پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه گفت: رشد سریع اراضی بیابانی گریبان مراتع این شهرستان را می‌گیرد.

 

سهراب پاژنامه ‌در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- با بیان اینکه از مجموع 355 هزار هکتار اراضی ملی موجود در این شهرستان 80 هزار هکتار آن بیابان است، اظهار کرد: افت شدید آب‌های زیرزمینی در اثر پدیده خشکسالی مهم‌ترین دلیل تبدیل شدن مراتع این شهرستان به بیابان است.

وی ادامه داد: هر چقدر آب‌های زیرزمینی افت بیشتری پیدا کنند، نیاز گیاهان و مراتع به آب موجود در خاک به سختی تامین می‌شود، از این رو خشکسالی و کمبود منابع آبی موجب از بین رفتن مراتع خواهد شد.

وی بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آبی، چرای بی‌رویه، برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و شخم زدن را موجب تبدیل شدن اراضی ملی به بیابان دانست و افزود: بیابانی شدن اراضی ملی هشداری است برای بروز پدیده ریزگردها که به دلیل تبعات ناشی از آن نگرانی‌هایی را ایجاد خواهد کرد.

پاژنامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر برنامه‌هایی که منابع طبیعی برای مقابله با بیابان‌زایی اجرا کرده است، گفت: با اختصاص مبلغی بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار در سال 91 برای احیا و تثبیت اراضی ملی شهرستان در راستای کاشت نهال‌های آتریپلکس در 500 هکتار از اراضی بیابانی این شهرستان به عنوان مهمترین اقدام عملی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در سال 92 نیز حدود 700 هکتار از اراضی ملی با کاشت این نهال‌ها اصلاح و احیا شده است، افزود: در سال جاری نیز در 400 هکتار از اراضی با تخصیص 700 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی برای تولید، کاشت و یک مرحله آبیاری نهال‌های آتریپلکس در بخش مرکزی ساوه و منطقه طرازناهید هزینه شده است.

رئیس اداره منابه طبیعی و آبخیزداری ساوه با اشاره به رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان به خبرنگار ایسنا گفت: با اقداماتی که صورت گرفته و حمایت دستگاه قضایی تصرف اراضی ملی در شهرستان به حد صفر رسیده است.

به گفته وی، دستگاه قضایی به جد در موضوع تصرف اراضی ملی ورود می‌کند و در صورت مشاهده اینگونه موارد بدون تشکیل پرونده قضایی و فقط با اخذ دستور قضایی اقدامات قانونی انجام می‌شود که در همین راستا ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است.

 

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group