دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

معضل جدی حاشیه نشینی در ساوه رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر ساوه را برآن داشت تا با دعوت از مسئولان استانی و شهرستانی به صحن علنی شورای اسلامی این شهر، اقدام به اخذ تصمیماتی کنند تا این زخم کهنه که سال‌هاست بر تن شهر تاریخی ساوه نشسته است، التیام گیرد.

 

- معاون استاندار و فرماندار ساوه در این جلسه حاشیه‌نشینی را نتیجه عملکرد نادرست و نبود نظارت کافی در گذشته مدیریت شهری دانست و افزود: تخلفاتی که در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز در نقاط حاشیه‌ای شهر شکل می گیرد تبعاتی را به سیستم مدیریت شهری تحمیل خواهد کرد.

محمد بهاروند با اشاره به طراحی زیرساخت‌های مناسب در حوزه شهری ساوه طی سال‌های اخیر گفت: به دلیل نظارت مطلوب مدیریت شهری در سال‌های اخیر شاهد هستیم که مسئولان جلوتر از متخلفین حرکت می‌کنند و نظم و قانون در شهر نهادینه شده است.

وی با تاکید بر اینکه ساوه از ظرفیت بالایی در توسعه برخوردار است، گفت: جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیر مجاز و حفظ وضعیت پیش آمده دو وظیفه اصلی مسئولان شهری است.

فرماندار ساوه در ادامه خواستار کاهش حد نصاب تفکیک اراضی از 170 متر به 100 متر شد و بر توانمندسازی سکونت‌های غیررسمی، خرید بافت فرسوده و تبدیل آن به کاربری مورد نیاز شهری و نیز اختصاص تسهیلات اداری به شهروندان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا؛ رئیس شورای اسلامی شهر ساوه نیز هدف از تشکیل این جلسه را اتخاذ تصمیمات لازم به منظور حل مشکلات حاشیه نشینان دانست و افزود: حاشیه نشینی در ساوه مشکلاتی را برای مجموعه شهری پدید آورده است که برطرف کردن آن نیازمند وضع قوانین و دستورالعمل هاست.

هاشم زال افزود: برخی از قوانین وضع شده نه تنها مشکلاتی از حاشیه نشینان برطرف نکرده است بلکه مشکلات جدیدی را ایجاد و به مجموعه مدیریت شهری تحمیل کرده است.

وی با اشاره به تغییر طرح تفصیلی شهر در سه نوبت متوالی طی سال های اخیر اظهار کرد: این تغییرات معضلات جدیدی را به همراه داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه در ادامه از مدیرکل راه و شهرسازی استان و فرماندار شهرستان خواست تا نسبت به کاهش حد نصاب تفکیک اراضی ساوه از 170 متر به 100 متر اقدام عاجل انجام دهند.

وی بیان کرد: کاهش حد نصاب تفکیک اراضی در مناطقی از شهر که داخل محدوده خدمات شهری تعریف شدند ضروری است و باید براساس ضوابط شهرداری این کار صورت گیرد و شرایطی فراهم کرد تا اقشار ضعیف براساس ضوابط خاص بتوانند پروانه ساخت بگیرند.

به گفته وی عدالت ایجاب می کند که در مناطقی از شهر که ساکنین آن افراد متمکن بوده و از توانایی مالی خوبی برخوردارند حد نصاب همان 170 متر باشد، اما در نقاطی از شهر که توانایی مالی شهروندان پائین تر است مانند نقاط حاشیه نشین این حد نصاب به 100 متر کاهش یابد.

وی ادامه داد: صدور مجوز برای اراضی قولنامه ای با کاربری تجاری طبق ضوابط طرح تفصیلی و نیز صدور مجوز به منظور مقاوم سازی واحدهای مسکونی داخل محدوده شهری برابر مقررات از جمله درخواست های دیگر شورای شهر و شهرداری از راه و شهرسازی استان است.

زال در ادامه با اشاره به کندی عملیات احداث کنار گذر ساوه گفت: تردد وسایط نقلیه سنگین در داخل شهر ساوه به دلیل عدم راه‌اندازی کنار گذرهای شمالی و شرقی این شهر صدمات بسیاری را به زیرساخت‌های شهری نظیر آسفالت و فضای سبز وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تردد یک تریلی خسارتی را معادل تردد 16 هزار خودرو سواری به شهر وارد می کند، افزود: از بین رفت آسفالت، تخریب فضای سبز ناشی از دود وسایط نقلیه سنگین و تصادفات شهری نتیجه نبود کنارگذر در این شهر است.

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه همچنین خواستار اصلاح ورودی اتوبان تهران به ساوه شد و افزود: ورودی شهر از سمت آزاد راه به شهر نامناسب است و امیدواریم راه و شهرسازی در این خصوص اقدام کند.

وی همچنین با اشاره به تخصیص چهار میلیارد تومان به منظور اجرای پروژه محوطه سازی 1620 واحدی شهرک علوی از سوی شهرداری به اداره کل راه و شهرسازی استان گفت: در ازای این میزان تخصیص، اداره کل راه و شهرسازی متعهد شده است که اسناد املاک میوه‌و‌تره‌بار، ترمینال، کشتارگاه و سازمان عمران شهرداری ساوه را برای شهرداری صادر کند که تاکنون اتفاق نیفتاده است.

به گزارش ایسنا؛ شهردار ساوه نیز از اجرای کارهای مطالعاتی برای انسجام بیشتر به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر خبر داد.

کامران جوادی تثبیت وضعیت موجود در حاشیه شهر و ساماندهی سکونت‌های غیر رسمی را از اقداماتی دانست که با ورود جدی کمیسیون ماده پنج و تقویت کمیته شهرسازی به عنوان تخصصی‌ترین ارگان تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی شهری صورت گرفته است.

وی با اشاره به فراهم کردن زمینه تسهیل امور مراجعین به حاشیه شهر در راستای توافق با مالکین گفت: فعالیت کمیته حفظ حقوق بیت المال و شورای پیشگیری از وقوع جرم نیز گام مهمی در ساماندهی نقاط حاشیه ای شهر برداشته است.

جوادی با اشاره به اجرای مطالعات طرح جامع حریم شهری گفت: به منظور ساماندهی در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهری و سکونت گاه های غیر رسمی تفاهم نامه ای با اساتید دانشگاه بوعلی همدان منعقد شده است و علاوه بر بهبود شرایط موجود به دنبال اجرای پروژه های محرک توسعه هستیم.

رئیس دادگستری ساوه نیز با تقدیر از رئیس شورای شهر به منظور فراهم کردن امکان تشکیل این جلسه اظهار کرد: نگاه مدیریت شهری ساوه همواره نگاه به آینده بوده است.

حجت الاسلام احمد چراغی افزود: نگاه امیدوار کننده و آینده سازی در ساوه موجب اجرای طرح های موفق شهری و افزایش رضایتمندی شهروندان شده است.

وی با تاکید بر مدیریت منطقی در ساخت‌وسازها با رعایت اصول شهرسازی، بر رعایت و حفظ حقوق بیت المال در اصول شهرسازی تاکید کرد.

دادستان عمومی و انقلاب ساوه کاهش حد نصاب تفکیک اراضی شهری را امری ضروری و اجتناب ناپذیر دانست.

حجت الله درودگر با اشاره به اینکه ساوه شهری مهاجر پذیر است، تصریح کرد: این شهرستان محکوم به توسعه است و نباید با تاخیر در ساماندهی نقاط حاشیه نشینی این منطقه زمینه توسعه آن را متوقف کرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group