دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه از ریشه‌کنی فلج اطفال با جایگزینی یا سوئیچ واکسن دو ظرفیتی به جای سه‌ظرفیتی خبر داد.

 

 رضا نظری در مراسم رونمایی از واکسن دوظرفیتی فلج اطفال در درمانگاه شهید چمران ساوه افزود: ورود واکسن تزریقی فلج اطفال به برنامه واکسیناسیون کشوری گام دیگری در راستای طرح تحول نظام سلامت است.

وی با اشاره به اینکه با قطره خوراکی فلج اطفال و واکسن تزریقی به سوی ریشه‌کنی جهانی فلج اطفال حرکت می‌کنیم، اظهار کرد: امروز شنبه چهارم اردیبهشت 95 مصادف با 23 آوریل 2016 روز ملی سوئیچ واکسن خوراکی سه ظرفیتی فلج اطفال به واکسن دو ظرفیتی است.

به گفته نظری، براساس دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت، کلیه کشورها موظف هستند روزی را به عنوان روز ملی سوئیچ انتخاب کنند که در ایران، شنبه چهارم اردیبهشت 1395 مصادف با 23 آوریل 2016 روز ملی سوئیچ نامگذاری شد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه با بیان اینکه در روز ملی سوئیچ، واکسن خوراکی دو ظرفیتی فلج اطفال جایگزین واکسن خوراکی سه ظرفیتی می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس واکسن سه ظرفیتی باید از کلیه مناطق تحت پوشش معاونت بهداشتی دانشکده جمع آوری و امحا شود به نحوی که پس از آن در هیچ یک از مراکز و خانه‌های بهداشت و پایگاه‌ها، بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، تسهیلات زایمانی‌ها واکسن سه ظرفیتی موجود نبوده و برای عملیات ایمن‌سازی تکمیلی یا جاری مورد استفاده قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه فلج اطفال یک عفونت ویروسی مربوط به نخاع و اعصاب است که راه رفتن را دشوار و حتی غیرممکن می‌کند، اضافه کرد: تا زمانی که ویروس از بدن فرد آلوده دفع شود احتمال واگیری و انتقال بیماری وجود دارد.

نظری با تاکید بر اینکه هم‌اکنون تنها دو کشور افغانستان و پاکستان بومی فلج‌اطفال هستند، تصریح کرد: در راستای ریشه‌کنی فلج اطفال در کل جهان یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال اضافه می‌شود و  واکسن سه ظرفیتی فلج اطفال به واکسن دو ظرفیتی تبدیل می‌شود

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group