پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه از تغییر الگوی کشت این شهرستان و حرکت به سمت تولید محصولات با نیاز آبی کمتر خبر داد.

 

 

احمد قره‌بیگلو- با اشاره به وضعیت نامطلوب بارندگی‌ها در زرندیه اظهار کرد: زرندیه در بین شهرهای استان مرکزی از کمترین بارش‌ها برخوردار است و از آنجاکه قطب کشاورزی استان محسوب می‌شود، برای حفظ این برند اقداماتی را به منظور مدیریت منابع آبی در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی افزایش بهره‌وری از منابع آبی با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت را دو اقدام اساسی برای مقابله با پدیده خشکسالی و کاهش منابع آبی در این شهرستان بیان کرد و افزود: به دلیل نیاز آبی کمتر محصولات باغی در قیاس با محصولات جالیزی و زراعی و با توجه به اقلیم مناسب این منطقه برای کشت محصول پسته، لذا توسعه باغات پسته با اجرای روش‌های آبیاری نوین از جمله اقدامات این حوزه بوده است.

وی با اشاره به کشت پسته به میزان هشت هزار و 500 هکتار در این شهرستان اظهار کرد: اجرای روش‌های نوین آبیاری در بخشی از باغات پسته این شهرستان در منطقه سلطان احمدلو نه تنها موجب کاهش تولید این محصول نشد، بلکه رشد 10 درصدی را در سال 94 به همراه داشت.

به گفته قره‌بیگلو در آبیاری به شیوه سنتی به دلیل نیاز کم درخت پسته به آبیاری معمولا هر 45 روز یکبار عملیات آبیاری انجام می‌شود که این ویژگی عاملی برای تغییر الگوی کشت در شهرستان شده است.

وی استفاده از آبیاری به شیوه‌های نوین شامل آبیاری قطره‌ای در باغات و روش میکرو در مزارع را مورد تاکید قرار داد و افزود: بکارگیری روش‌های آبیاری نوین منجر به صرفه‌جویی در منابع آبی از 35 تا 80 درصد شده و بهره‌وری را ارتقا می‌دهد.

این مقام مسئول در زرندیه توسعه کشت گلخانه‌ای را از دیگر رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی به منظور مدیریت منابع آبی ذکر کرد و افزود: در حال حاضر عملیات اجرایی احداث دو مجتمع گلخانه‌ای با مشارکت بخش خصوصی در شهرستان زرندیه آغاز شده است.

وی احداث مجتمع گلخانه‌ای 50 هکتاری در بخش مرکزی زرندیه و نیز مجتمع دیگری با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سه فاز 15 هکتاری را از جمله برنامه‌هایی دانست که به دلیل کاهش منابع آبی در دستور کار است.

قره‌بیگلو با اشاره به ظرفیت بالای زرندیه در تولید محصولات کشاورزی اظهار کرد: برای اینکه محدودیت منابع آبی باعث خدشه‌دار شدن برند کشاورزی این شهرستان نشود، توسعه کشت گلخانه‌ای را در پیش گرفته‌ایم که میزان مصرف آب را به یک دهم کاهش خواهد داد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تبدیل اراضی آبی به دیم برای مدیریت در مصرف آب اظهار کرد: کشت دیم شرایط خاص خود را دارد و در مناطقی قابل انجام است که میزان بارش‌ها بیش از 250 میلی متر باشد، براین اساس این نوع کشت تنها در بخش خرقان این شهرستان امکان‌پذیر است که سطح وسیعی از اراضی آن به کشت دیم اختصاص دارد.

به گفته وی در بخش مرکزی این شهرستان که بارش‌ها زیر 100 میلی‌متر است، امکان کشت دیم وجود نداشته و کشاورزی کماکان به صورت کشت آبی امکان‌پذیر است.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group