاستیکی "نه" بگوبند.

احمدی اقدام شهرداری ساوه را عاملی برای فرهنگ‌سازی به عدم استفاده از نایلون‌های پلاستیکی دانست و گفت: این اقدام موجب ارتقای شاخص‌های سلامت شهروندان خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساوه نیز از آغاز به کار رسمي تيم آموزش شهروندي سازمان مديريت پسماند با ابلاغ شيوه‌نامه جمع آوري انواع پسماند به مديران و متصديان فروشگاه‌ها خبر داد.

علی طاهری افزود: با توجه به پايان دوره آموزشي تيم بيست نفره آموزش شهروندي سازمان مديريت پسماند شهرداري ساوه اين نيروها از امروز کار خود را به طور رسمي آغاز کردند.

وی گفت: در اولين مرحله از اين دوره آموزشي، آموزشگران با مراجعه به فروشگاه‌ها و مغازه هاي سطح شهر و ارائه توضيحات به مديران و متصديان فروشگاه، آنها را با نحوه جمع آوري و جداسازي زباله‌هاي خشک از تر آشنا کرده و ساعات جمع آوري انواع پسماند را گوشزد و آنها را با موارد قانوني مرتبط مطلع مي سازند.

طاهري ادامه داد: در حال حاضر فرهنگ سازي و مدد جستن از شهروندان در تفکيک زباله نه تنها در پاکيزگي محيط زيست نقش به سزايي دارد که در کنار اين امر ميزان دفن زباله کاهش يافته و با برگشت زباله‌هاي قابل بازيافت به چرخه توليد تاثير ويژه اي بر اقتصاد شهر و کشورمان خواهيم داشت.

وی افزود: در پايان اين آموزش‌ها فرم مربوطه در دو نسخه به رؤيت و امضاي متصدي مربوطه رسيده و يک نسخه نزد فروشگاه و نسخه ديگر در سازمان بايگاني و ثبت می‌شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group