پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

رئیس نظام پزشکی ساوه گفت: پزشکان غیرمتخصص نباید پشت میز سونوگرافی بنشینند و باید از ورود این پزشکان به مرزهای سونوگرافی ممانعت بعمل آید.

 

دکتر "حسین میران‌زاده"  با اشاره به تجمع صبح امروز جمعی از رادیولوژیست‌ها در مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: این تجمع یک اعتراض صنفی نسبت به عملکرد این وزارت‌خانه در حوزه سونوگرافی است.

وی با تایید خبر دست از کار کشیدن رادیولوژیست‌های شهرستان ساوه در روز شنبه گفت: موضوع تعطیلی مراکز خصوصی رادیولوژی در ساوه به مدت یک روز براساس تصمیم رادیولوژیست‌های سراسر کشور بوده که قصد تجمع در مقابل وزارت بهداشت و درمان برای رسیدگی به این مشکل صنفی را داشتند.

وی با بیان اینکه با وجود تعطیلی مراکز خصوصی رادیولوژی در این شهرستان، خدمات سونوگرافی اورژانسی در تمامی بیمارستان‌های دولتی شهرستان با حضور پزشکان متخصص این حوزه انجام می‌شود، افزود: رادیولوژیست‌های ساوجی همزمان با همکاران خود در سراسر کشور در اعتراض به تصمیم جدید وزارت بهداشت و درمان مبنی بر اختیار پزشکان غیر رادیولوژیست در انجام سونوگرافی در مطب خود، این کار وزارت بهداشت را غیر کارشناسی می‌دانند.

این رادیولوژیست ساوجی با تشریح دو خطای موجود در این تصمیم غیرکارشناسی گفت: اینکه وزارتخانه در نامه‌ای به پزشکان زنان اجازه انجام سونوگرافی در مطب شخصی خود می‌دهد این نگرانی را ایجاد می‌کند که یک پزشک غیرمتخصص در حوزه رادیولوژی و سونوگرافی به خود اجازه می‌دهد تا یک کارتخصصی را به صرف گذراندن یک دوره چندماهه انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه احتمال صدور دستورالعمل دیگری از سوی وزارت بهداشت برای انجام سونوگرافی از سوی پزشکان عمومی نیز می‌رود و این موضوع بسیار نگران‌کننده است، تصریح کرد: یک پزشک متخصص رادیولوژیست طی چهار سال آموزش‌های لازم را با کسب بالاترین نمره‌های تخصصی کسب می‌کند تا این کار تخصصی را انجام دهد و چطور می‌شود که به یک پزشک غیرمتخصص در حوزه رادیولوژی این اطمینان را می‌دهیم که با طی یک دوره سه یا چهار ماهه اقدام به انجام این کار کند.

یه گفته وی، این تصمیم به نوعی نادیده گرفتن زحمات پزشکان متخصص رادیولوژی تلقی شده و زحمات چهار ساله آنان هدر می‌رود چرا که بازار کار آنها تحت‌الشعاع فعالیت غیرمتخصص‌های این حوزه قرار گرفته و رقیب خواهند داشت.

دکتر میران‌زاده خطای دوم در اجرای این دستورالعمل را بروز پدیده خودارجاعی در بین پزشکان دانست و افزود: تعجب‌آور است که یک پزشک با یک دست خود پس از ویزیت بیمار برایش سونوگرافی می‌نویسد و با دست دیگر اقدام به انجام آن می‌کند مانند پزشک جراحی که خودش شخصا اقدام به تهیه وسایل اتاق جراحی کند.

وی با انتقاد از این نحوه سونوگرافی تصریح کرد: انجام این کار توسط پزشکان غیر متخصص سونوگرافی که در مطب‌های خود اقدام به انجام سونوگرافی می‌کنند انگیزه مالی را برای پزشکان به لحاظ گوناگون افزایش می‌دهد و این تصمیم باعث می‌شود سایر پزشکان برای هر فرد بیماری که به آنها مراجعه می‌کند به راحتی سونوگرافی را انجام دهند و این کار در تعارض با منافع بیماران است.

به گفته وی، دوره آموزشی لازم برای متخصصان رادیولوژی چهار ساله است که در تصمیم جدید وزارت بهداشت پزشکان تخصص‌های دیگر با گذراندن دوره‌ای سه ماهه مجوز انجام رادیولوژی در مطب خود را دریافت می‌کنند و این کار غیر کارشناسی و ورود غیرتخصصی به حوزه رادیولوژی است.

دکتر میران‌زاده ابراز امیدواری کرد که با تجمعی که امروز مقابل وزارت بهداشت و درمان انجام گرفته است، مسئولان این وزارت‌خانه در تصمیم خود تجدید نظر کنند و این اقدام غیرکارشناسی ملغی شود.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group