دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه خواستار برخورد قانونی با عرضه پنهان قلیان در سفره‌خانه‌های سنتی این شهرستان شد.

 

جلیل کوهپایه‌زاده اصفهانی  افزود: براساس دستورالعمل سراسری مبنی بر ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها، اجرای این دستورالعمل پس از طرح در کارگروه سلامت شهرستان آغاز و از مراکز عرضه قلیان در شهرستان خواسته شد تا از عرضه آن خودداری کنند.

وی با اشاره به اجرای این دستورالعمل از پنج ماه پیش در سطح شهرستان اظهار کرد: عرضه قلیان در اماکن عمومی و از جمله قهوه‌خانه‌ها براساس بخشنامه‌ صادره غیرقانونی اعلام شده است و با متخلفین برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به عرضه پنهان قلیان در برخی از قهوه‌خانه یا سفره‌خانه‌ها گفت: پس از اجرای این طرح گزارشاتی مبنی بر عرضه قلیان به صورت پنهان در این اماکن دریافت و مراتب جهت برخورد قانونی به دادستان شهرستان اعلام شده است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به عنوان مدعی‌العموم سلامت کشور خواستار جمع‌آوری عرضه قلیان از ظواهر شهری چه در سفره‌خانه‌ها و چه در پارک‌ها و فضای سبز شهری است، تصریح کرد: متولیان سلامت کشور تحت شرایط خاص سیاسی و اجتماعی قرار نگرفته و به طور جد با عرضه قلیان در اماکن عمومی برخورد خواهند کرد.

وی خواستار همکاری بین بخشی و فرهنگ‌سازی از طریق سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی شد و از رسانه‌ها خواست تا از مدعیان و متولیان سلامت کشور بخواهند با این آسیب اجتماعی برخورد جدی شود.

به گفته وی، در تمامی کارگروه‌های سلامت موضوع جمع‌آوری قلیان مطرح و براساس نص صریح قانون عرضه آن در اماکن عمومی ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه کارگروه سلامت شهرستان مصوب شد که کلیه قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی فاقد پروانه کسب پلمب و عرضه قلیان در رستوران‌ها، تالار‌ها، کافی‌شاپ‌ها و غیره ممنوع شود و صدور پروانه جدید عرضه قلیان تحت هر عنوانی در سطح شهرستان ساوه مطلقا ممنوع است.

کوهپایه‌زاده اضافه کرد: براساس آئین نامه اجرایی قانون جامع " کنترل و مبارزه ملی با دخانیات" به منظور حفظ سلامت عمومی بویژه محافظت در مقابل استنشاق تحمیلی دود محصولات دخانی، استعمال این مواد در اماکن عمومی ممنوع شد که قهوه‌خانه‌ها مشمول این قانون شده و جزو اماکن عمومی محسوب می‌شوند

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group