پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

شهردار شهر نوبران از پر آب شدن سد خاکی این شهر خبر داد.

 

محمدرضا برومند افزود: افزایش میزان بارندگی در سال جاری موجب جاری شدن آب‌های روان و سیلاب‌ها به این سد خاکی شده است.

وی با اشاره به افزایش سه برابری میزان آب خروجی از چشمه نوبران اظهار کرد: علاوه بر رشد میزان آب خروجی از این چشمه که به دلیل افزایش حدود سه برابری میزان بارش‌ها صورت گرفته و خوشحالی کشاورزان و باغداران منطقه نوبران در پی داشته است، حجم ورودی آب به این سد نیز افزایش پیدا کرده است.

وی جاری شدن آب در منطقه نوبران و هدایت آن به سد خاکی این شهر را ناشی از آب شدن برف کوه‌های روستاهای مراغه، سنگک و میمه دانست و افزود: با آب شدن برف در این کوه‌ها نزدیک به 35 اینچ آب به داخل سد وارد می‌شود.

به گفته برومند، با وجود بارندگی روزهای اخیر و افزایش حجم آب ورودی به سد نوبران در صورت تداوم این روند افزایش حجم آب پشت سد، ظرف یک هفته آینده از نصف عبور خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مسئولیت نگهداری از این سد بر عهده شهرداری است، اظهار کرد: شهرداری نوبران تمهیدات لازم را برای حفاظت و نگهداری و اقدامات لایروبی و نیز هدایت صحیح آب در صورت سرریز شدن آب پیش‌بینی کرده است.

شهردار نوبران تصریح کرد: در طول ده سال اخیر تنها دو بار آب این سد سررریز شده است و به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها تا حدود سه ماه پیش قطره‌ای آب در آن وجود نداشت و خشک شده بود.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر موارد مصرف آب این سد گفت: این بند خاکی برای ذخیره‌سازی آب جهت تغذیه قنوات بخش نوبران، پایین‌دست، دشت مزلقان و روستاهای در مسیر احداث شده است.

شهردار نوبران اجرای پروژه‌های آبخیزداری و تامین آب آبخوان‌های پایین‌دست را از مهم‌ترین اهداف احداث این بندهای خاکی دانست و افزود: در این بند خاکی در گذشته تا 500 لیتر بر ثانیه ورودی آب اندازه‌گیری شده است، به طوری که گاه حجم ورودی آب به این مخزن سرریز می‌شد.

برومند ادامه داد: ذخیره‌سازی آب در پشت این سد در تقویت آب‌های زیرزمینی، قنوات و نیز پر آب شدن چشمه‌های پائین‌دستی تاثیر بسزایی دارد. جمع نشدن آب در این بند خاکی موجب کم شدن آب قنوات پایین‌دست مخازن خواهد شد که تاثیر بسیاری در منابع آب‌های زیر زمینی دارد و تنها در صورت سررریز شدن است که در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group