چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 | Wednesday 15 May 2024

مدیر امور آب و فاضلاب ساوه با اشاره به شرایط بحرانی وضعیت آبی این شهر از شهروندان خواست تا در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

 

سیدمحمد خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه مرکزی، افزود: شهرستان ساوه به علت مجاورت با کویر و ارتفاع کم از سطح دریا دارای آب و هوای گرم و نیمه‌خشک است و میانگین بارندگی سالیانه در این شهرستان کمتر از 200 میلیمتر در سال بوده که از متوسط بارندگی در  سطح استان کمتر است.

وی گفت: وضعیت جغرافیایی ساوه از یک سو و افزایش رشد جمعیت و کاهش نزولات آسمانی در سال‌های اخیر از سوی دیگر، شرکت آبفای ساوه را با بحران جدی کمبود آب مواجه کرده است.

به گفته وی، این شرکت با دارا بودن بیش از 56 هزار و 500 مشترک و تعداد 81 هزار و 250 واحد انشعاب همواره در تلاش برای برون‌رفت از این بحران بوده است.

 

وی ادامه داد: از آنجاکه برای حل هر بحرانی نیاز به یک‌سری راهکارها و برنامه‌ریزی دقیق است، شرکت آبفای شهرستان ساوه نیز در سال‌های اخیر با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی مدون و مناسب توانسته است جهت مقابله با بحران آب، عملیات و اقدامات و پروژه‌های راهبردی و موثری را در این شهرستان اجرا و عملیاتی کند که به اهم این فعالیت‌ها اشاره می‌شود.

خادمی اجرای پروژه ساخت تصفیه‌خانه آب و اجرای مخازن و خطوط انتقال آب در قالب طرح آبرسانی را یکی از اهداف شرکت به منظور افزایش منابع تامین آب دانست که موجب افزایش سطح کیفی و کمی آب شده است.

وی بیان کرد: اصلاح بیش از 1550 متر شبکه در سطح شهرستان در سال جاری نمایانگر توجه شرکت به هدر رفت آب بوده و توانسته است سالیانه یک درصد از پرت آب در این شهرستان را کاهش دهد.

به گفته خادمی، تعویض بیش از 8500 فقره کنتور خراب در سنوات گذشته به منظور کاهش آب به حساب نیامده و واقعی‌تر شدن مصارف مشترکین از دیگر برنامه‌های شرکت در سال‌های گذشته بوده است.

وی بیان کرد: شناسایی، قطع یا مجازسازی حدود 5500 فقره انشعاب غیر مجاز توسط شرکت، علاوه بر تحقق درآمد قانونی شرکت باعث ساماندهی انشعابات غیر مجاز و جلوگیری از مصرف بی‌رویه این‌گونه انشعابات شده است.

این مقام مسئول در آبفای ساوه توسعه شبکه‌های آب شیرین و افزایش ایستگاه‌های برداشت آب را از دیگر برنامه‌های شرکت برای دسترسی سریع‌تر و آسان شهروندان به آب سالم و شیرین بوده و موجب کاهش استفاده شهروندان از دستگاه‌های آب تصفیه خانگی است و افزود: این دستگاه‌ها علاوه بر مشکلات بهداشتی موجب هدر رفت آب و انتقال آن به شبکه فاضلاب می‌شوند.

وی افزود: راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب و اجرای پروژه واگذاری انشعاب فاضلاب به مشترکین، موجب جلوگیری از آلودگی منابع آبی و حفظ محیط زیست شده و منابع آب جدیدی را برای مصارف صنعتی و کشاورزی فراهم کرده است.

به گفته خادمی، توجه به مقوله فرهنگی و آموزشی در سطوح مختلف بویژه دانش‌آموزان در راستای توجه به صرفه‌جویی در مصرف آب همواره در دستور کار شرکت قرار داشته و توانسته از این ابزار فرهنگی به نحو مطلوب استفاده کند.

وی اضافه کرد:  اقدامات انجام شده از سوی شرکت، مشترکین و شهروندان نقش مهم و موثری در صرفه‌جویی در مصرف آب دارند و می‌توانند با استفاده درست و بهینه از آب، مسئولانه و دلسوزانه عمل کنند تا افراد بیشتری بتوانند از این نعمت الهی بهره‌مند شوند.

مدیر امور آبفای ساوه با تاکید بر اینکه جلوگیری از هدررفت آب از جمله مواردی است که به صورت احساسی مشترک در همه انسان‌ها وجود دارد، تصریح کرد: اما اغلب خود را درگیر این مسئله نمی‌کنند و حاضر نیستند تا تغییری در زندگی روزمره خود ایجاد کنند. در هر حال ما موظف هستیم هیچ قطره آبی را در هیچ گوشه‌ای از این کشور هدر ندهیم، زیرا کسانی که با دشواری‌های کمبود آب مواجه هستند می‌دانند که اگر هر مشترک بتواند نقش هر چند اندک در صرفه‌جویی آب ایفا کند با توجه به تعداد زیاد مشترکان در نهایت مقدار زیادی آب صرفه‌جویی خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه سالانه حدود 16 میلیون کودک زیر 5 سال به سبب کمبود آب آشامیدنی سالم جان خود را از دست می‌دهند، گفت:  بازی کردن کودکان در منازل در ساعات متمادی از طریق رها کردن آب، نوعی بی‌اعتنایی به آینده همین کودکان است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group