پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 | Thursday 16 May 2024

فرماندار زرندیه گفت: آلودگی این شهرستان به صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی آن ارتباطی ندارد.

 

محمد کردی  با اشاره به فعالیت بیش از 200 واحد صنعتی و تولیدی در زرندیه افزود: استقرار این تعداد واحد صنعتی و تولیدی در شهرستان و فعالیت آنها به گونه‌ای است که شهرستان را با چالش زیست‌محیطی مواجه نمی‌کند.

وی با اشاره به تنوع واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرستان اظهار کرد: احداث صنایع گوناگون در شهرستان مطابق با دستورالعمل‌های زیست‌محیطی محدودیتی نداشته و از حضور سرمایه‌گذاران در شهرستان استقبال خواهیم کرد.

وی ملاحظات زیست‌محیطی را پیش‌شرط استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرستان دانست و افزود: در کنار توجه به صنعتی شدن شهرستان و توسعه اقتصادی، نگاه ویژه‌ای به ملاحظات زیست‌محیطی وجود دارد و صنایع به لحاظ زیست‌محیطی، رده‌بندی می‌شوند.

فرماندار زرندیه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر نداشتن هیچگونه محدودیت استقرار صنایع گوناگون حتی آلاینده‌ها اظهار کرد: مطابق دستور‌العمل‌های زیست‌محیطی صنایعی می‌توانند تا شعاع 120 کیلومتری خارج از پایتخت مستقر شوند که ضوابط و معیارهای استقرار را مراعات کنند.

وی با بیان اینکه صنایع متقاضی مستقر در این شهرستان براساس معیار تعیین شده مطابق تصویب‌نامه هیات وزیران تا رده سوم هستند، تاکید کرد: واحدهای تا رده سوم مجازند در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مکان‌های صنعتی در خارج از محدوده مصوب - شهرها و روستاها تا شعاع 120 کیلومتر خارج از پایتخت مشروط به رعایت فواصل از سایر کاربری‌ها- استقرار یابند .

کردی با بیان اینکه واحدهای از رده یک تا سوم حداقل آلودگی را ایجاد می‌کنند، افزود: هم‌اکنون در شهرستان زرندیه تنها پنج واحد آلاینده شامل واحدهای شیمیایی و گوگرد و دو واحد ایزوگام هستند که بالاتر از رده مصوب فعالیت دارند و از آنها عوارض آلایندگی دریافت شده و مجاب به کنترل آلایندگی هستند.

وی با اشاره به پدیده وارونگی هوا و بروز آلایندگی ناشی از پنج واحد آلاینده این شهرستان گفت: از آنجاکه شهرستان زرندیه در منطقه بادخیز قرار دارد، لذا جابجایی هوا مانع از بروز آلایندگی احتمالی از سوی صنایع می‌شود.

فرماندار ززرندیه در ادامه این شهرستان را به لحاظ وسعت دومین شهرستان و از نظر جمعیت ششمین شهرستان استان بیان کرد که دارای پنج شهر، دو بخش و سه شهرک صنعتی فعال بوده و به دلیل مجاورت با مرکز کشور ریه تنفسی تهران تلقی می‌شود، مشروط بر اینکه زیرساخت‌های آن فراهم شود. 

وی فضای سبز ایجاد شده با استقرار بیش از هفت هزار هکتار باغات پسته که در حال توسعه است را دلیلی بر اثبات این ادعا که این منطقه ریه تنفسی پایتخت است دانست و تاکید کرد: این شهرستان می‌تواند بسیاری از ریزگردهای ورودی به تهران را مدیریت کند که لازمه آن ایجاد کمربندی سبز با توسعه باغات است.

کردی تنها چالش زیست‌محیطی این شهرستان را بروز پدیده ریزگردها دانست و تصریح کرد: اقلیم بیابانی و خشک این شهرستان و بروز پدیده خشکسالی که مجموعه کشور را درگیر این چالش زیست‌محیطی کرده، زرندیه را نیز با این بحران زیست محیطی مواجه کرده است.

وی فقیرتر شدن پوشش گیاهی و بروز پدیده فرسایش خاک را رهاورد خشکسالی سال‌های اخیر زرندیه دانست و بر تخصیص اعتبارات ویژه بیابان زدایی در این منطقه تاکید کرد.

تمامی حقوق محفوظ است ، طراحی شده توسط کامپوسیس، رادیو ساوه توسط سرورهای قدرتمند محکم هاست پشتیبانی می‌شود.

Template Design:Dima Group