پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه گفت: در صورت تداوم پدیده خشکسالی این شهرستان به کانونی برای تولید ریزگرد تبدیل خواهد شد.

 

سهراب پاژنامه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- کانون تولید این ریزگردها را جنوب و جنوب شرقی این شهرستان به خصوص منطقه طراز ناهید دانست و افزود: فقر پوشش گیاهی، عدم تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و چرای بیش از حد دام از مهمترین عوامل فرسایش خاک و ایجاد کانون‌های فعال تولید ریزگرد است.

وی بیان کرد: کاهش میزان نزولات آسمانی که منجر به بروز پدیده خشکسالی می‌شود، زمین را مساعد ایجاد گردوغبار کرده، بطوری‌که علاوه بر ریزگردهایی که از کشورهای عربی وارد می‌شود، کانون‌های داخل کشور نیز بدان افزوده خواهد شد.

رئیس منابع‌طبیعی ساوه کاشت گونه‌ها، کنترل چرای دام، بذرکاری و قرق را از راهکارهای مقابله با بیابانی شدن و کانون تولید ریزگردها دانست و تصریح کرد: در شهرستان ساوه که 365 هزار هکتار عرصه طبیعی وجود دارد و 80 هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می‌دهد، با توجه به بودجه‌های تخصیصی، سالانه تنها می‌توان حدود 100 هکتار از مراتع را صیانت کرد و مانع تخریب آن شد.

وی تاکید کرد: از آنجاکه روند تخریب مراتع به دلیل کاهش بارندگی‌ها سرعت بالایی گرفته است، میزان اعتبارات تخصیصی برای جلوگیری از آن کافی نیست.

پاژنامه کاشت هزار و 200 اصله نهال طی هفته گذشته در منطقه طرازناهید با مشارکت موسسه مردم نهاد دوستداران و حافظان طبیعت ساوه و زرندیه را اقدامی در جهت جلوگیری از تبدیل شدن این منطقه به کانون ریزگردها دانست و افزود: کاشت نهال سازگار با اقلیم و شرایط جغرافیایی هر منطقه، راهکاری برای مقابله با بیابان‌زایی است و عاملی برای جلوگیری از انتشار ریزگردها خواهد بود.

به گفته وی کاشت گیاه اتریپلکس با توجه به اقلیم نیمه‌خشک ساوه در عرصه‌های بیابانی استفاده شد که این گونه مقاوم در برابر خشکی می‌تواند با توجه به نیاز آبی کم، مانع انتشار ریزگردها شود.

پاژنامه با تاکید بر اینکه اراضی بیابانی بر اثر بهره‌برداری بی‌رویه دامداران، افت سفره‌های زیرزمینی و خشکسالی‌های اخیر به وجود آمده است، افزود: مراتع شهرستان در حال فرسایش و نابودی است و جوابگوی حجم وسیع چرای زیاد احشام داخل و خارج حوزه استحفاظی نیست، بنابراین با اعزام اکیپ‌های بازرسی از ورود گله‌های دیگر استان‌ها به مراتع شهرستان جلوگیری می‌شود.

رئیس منابع‌طبیعی و آبخیزداری ساوه با اشاره به وجود 300 هزار هکتار مرتع در ساوه، گفت: خشکسالی منجر به کاهش کیفیت و کمیت مراتع و فرسایش بادی و آبی در عرصه‌های طبیعی این شهرستان شده است

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group