چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 | Wednesday 15 May 2024

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست ساوه گفت: با وجود اینکه شهرستان ساوه بزرگترین شهر صنعتی کشور را در خود جای داده است، اما این منطقه صنعتی تهدید جدی برای آلودگی شهر ساوه ندارد.

 

هادی رستم‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- با تاکید بر اینکه ساوه سالم‌ترین شهر صنعتی کشور را دارد، افزود: گسترش صنایع در ساوه که در راستای فواید اقتصادی صورت می‌گیرد از لحاظ زیست‌محیطی تهدیدی برای این شهرستان ندارد.

وی شهرستان ساوه را قطب صنعتی کشور دانست که در صورت نبود نظارت امکان قرار گرفتن این شهر در فهرست شهرهای آلوده کشور ناشی از فعالیت صنایع وجود خواهد داشت.

به گفته وی از آنجا که شهر ساوه در دشت قرار داشته و در اطراف آن نیز کوه قرار دارد، پدیده وارونگی هوا اتفاق افتاده و آلایندگی ناشی از فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی که شاخص آلایندگی دارند به محدوده شهری ساوه هدایت نمی‌شود.

وی اظهار کرد: شهرستان ساوه به خاطر شرایط جغرافیای دشتی شاهد جریان خوب باد است که موجب می‌شود آلودگی صنایع بزرگترین شهر صنعتی کشور به آن وارد نشود و در واقع غبار فراگیر کشورهای همسایه موجب آلودگی هوای این شهر است.

وی افزود: در هر فصل از خروجی هوا، پسآب و پسماند صنایع توسط آزمایشگاه معتمد و تحت نظارت این سازمان نمونه‌برداری می‌شود که پس از بررسی نتایج به صنایع آلاینده، اخطار کتبی داده می‌شود.

این مقام مسئول در محیط زیست ساوه با اشاره به دریافت و بررسی 160 گزارش طی یکسال گذشته افزود: در سال گذشته 12 شرکت متخلف پس از دریافت اخطار کتبی نتوانستند میزان آلایندگی خود را کاهش دهند و در لیست صنایع آلاینده که بهمن ماه به مرکز ارسال شد، قرار گرفتند که طبق قانون باید یک درصد درآمد خود را به عنوان جریمه پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: آلاینده‌های هوایی توسط همکاران محیط‌زیست بررسی می‌شود و صنایع آلاینده برای خروج از لیست آلاینده‌ها نیز توسط آزمایشگاه خود سازمان مورد سنجش قرار می‌گیرند که تعدادی واحدها در لیست ورود و خروج آلایندگی قرار دارند.

رستم‌خانی در ادامه با اشاره به وجود پسماندهای خطرناک صنایع نیز گفت: پسماندهای ویژه و خطرناک بعضی صنایع در مرکز فرآوری پسماند در دو کیلومتری انتهای شهر صنعتی جمع‌آوری می‌شود تا با دقت دفع شود البته این بخش خصوصی هنوز از امکانات کافی و زیرساخت‌های لازم برای پاسخگویی به این امر برخوردار نیست.

وی اظهار کرد: صنایع آلاینده  ساوه معمولا ریخته‌گری‌ها، صنایع ذوب، پساب صنایع مواد غذایی، تولید مصالح ساختمانی و تولید مواد شیمیایی هستند که اغلب خود شرکت‌ها، فیلترهای تصفیه بهداشتی دارند.

رئیس محیط‌زیست ساوه با اشاره به فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز به عنوان چالش دیگر این سازمان افزود: سال گذشته با چندین کارگاه غیرمجاز تولید سرب از باطری، تولید زغال، آبکاری، لاستیک‌سوزی و کوره‌های آجرپزی با سوخت مازوت برخورد قانونی شد.

وی تنها دلیل آلودگی هوای شهر ساوه را فعالیت ذرات معلق با قطر 2.5 میکرون بیان کرد که به گفته متخصصان با تاثیر بر ریه‌ها موجب ایجاد بیماری‌های قلبی، ریوی، ناراحتی‌های تنفسی و آلرژیک می‌شود، بخش دیگر آلودگی هوا نیز مربوط به مونوکسیدکربن ناشی از احتراق ناقص سوخت خودروهاست که سبب احساس سرگیجه، تهوع، ناتوانی در انجام فعالیت‌ها و درد در قفسه سینه می‌شود.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group