چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 | Wednesday 15 May 2024

معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: در سال 1394 توهین به اشخاص در صدر جرائم شهرستان ساوه قرار گرفت و بیشترین فراوانی پرونده‌ها را به خود اختصاص داد.

 

حجت الله درودگر در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته قوه قضائیه به همراه رئیس جدید دادگستری ساوه برگزار شد، افزود: بعد از جرم توهین به اشخاص که رتبه اول را به خود اختصاص داده است، سرقت مستوجب تعزیز و ضرب و جرح عمدی به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی بیان کرد: در دادگاه‌های حقوقی نیز دعاوی خانوادگی بیشترین فراوانی پرونده‌ها را به خود اختصاص داده است که منجر به طلاق توافقی و یا طلاق درخواست از سوی زوجه می‌شود و پرونده‌های مطالبه وجه چک و مطالبه وجوه در سایر موارد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

دادستان سابق ساوه در ادامه به آمار پرونده‌های وارده و مختومه در دادسرا و دادگاه‌های این شهرستان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته 28 هزار و 827 فقره پرونده به دادگستری ساوه وارد شده است که از این میزان 12 هزار و 725 فقره به دادگاه‌ها، 11 هزار و 798 فقره به دادسرا و چهار هزار و 314 فقره نیز به شورای حل اختلاف اختصاص دارد و در مجموع 28 هزار و 658 فقره پرونده نیز مختومه شده است.

وی متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرای شهرستان را 37 روز و در دادگاه‌ها 28 روز بیان کرد و افزود: براساس تعریفی که از پرونده‌های دادگستری می‌شود، پرونده‌هایی که بیش از یک سال در دادگاه‌ها و 6 ماه در دادسرا مفتوح باشد، پرونده‌های مُسن نام دارند که آمار این پرونده‌های مُسن در پایان سال 1394 تنها 6 فقره بوده است.

درودگر از کاهش 65 درصدی پرونده‌های مُسن در دادگستری ساوه در سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: این آمار بیانگر وضعیت مطلوب و قابل قبول دادگستری شهرستان در سطح استان مرکزی است.

وی کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها و ساماندهی وضعیت ابلاغ در دستگاه قضایی را عاملی برای تسریع در دادرسی و صدور حکم دعاوی کیفری و حقوقی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر با ساماندهی وضعیت ابلاغ اوراق قضائی در داخل حوزه قضائی ظرف مدت 10 روز و در خارج حوزه قضائی ظرف مدت 25 روز ابلاغ می‌شود.

این مقام قضائی همچنین از کاهش 56 درصدی آمار بازداشت شدگان نیز خبر داد و افزود: در پایان سال 1394 تنها 46 نفر تحت قرار بازداشت بودند.

وی به دیگر اقدامات دادگستری شهرستان اشاره کرد و افزود: برگزاری جلسات کمیته حفظ حقوق بیت المال در 6نوبت منظم با 44 مصوبه، مسلوب المنفعه کردن 56 حلقه چاه غیرمجاز با دستور مستقیم دادستان، برگزاری چهار جلسه کمیته حمایت از سرمایه‌گذاری با 22 مصوبه در شهر صنعتی کاوه به منظور رفع موانع و مشکلات صنایعی که از طریق مجاری اداری امکان‌پذیر است، برخی از اقدامات صورت گرفته به شمار می‌رود.

درودگر گفت: تشکیل جلسات کمیته راهبری قضایی و انتظامی با 85 مصوبه، برگزاری جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم با 42 مصوبه شامل جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، اجباری کردن اختصاص پارکینگ در مجتمع‌های مسکونی به منظور جلوگیری از پارک خودرو در خیابان و معابر با هدف کاهش سرقت‌های داخل خودرو و کاهش ترافیک شهری، ساماندهی سکونت‌های غیررسمی و حاشیه نشینی از جمله این مصوبات بوده است.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group